کد خبر: 491434
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۴۳:۰۰
| |

آیا افزایش ظرفیت سیاسی عربستان باعث صلح در غرب آسیا می‌شود؟

در صورتی که سعودی‌ها، سایر قبایل و نیروها را در حکومت‌شان دخیل کنند، نتیجه‌ای که می‌توان انتظار داشت، این است که می‌توان به افزایش ظرفیت سیاسی واقعی و صلح در عربستان سعودی امیدوار بود که به خودی خود، می‌توان روند صلح در غرب آسیا را بیش از پیش انتظار داشت.

آیا افزایش ظرفیت سیاسی عربستان باعث صلح در غرب آسیا می‌شود؟
کد خبر: 491434
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در سرزمین حجاز، قبایل و طوایف بسیار زیادی زندگی می‌کنند که قبیله سعودی جزو قبایل متوسط در این سرزمین محسوب می‌گردد.

به گزارش روزنامه اعتماد، این قبیله با پیوند مذهب و شمشیر توانست به قدرت بلامنازع در حجاز برسد و پس از آن طوری برنامه‌ریزی نمود که سرزمین حجاز به عربستان سعودی تغییر نام داد. در این دوره حکومتی، پستی‌ها و بلندی‌های زیادی در درون جامعه عربستان سعودی رخ نمود.

اما پس از به حاکمیت رسیدن محمد بن سلمان، وی مسبب به وجودآمدن تغییراتی در نحوه حکومت‌داری سعودی‌ها گردید؛ به‌طوری که خیلی از مسائلی که در حکومت سعودی ممنوع و غیرمجاز بود در این سرزمین اجازه فعالیت یافتند.

اما آیا این اعمالِ قوانین به معنای افزایش ظرفیت سیاسی است که در پی آن منجر به روند صلح در این کشور و منطقه غرب آسیا گردد؟ چیزی که پر واضح است این است که تغییراتی در سیستم حکومتی رخ داده است در بُعد اجتماعی و اقتصادی است و نه در بُعد حکومتی و سیاسی.

به عبارتی محمد بن سلمان ناخواسته به صدای طبقاتی که ناشی از ترس دستگاه‌های نظارتی و امنیتی سعودی در خفقان به سر می‌بردند، کمک نمود که به تدریج در راستای آزادی اجتماعی و اقتصادی (نه افزایش ظرفیت سیاسی سعودی) لب به اعتراض و حتی انقلاب باز کنند که در چنین صورتی یک راهکار همیشگی سعودی‌ها یعنی منحرف نمودن افکار عمومی، به سمت خارج از امور داخلی کشور یعنی جنگ است که حتی می‌توان درگیری سعودی‌ها در منطقه را در این راستا هم تحلیل کرد.

سعودی‌ها با نوسازی اقتصادی و اجتماعی صرفا مخالفین خود را قوی‌تر می‌کنند و مادامی که سیستم تصمیم‌گیری و نوسازی سیاسی اتفاق نیفتد، جنگ در خارج از مرزهای سعودی، صرفا گزینه‌ای مُسکن و پرهزینه برای سعودی‌ها و صلح منطقه‌ای خواهد بود که موقتا آتش داخلی را بپوشانند.

اما در صورتی که سعودی‌ها، سایر قبایل و نیروها را در حکومت‌شان دخیل کنند (مانند حکومت عمان)، نتیجه‌ای که می‌توان انتظار داشت، این است که می‌توان به افزایش ظرفیت سیاسی واقعی و صلح در عربستان سعودی امیدوار بود و به تبع آن، از ماجراجویی، تشکیلات و قراردادهای نظامی در این کشور کاسته خواهد شد که به خودی خود، می‌توان روند صلح در غرب آسیا را بیش از پیش انتظار داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها