کد خبر: 499864
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۳:۰۸:۰۲
| |

دومین نیروگاه بزرگ برق آبی جهان در چین آغاز بکار کرد

اولین واحد از نیروگاه بزرگ برق آبی «بای هه تان» چین که دومین سد بزرگ جهان پس از سد «سه تنگه» این کشور است، روز دوشنبه به بهره برداری رسید.

دومین نیروگاه بزرگ برق آبی جهان در چین آغاز بکار کرد
کد خبر: 499864
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۷ ۱۳:۰۸:۰۲

اعتمادآنلاین| به گفته متخصصان سد "بای هه تان" که بر روی رودخانه جینشا و در نواحی بالایی رودخانه یانگ تسه در جنوب غربی چین احداث شده است، در دهه های آینده بخشی از برنامه این کشور برای اوج گیری انتشار کربن و خنثی کردن کربن خواهد بود.

به گزارش ایرنا از تلویزیون «سی جی تی ان»، ظرفیت این مگا پروژه 16 میلیون کیلووات است و می تواند سالانه بیش از 62 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند.

این نیروگاه همراه با سایر نیروگاه های نزدیک، به تشکیل بزرگترین کریدور جدید انرژی جهان کمک می کند.

ژو منگ شیا، معاون مدیر اداره فناوری دفتر مهندسی و ساخت و ساز نیروگاه بایختان گفت: برقی که این نیروگاه تأمین می کند، مصرف سالانه ذغال سنگ را 19.68 میلیون تن و انتشار دی اکسید کربن را 51.6 میلیون تن در سال کاهش می دهد.

یکی از برنامه های چین افزایش حداکثری انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 و خنثی شدن کربن تا سال 2060 است. برای رسیدن به اهداف، پیش بینی می شود تولید برق آبی چین دو برابر شود و به 760 میلیون کیلووات برسد.

به گفته ژو، این رقم نشان می دهد که پتانسیل چین در توسعه انرژی پاک هنوز هم تا حد زیادی استفاده نشده است.

از نظر ظرفیت نصب شده، این سد در رتبه دوم سد بزرگ سه تنگه استان هوبئی در مرکز چین قرار دارد و گفته می شود به لطف فناوری هایی که کنترل دقیق هوش مصنوعی را امکان پذیر می کند "هوشمندترین" سد جهان است.

فناوری های بکار گرفته شده به سد امکان بازیافت آب در کل فرآیند بهره برداری را می دهد و می توان از این طریق ضمن کاهش هزینه ها، باعث کاهش آلودگی رودخانه ها و دریاچه ها به دلیل کاهش حجم فاضلاب شد.

سد "بای هه تان" همچنین بخشی از تلاش چین برای انتقال برق تولید شده از مناطق غربی به شرقی است.

این سد بزرگ ترین واحد برق آبی جهان است که به طور مستقل توسط چین طراحی و ساخته شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها