کد خبر: 432195
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۰۸:۳۲:۰۰
| |

آغاز مذاکرات صلح افغانستان

با گذشت 19 سال از 11 سپتامبر و سپس حمله آمریکا به افغانستان، قرار است دولت کابل و طالبان پس از ماه‌ها تأخیر گفت‌وگوهایی را در شهر دوحه قطر آغاز کنند.

آغاز مذاکرات صلح افغانستان
کد خبر: 432195
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از گذشت 19 سال از آغاز جنگ آمریکا در افغانستان و در نوزدهمین سالگرد حمله تروریستی یازده سپتامبر، روز شنبه قرار است برای نخستین بار گفت‌وگوهای صلح با طالبان شروع شود.

سرانجام پس از 6 ماه هیئت دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان روز جمعه عازم دوحه شد.

"عبداالله عبدالله" رییس شورای عالی آشتی ملی، حنیف اتمر کاندیدای پست وزارت امورخارجه و سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، هیئت 21نفری دولت افغانستان را به دوحه همراهی می‌کنند.

نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی امروز شنبه با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود 30 کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین برگزار می‌شود.

عبدالله عبدالله، هنگام سفر به دوحه در فرودگاه حامدکرزی گفت که امیدوار است آغاز مذاکرات میان افغان‌ها تحول بزرگ و تاریخی باشد.

وی افزود: «نمی‌خواهم نسبت به این مذاکرات بدبین باشم اما چالش‌ها را هم نباید نادیده گرفت.»

وزیر امورخارجه آمریکا نیز پیش از ورود به دوحه گفت: «ما انتظار داریم برای نخستین بار پس از نزدیک به دو دهه، افغان‌هایی که پشت میز می‌نشینند، آماده باشند تا گفت‌وگوهای بحث برانگیزی را درباره چگونگی حرکت کشورشان به جلو برای کاهش خشونت‌ها داشته باشند و آنچه مردم افغانستان می‌خواهند ارائه کنند.»

نشست اولیه مذاکرات در هتلی برگزار می‌شود که حدود 6 ماه پیش توافق‌نامه میان آمریکا و طالبان در آن‌جا امضا شد و قرار است در روز دوشنبه نمایندگان افغانستان و طالبان در هتل دیگری در دوحه گفت‌وگوهای خود را رسماَ آغاز کنند.

قرار بود این مذاکرات ماه‌ها پیش آغاز شود؛ اما تکمیل نشدن روند آزادی زندانیان طالبان و حکومت و همین‌طور افزایش سطح خشونت‌ها در افغانستان مانع آغاز این گفت‌وگوها شده بود.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز با استقبال از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در پیامی توییتری نوشت: این یک فرصت تاریخی برای پایان دادن به یک جنگ چهل ساله است که هیچ راه حل نظامی ندارد و باعث کشته شدن شمار زیادی از افغان‌ها شده است.

به نوشته خلیلزاد، توافق سیاسی بدون مصلحت حاصل نمی‌شود. تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل به زور ایدئولوژی خود بر دیگران،‌ منجر به منازعه می‌شود و کشور با مداخلات دیگران آسیب پذیر می‌شود.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان نیز در واکنش به آغاز مذاکرات میان افغان‌ها گفت که صلح در افغانستان برای رفاه منطقه مهم است، اگر مشکلات حل شوند و در افغانستان صلح باشد، سبب تقویت اقتصادی بیشتر در منطقه خواهد شد.»

ناتو هم با استقبال از آغاز مذاکرات میان افغان‌ها اعلام کرد که این سازمان به تأمین امنیت دایمی در افغانستان متعهد است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در این باره گفت: «من از اعلامیه مذاکرات صلح افغانستان در 12 سپتامبر (22شهریور) استقبال می‌‎کنم. همه طرف‌ها باید از این فرصت تاریخی استفاده کنند و به دست‌آوردهای بسیار فداکارانه برسند. ناتو همچنان به تأمین امنیت همیشگی در افغانستان متعهد است.»

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز اعلام کرد که مذاکرات میان افغان‌ها یک فرصت تاریخی را برای آنها ایجاد کرده ‌است و باید برای پایان دادن به جنگ، از این فرصت استفاده شود.

در بیانیه یوناما آمده‌ است که سازمان ملل متحد از این گفت‌وگوهای صلح پشتیبانی می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها