کد خبر: 188799
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۰۶:۰۰
| |

عباس سلیمی‌نمین:

تسویه حساب سیاسی در شرایط کنونی کج‌فهمی است

عباس سلیمی‌نمین گفت: یک جریان تندرو هم در طیف اصولگرا وجود دارد. این جریان متصور است با خروج امریکا از برجام، بهترین شرایط برای تسویه حساب سیاسی است.

تسویه حساب سیاسی در شرایط کنونی کج‌فهمی است
کد خبر: 188799
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۷:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| خروج امریکا از برجام همچنان مهم‌ترین موضوع سیاسی کشور است. دو طیف سیاسی کشور در روزهای اخیر بر حفظ وحدت تاکید داشتند. هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا در روزهای اخیر علاوه بر تاکید بر حفظ انسجام و وحدت داخلی، اقدامات اخیر تند‌رو‌های جریان خود را محکوم کرده‌اند. عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از عملکرد تندروهای جریان اصولگرایی می‌گوید: «تسویه‌حساب سیاسی در شرایط کنونی بدترین کج‌فهمی است». احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است که جریان اصلاح‌طلب نباید موضع‌گیری داشته باشد که ناراضیان را خوشحال کند. او می‌گوید: «این‌طور نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند سخنگوی ناراضیان باشند بلکه باید منافع مردم و کشور را در نظر بگیریم.» مشروح مصاحبه با سلیمی‌نمین و شیرزاد را در زیر می‌خوانید.

با توجه به اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر، تحلیل شما از آینده‌ای که پیش روی مردم و کشور قرار دارد، چیست؟

شرایطی که بر کشور حاکم شده تبعات کوتاه‌مدت، میان مدت و دراز مدت به همراه دارد. شاید در کوتاه‌مدت امریکا بتواند مقداری سختی بر ملت و کشور تحمیل کند اما این اتفاقات در میان مدت و دراز مدت فرصت استثنایی برای ایران هم در جبهه داخلی و هم جبهه بین‌المللی خلق خواهد کرد. ما مدت‌ها است که یک چالش جدی در داخل کشور داریم و آن چالش آن است که ما چون در دوران پهلوی همه امور از جمله اقتصاد، فرهنگ و تجهیزات وابسته به غرب بوده، تغییر این موضوع به طرف استقلال و استفاده از تمام فرصت‌ها به ویژه فرصت‌های داخلی مقداری خرق عادت است. به همین دلیل عده‌ای به هیچ‌وجه حاضر نیستند تغییر این روند به سمت اتکا به منابع داخلی را بپذیرند زیرا این مسیر سختی‌هایی را به این جریان تحمیل خواهد کرد. بنابراین اتفاقات اخیر در میان مدت و دراز مدت علاوه بر آنکه منشا تغییرات در جبهه داخلی خواهد بود، تغییراتی در منطقه نیز ایجاد خواهد کرد. فرهنگ انقلاب اسلامی با فرهنگ غرب در منطقه تقابلی جدی پدید آورده است. هرچه زمان می‌گذرد این تقابل بیشتر شده و ملت‌ها فرهنگ انقلاب اسلامی را انتخاب می‌کنند. اگر امروز به شرایط لبنان دقت کنید، خواهید دید قشر مسیحی و سنتی این کشور بین اتکا به غرب و فرهنگ مقاومت که همان فرهنگ انقلاب اسلامی است، فرهنگ مقاومت را در یک انتخابات کاملا دموکراتیک انتخاب می‌کند. این یعنی هرچه زمان بگذرد ملت‌ها از غرب فاصله خواهند گرفت و به فرهنگ انقلاب اسلامی نزدیک‌تر خواهند شد. در دراز مدت ایران به عنوان یک شاخص برای ملت‌ها عمل خواهد کرد. اگر غرب متصور است که با علنی کردن دشمنی‌ها در برابر ایران می‌تواند یک ملت را به زانو دربیاورد اشتباه فاحشی است.

به نظر شما نیاز امروز کشور چیست؟

برخی مقامات دولتی از جمله معاون اول رییس‌جمهور بارها اعلام کرده‌اند، هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که نتوان از طریق منابع داخلی حل و فصل کرد. این موضوع منوط بر آنکه اعتقادی به منابع داخلی و توان ملی داشته باشیم، یک واقعیت مسلم است. نیاز امروز کشور اتکا به منابع داخلی است. موضوعی را به شوخی برای شما بازگو می‌کنم. روشنفکر‌های ما پیش از انقلاب کوچه پس کوچه‌های پاریس را بهتر از شهر‌های ایران می‌شناختند. هدف از این شوخی آن است که بگویم ما باید توان ملت خود را بشناسیم. این مهم نیاز به تغییرات اساسی دارد. بسیاری از افرادی که در دولت مشغول بوده یا حامی دولت هستند، باور و اعتقاد چندانی به توان ملی ندارند. این جریان بارها اعلام کرده است که برای اداره امور باید از خارج مدیر وارد کنیم یعنی این افراد اعتقادی به قابلیت‌ها حتی در عرصه مدیریت نداشته و می‌گویند مدیریت کشور را باید به غربی‌ها واگذار کنیم. با این نگاه قادر به حل مشکلات نخواهیم بود.

برای عبور از بحران‌های موجود راه‌حل شما چیست؟

راه‌حل مورد نظر من همان نیاز امروز کشور یعنی اتکا به منابع داخلی است. اگر به توان ملی اتکا داشته باشیم خیلی از امور انجام خواهد شد. با اتکا به توان ملی با تمام قدرت مقابل قاچاق و فساد را خواهیم گرفت. ما اگر به ملت متکی بوده و ملت را باور داشته باشیم، دل‌مان نخواهد آمد ملت را که نقطه اصلی اتکای قدرت ما است تضعیف کنیم.

کار ویژه جریان اصولگرایی و منتقدان دولت در شرایط کنونی چیست؟

ما باید هم صدایی و اتحاد را به بهترین شکل ممکن در کشور به تصویر بکشیم. باید یک نوع اتحاد، اتفاق و همراهی بی‌نظیر را در برابر کسانی که با حرف زور می‌خواهند ملت ایران را به زانو دربیاورند، به نمایش بگذاریم.

چه اقداماتی برای نشان دادن این اتحاد باید انجام شود؟

ما باید روی اشتراکات تاکید کنیم. قطعا جناح‌های مختلف، در برخی مسائل نگاهی متفاوت و حتی متضاد با یکدیگر دارند اما به طور قطع در موضوعاتی اشتراک نظر وجود دارد. اگر ما روی اشتراکات تاکید داشته باشیم، یک جبهه منسجم و مقتدر پدید خواهد آمد. این جبهه تاثیرات بسیار متفاوتی در کسانی خواهد گذاشت که قصد دارند از طریق تحریم ملت را تحت فشار قرار دهند.

پس از خروج امریکا از برجام طیف‌های مختلف سیاسی بر حفظ وحدت تاکید کرده‌اند اما برخی جریانات تندرو با اقدامات مختلف سعی در تضعیف دولت و تسویه حساب سیاسی دارند. این جریانات چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

در کشور دو جریان تندرو وجود دارد. جریان تندرو اصلاح‌طلب همواره نگاه به خارج از کشور دارد. این جریان تلاش دارد اتحاد در جامعه را برهم بزند زیرا اتحاد، ما را در برابر دشمن خارجی منسجم خواهد کرد. یک جریان تندرو هم در طیف اصولگرا وجود دارد. این جریان متصور است با خروج امریکا از برجام، بهترین شرایط برای تسویه حساب سیاسی است. این بدترین کج‌فهمی است که شما می‌توانید از خود نشان دهید. در این شرایط ما نباید وارد بحث رقابت سیاسی شویم. دشمن در حال حاضر با تمام توان علیه منافع ملی عمل می‌کند. ما نیز باید با تمام توان علیه آنها عمل کرده و به مقاومت خود ابعاد تازه‌ای ببخشیم تا آنها متصور نشوند که با فشار می‌توانند اتحاد مردم ایران را درهم بشکنند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها