کد خبر: 188392
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

عباسعلی منصوری آرانی درباره وضعیت برجام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین مطرح کرد؛

دیپلمات‌های ما زیرکانه عمل کنند/ جریان‌های فکری در داخل از مذاکره‌کنندگان حمایت کنند/ فضای روانی جهان به نفع ما است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و نماینده سابق مجلس درباره خروج آمریکا برجام گفت: فضای موجود در دنیا همیشه فضای مبارزه است؛ یعنی رقابت‌ها تبدیل به مبارزه و جنگ می‌شود. الان هم جنگ سیاسی و اقتصادی خیلی شدیدی داریم و باید این را باور کنیم که همواره فضای مبارزه وجود داشته است.

دیپلمات‌های ما زیرکانه عمل کنند/ جریان‌های فکری در داخل از مذاکره‌کنندگان حمایت کنند/ فضای روانی جهان به نفع ما است
کد خبر: 188392
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی منصوری آرانی تحلیلگر مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: از همان ابتدا هم با توجه به دکترین جمهوری اسلامی ایران و دکترین آمریکا و غرب و تقابلی که این دو دکترین با هم دارند، مسئولان ذی‌ربط سعی کردند با بدبینی مذکرات را ادامه دهند و تلاش‌شان هم بر این بود که تا جای ممکن منافع ملی لحاظ شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تاکید کرد: مجلس هم با اقدام متقابلی که تصویب کرد در همین راستا تلاش کرد و بندهایی که تدوین شد کاملا بدبینانه است، نه خوشبینانه و ساده‌لوحانه. به گونه‌‌ای که هرگاه آمریکا یا اعضای دیگر آن بخواهند از برجام خارج شوند شرایط برای ما شرایطی شکننده نباشد.

منصوری آرانی با اشاره به وضعیت کشور قبل از تصویب برجام و مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت، گفت: باید توجه داشته باشیم آنچه که برجام را به وجود آورد یک فضای روانی بسیار سنگین علیه جمهوری اسلامی ایران در دنیا بود. از طرفی باز شدن یک پرونده نظامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متعاقب آن قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل تصویب شد و بدترین آن قطعنامه 1929 بود که شکل گرفت.

او ادامه داد: در واقع آن فضا فضای بسیار سنگینی بود و با توجه به اینکه رسانه‌های دنیا هم بیشتر به دست صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه داده بودند که ایران به دنبال بمب اتم و یک کشور ناهنجار است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: همین الان که بخواهید امروز و قبل از برجام را در کنار هم قرار دهید، می‌بینید که خود اروپایی‌ها و اکثریت کشورهای دنیا هم امریکا را مقصر می‌دانند و نه ایران را؛ تنها صهیونیست‌ها و یکی دو کشور مرتجع عرب دیدی متفاوت دارند.

منصوری آرانی درباره مواضع کشورهای‌دنیا افزود: روسیه و چین در آن زمان قطعنامه‌های ما را وتو نکردند و به آنها رای دادند، امروز نه تنها آنها بلکه خود اروپایی‌ها که متحدان آمریکا هستند بلافاصله بعد از ترامپ موضع‌گیری داشتند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اینکه آیا اروپایی‌ها پای امضای گذشته و مواضعی که الان گرفته‌اند می‌مانند یا نه بحث دیگری است. اما اینکه فضای روانی جهان به سود ما است کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

او عنوان کرد: همیشه حرکت دولت‌ها و دیپلماسی در بستر جنگ روانی شکل می‌گیرد؛ یعنی شما اگر قوی‌ترین دیپلمات‌های دنیا را هم داشته باشید زمانی که فضای روانی برعلیه شما باشد موفقیت‌آمیز نیست. برهمین اساس هم نه فضای اقتصادی و نه فضای سیاسی نمی‌توانند فعال شوند.

منصوری آرانی ادامه داد: اما وقتی که بستر روانی به سود مجموعه باشد، (که الان اینچنین است) حداقل با موضع‌گیری‌هایی که اکثر کشورهای جهان داشتند یک فضای روانی به نفع ما را رقم می‌خورد. همه تاکید داشته‌اند که ایران به تعهداتش عمل و آژانس 11 بار بعد از برجام کار ما را تایید کرده است. این فضای بسیار خوبی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تاکید بر در پیش گرفتن دیپلماسی مناسب گفت: دیپلمات‌های ما باید در اینجا بسیار زیرکانه عمل کنند و بتوانند از فضایی که ایجاد شده بالاترین بهره را ببرند.

او افزود: باید در نظر داشته باشیم که در دنیا همیشه فضای موجود، فضای مبارزه است یعنی رقابت‌ها تبدیل به مبارزه و جنگ می‌شود. الان هم جنگ سیاسی و اقتصادی خیلی شدیدی داریم و باید این را باور کنیم که همواره یک فضای مبارزه وجود داشته است. اگر فضای جنگ نظامی نیست اما فضای جنگ سیاسی و اقتصادی هست و مهم این است که از این فضا کدام یک از طرفین بتوانند فضای جنگ روانی را به نفع خود کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: الان این فضا به نفع ما است و نقش دیپلمات‌ها و فعالان اقتصادی فوق‌العاده مهم است. در عین حال یک وحدت ملی باید پای کار بیاید و همگان دست به دست هم بدهند و حامی نمایندگان اقتصادی، سیاسی و مجلس در دنیا باشند.

او افزود: این همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند کمک کند تا در این مبارزه‌های شدید که من آنها را به جنگ سیاسی و اقتصادی تعبیر می‌کنم، پیروز شویم.

منصوری آرانی با بیان اینکه از زمانی که انقلاب شکل گرفت و قبل از آن ما با آمریکا درگیر بوده‌ایم و هرگز نمی‌توان تصور کرد که خط و دکترین ما منطبق با امریکا باشد یا برعکس، گفت: اما اینکه از سایر کشورهای دنیا بتوانیم خوب استفاده کنیم و منافع مشترک را تعریف و گفت‌وگوهای مشترکی داشته باشیم، امکان‌پذیر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم عنوان کرد: فکر می‌کنم باید از این حالتی که دنیا حرکت ترامپ را محکوم می‌کند به نفع خودمان استفاده زیادی ببریم،وگرنه شرایط الان آرام آرام کم‌رنگ خواهد شد و اگر ما از فضای فعلی که برعیله ترامپ است خوب استفاده نکنیم، ضرر خواهیم کرد.

او افزود: باید روی موضع خود بایستیم و این مواضع کاملا روشن است. در بحث‌های دفاعی نباید اصلا وارد مذاکره شویم و مقتدرانه از نیروهای مسلح دفاع کنیم تا بتوانند از کشور به خوبی صیانت کنند.

منصوری‌آرانی تاکید کرد: در بعد سیاسی و اقتصادی باید یک فعالیت شدید را آغاز کنیم (که نباید هم طولانی شود تا شرایط به ضرر ما شود) و باید بتوانیم در این چند هفته بالاترین تضمین‌ها و بهترین اهرم‌ها را به دست آوریم.

این فعال سیاسی با تاکید بر لزوم وحدت و یکپارچگی در کشور عنوان کرد: در عین حال در فضای داخلی باید یک وفاق بین همه گروه‌ها و جریان‌های فکری در حمایت از حاکمیت و نمایندگانی که برای مذاکرات می‌روند، برقرار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها