کد خبر: 165113
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۰۷:۴۴:۰۰
| |

کوهکن:

جلسه غیرعلنی توام با مصوبه، هرگز تشکیل نشده است

کوهکن گفت:جلسات غیرعلنی، درواقع جلسات غیرعلنی و غیررسمی است و مصوبه‌ای برای قانونگذاری مطرح نمی‌شود. آن جلسه‌ای، جلسه غیرعلنی رسمی است که مصوبات قانونی در آن به تایید برسد که شرایط خاص خود را برای برگزاری دارد و در 10 دوره مجلس هیچگاه چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است. درواقع جلسه غیرعلنی توام با مصوبه، هرگز تشکیل نشده است.

جلسه غیرعلنی توام با مصوبه، هرگز تشکیل نشده است
کد خبر: 165113
|
۱۳۹۷/۰۱/۲۳ ۰۷:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اولین و آخرین جلسه مجلس در سال گذشته به تصمیم هیات رییسه به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و از همان زمان برگزاری نخستین نشست پشت درهای بسته، سخنگوی هیات رییسه مجلس از این تصمیم به‌منظور تعمیق مباحث و طرح موضوعاتی کارشناسی‌تر سخن گفت؛ اتفاقی که حالا پس از سپری شدن بیش از یک سال، خروجی مشخصی نداشته و برخی نمایندگان با انتقاد از سطح معمولی و غیرمحرمانه مطالب مطرح شده در جلسات، معتقدند معایب برگزاری این جلسات بیش از محاسن آن است. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به ‌سراغ محسن کوهکن، عضو اصولگرای کمیسیون صنایع و همچنین مرتضی صفاری‌نطنزی، نماینده میانه‌روی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته و نظرات آنها را این رابطه جویا شدیم که ابتدا سخنان کوهکن و در ادامه نقطه‌نظرات صفاری‌نطنزی را می‌خوانیم.

آقای کوهکن، باتوجه به حضورتان در دوره هشتم، علت افزایش تعداد جلسات غیرعلنی مجلس دهم نسبت به ادوار قبل چیست؟

این جلسات غیرعلنی، درواقع جلسات غیرعلنی و غیررسمی است و مصوبه‌ای برای قانونگذاری مطرح نمی‌شود. آن جلسه‌ای، جلسه غیرعلنی رسمی است که مصوبات قانونی در آن به تایید برسد که شرایط خاص خود را برای برگزاری دارد و در 10 دوره مجلس هیچگاه چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است. درواقع جلسه غیرعلنی توام با مصوبه، هرگز تشکیل نشده است.

علت برگزاری چنین جلسات غیرعلنی چیست؟

بحث محرمانگی مطالب نیست. وقتی جلسه علنی تشکیل می‌شود، قواعد ناظر بر اداره جلسه آیین‌نامه داخلی است. فلسفه برگزاری جلسات غیرعلنی غیررسمی آن است که دست نمایندگان و مسوولان باز باشد. در جلسه روز سه‌شنبه با بحث ارز، شخصا بر علنی بودن جلسه اصرار داشتم. استنباطم این است که وقتی درباره موضوع مهمی چون ارز جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل می‌شود، این شائبه در افکار عمومی پیش می‌آید که در مجلس چه خبر است. مردم باید درجریان موضوعات قرار گیرند که دلایل این موضوع اقتصادی نیست. جلسه روزگذشته هم اگر علنی بود، حتی می‌توانست مفید باشد. وقتی مردم می‌شنوند وزیر می‌گوید این عکس هوایی نشان می‌دهد حوزه برفی ما درمقایسه با سال قبل به30 درصد کاهش یافته، آگاه می‌شوند منابع کم است و باید مصرف را مدیریت کنند.

برخی جامعه‌شناسان معتقدند ترس و احساس ناامنی بعضا از خود ناامنی خطرناک‌تر است. با توجه عدم آکاهی، تکرر جلسات غیرعلنی منجر به افزایش ناآرامی‌ها نمی‌شود؟

این مهم رسالت شما رسانه‌هاست. شما باید از کسانی سوال بپرسید که به این موضوع اشراف داشته و برای مردم این موضوع را روشن کند.

اما هیات رییسه این توضیحات را ارایه نمی‌دهد. ممکن است، مردم تصور مساعدی نسبت به تکرار این جلسات نداشته باشند.

انتقاد وارد است و قطعا هیات رییسه باید این مسائل را باز کند. دلیل عمده جلسات غیرعلنی غیررسمی این است که محدود به آیین‌نامه نباشد. اگر مردم متوجه باشند، احساس مثبتی خواهند داشت.

آقای ادیانی، نماینده قائم‌شهر دیروزتذکر داد که مطالب محرمانه در این جلسات مطرح نمی‌شود و در این صورت بهتر است به آن سمت حرکت کنیم.

ایشان حرف درستی را مطرح کرده‌اند اما آن محدودیتی که من اشاره کردم را برطرف نمی‌کند. درواقع مطالبی که مطرح می‌شود، از نظر محتوا، مطالب محرمانه‌ای نیست که مردم محرم نباشند و باتوجه به اینکه واقعیت‌های ملموس است، اگر نامحرم‌ها هم بشنوند، ایرادی ندارد. آنچه مردم در جامعه می‌بینند، محرمانه نیست. زمانی است دست‌هایی در پشت‌پرده وجود دارد برای آنکه جریانی را ایجاد کند که برای بررسی بیشتر این دست‌های پشت‌پرده، باید ‌با شناسایی دقیق، نکات را جمع‌آوری کنیم و ایرادی ندارد که مردم این موضوعات را بشنوند؛ زیرا مردم محرم مسوولان هستند اما با گوش‌های نامحرم چه کنیم؟ آنها از این موضوع سوءاستفاده خواهند کرد و نمی‌توانیم اهداف را دنبال کنیم. حرف من با حرف آقای ادیانی منافاتی ندارد. ایشان از نظر محتوایی انتقاد دارد و من هم این موضوع را تایید می‌کنم اما از این جهت که در برگزاری جلسات دست نمایندگان باز است نمی‌توان این موضوع را کتمان کرد.

برخی نمایندگان ازجمله رحیمی نماینده تهران انتقاد دارد در جلسه غیرعلنی پس از حمله تروریستی به مجلس باحضور مسوولان امنیتی، به‌جای آنکه درباره نحوه حمله تروریستی و مسائل محرمانه صحبت کنند، وضع خاورمیانه را تشریح کردند. نگرانی به وجود می‌آید که نمایندگان محرم نیستند. نظرتان چیست؟

مجلس تعدادی کمیسیون دارد که هر کمیسیون در حوزه خود ورود می‌کند. هر نماینده‌ای می‌تواند در جلسات تمام کمیسیون‌ها شرکت کند اما برای آنکه رای مخدوش نشود، تنها می‌توانند در کمیسیون خود رای دهند. زمانی است که یک نماینده در کمیسیون حاضر شده و می‌گوید مطلبی که ارایه می‌دهم، امانت بماند، باید رعایت کنیم و ما نیز آگاهیم؛ زیرا مشخصاً قرار نیست گوش‌های نامحرم در جریان تمامی موضوعات قرار گیرد.

تعداد جلسات غیرعلنی این دوره زیاد شده؟

بعید می‌دانم. وقتی موضوع ارز، آب و غیره پیش نمی‌آید، بنابراین نیازی به برگزاری جلسات غیرعلنی نیست اما وقتی موضوع جدیدی پدید می‌آید، این جلسات آن معنی را می‌دهد که رسیدگی طرح و لوایح متوقف شده و جلسه‌ای برای ورود به بحث جدید برگزار شود. نمونه دیگر بحث مربوط به جلسه غیرعلنی درمورد اعزام حجاج بود. به هر حال اولین سال پس از حادثه منا بود که قرار بود حجاج اعزام شوند و لازم بود مسوولان به نمایندگان اطمینان دهند که تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.

یعنی افزایش مسائل امنیتی باعث افزایش تعداد جلسات غیرعلنی شده است؟

مسائل امنیتی زیادتر نشده است. بلکه موضوعاتی حادث شده که مجلس معتقد است باید به‌صورت غیرعلنی به آن بپردازد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها