کد خبر: 188343
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۴۲:۰۰
| |

علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت ایران در یادداشتی نوشت:

برجام را حیثیتی نکنیم

علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت ایران درباره خروج آمریکا از برجام نوشت: بحث خروج از برجام باید به عنوان مساله جدی مورد توجه قرار بگیرد. امروز بیش از همه نیازمند این هستیم که تنش خود را با کشورهای مختلف کم کنیم.

برجام را حیثیتی نکنیم
کد خبر: 188343
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۰:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا، عضو حزب اتحاد ملت ایران در یادداشتی نوشت: اگرچه دولت جدید امریکا اعتقادی به برجام ندارد و آن را یک معاهده برد-برد نمی‌بیند ولی در عین حال نسبت به خروج از برجام رفتار محتاطانه‌ای در پیش می‌گیرد. مساله خروج از یک معاهده بین‌المللی در میان است و خروج از برجام به لحاظ اعتبار برای ایالات متحده خوب نیست. اروپایی‌ها معتقدند نباید این معاهده به هم بخورد. فکر می‌کنم ترامپ سعی می‌کند، شرایط را به صورت استخوان لای زخم نگه دارد و از این پیمان بین‌المللی خارج نشود. اگر این اتفاق بیفتد، حضور ایران در برجام با تردید جدی مواجه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین طرف‌های معاهده برجام امریکا بوده است. اروپایی‌ها در این مدت نشان داده‌اند که در صورت عدم همراهی امریکا حاضر به اتخاذ یک موضع مستقل نیستند و در عمل نشان دادند که با امریکایی‌ها همراه هستند. بحث خروج از برجام باید به عنوان مساله جدی مورد توجه قرار بگیرد. امروز بیش از همه نیازمند این هستیم که تنش خود را با کشورهای مختلف کم کنیم. نباید اقدامات مقابله‌جویانه به گونه‌ای باشد که حساسیت‌زا بشود. البته نباید موضع منفعلی هم داشته باشیم.

به این خاطر که اگر امریکایی‌ها تصور کنند که هر فشاری به جمهوری اسلامی باعث عقب‌نشینی می‌شود، فشار‌ها افزایش می‌یابد. رییس‌جمهور اخیرا نظرش را در مورد به هم خوردن برجام اعلام کرده است. به هر حال آقای روحانی رییس شورای امنیت ملی است و قاعدتا نظرش یک نظر فردی نیست. این مساله به‌طور کلی حتما باید با اجزای مختلف نظام هماهنگ شده باشد. ضمن اینکه به‌شدت باید از بروز رفتارهای افراطی مخالفان دولت مراقبت بکنیم، در عین حال باید حواس‌مان باشد که از مجموعه سخنان و مواضع نظام احساس ضعف برداشت نشود. طبیعی است که باید یک صدا در چنین مساله مهمی از تمام جریانات کشور به گوش برسد. کسانی که در داخل کشور رفتارهای تند نشان داده و حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به ایران ایجاد می‌کنند، عملا پاس گل به امریکا، اسراییل و عربستان می‌دهند. امریکایی‌ها سعی می‌کنند در پروژه ایران‌هراسی شرایط کشور را سخت‌تر کنند. آقای روحانی نمی‌تواند با تک‌روی از بحران برجام عبور کند. هیچ فردی در کشور نمی‌تواند بدون نظر اجماعی با این نوع مسائل ملی مواجه بشود.

آقای روحانی نیز به عنوان یک فرد کارکشته در عرصه سیاست قصد ندارد مسیر جداگانه‌ای را طی کند. حقیقت این است که نباید موضوع برجام را آنقدر حیثیتی کنیم که نتوانیم نسبت به آن تصمیم عاقلانه‌ای مبتنی بر منافع ملی بگیریم. بدون شک همانطور که برجام در شرایط حاد کشور توفیقی بوده، عدم موفقیت آن برای نظام خسارت‌زا خواهد بود. این مساله در حدی نیست که بخواهیم تمام مجموعه نظام و دولت را به این مشکل گره بزنیم. برجام هم مثل قطعنامه 598 یک مساله حیاتی برای نظام است اما این به منزله این نیست که با شکست برجام همه‌چیز را تمام شده ببینیم. جمهوری اسلامی دارای نقاط قوتی در سطح منطقه است و دوستان خوبی در دنیا دارد. این مساله می‌تواند شرایط را متعادل کند. خیلی مهم است که در کشور به یک انسجام و هم‌رای بودن برسیم. نباید به خاطر منافع فردی و جناحی و برای تضعیف دولت کاری کنند که دشمنان‌مان در خارج کشور خوشحال شوند.

واقعیت این است که هر میزان که از عمر انقلاب می‌گذرد، مردم خواهان کارآمدی نظام هستند. هر چقدر این توفیق حاصل نشود، ممکن است دلبستگی‌شان به مجموعه نظام کاهش یابد. بسیاری از نهادها و طیف‌های منتقد درون نظام در مسیر پنج ساله دولت نه تنها کمک نکردند بلکه موانع جدی بر سر راه دولت ایجاد کردند. اگر دولت آقای روحانی موفق نشود، به هیچ‌وجه برای ایران که قصد دارد مستقل از کشورهای بزرگ به حیات خود ادامه دهد، مناسب نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها