کد خبر: 191904
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۸:۰۲:۰۰
| |

پاسخ نماینده زنجان به سوالی درباره علت نداشتن نطق در مجلس: 

هنوز فرصت مناسب  فرا نرسیده است

پاسخ نماینده زنجان در پاسخ به سوالی درباره علت نداشتن نطق در مجلس طی دو سال گفت که هنوز فرصت مناسب فرانرسیده است.

هنوز فرصت مناسب  فرا نرسیده است
کد خبر: 191904
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۸:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| با پایان دومین اجلاسیه مجلس دهم و در نیمه این راه 4 ساله، خبرگزاری تسنیم به‌بهانه بررسی عملکرد نمایندگان و مجلس از فهرستی متشکل از نام 17 نفر از نمایندگان مجلس پرده برداشت که بنابر اعلام این خبرگزاری اصولگرا تاکنون نطق میان‌دستور نداشته‌اند. نکته جالب در جدول منتشرشده در این گزارش، استناد به لیست‌های انتخاباتی برای بیان خاستگاه و گرایش سیاسی نمایندگان است. آن هم در شرایطی که حالا همه می‌دانند چگونه ائتلاف‌های انتخاباتی پس از ورود نمایندگان به مجلس، جای خود را به گروه‌بندی‌های جدید در قالب 3 فراکسیون «امید»، «نمایندگان ولایی» و «مستقلین ولایی» داد؛ به‌ویژه در روزهایی که پس از 2 سال، بالاخره رقابت 3 فراکسیون در مرحله نخست انتخاب رییس مجلس، مرزبندی این 3 فراکسیون را هویدا کرد. شاید حضور اکثریت اصولگرا در این فهرست 17 نفره، منجر به این اقدام تسنیم شده تا شاید با اتکا به لیست‌های انتخاباتی، به‌جای یک عضو فراکسیون امید، از 4 نماینده عضو «لیست امید» درمقابل 7 اصولگرای این فهرست نام ببرد. حتی اگر ناچار شود کاظم جلالی، رییس فراکسیون مستقلین ولایی را همچنان در اردوگاه امیدی‌ها قرار دهد. فارغ از این مسائل اما عدم استفاده این 17 نماینده از فرصت نطق میان‌دستور، ما را بر آن داشت که لااقل با یکی از این نمایندگان هم‌کلام شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی فریدون احمدی، نماینده اصولگرای زنجان است که گفته این فرصتی طلایی است که باید از آن، «طلایی» استفاده کرد.

آقای احمدی علت اینکه در این مدت نطق میان‌دستور نداشته‌اید، چه بوده است؟

نطق داشته‌ام اما نطق میان‌دستور نبوده است. نطق‌های اضطراری و دو دقیقه‌ای زیادی داشتم که در رسانه‌ها نیز منتشر شده است. اما نوبت نطق میان‌دستورم حدود 2 هفته قبل بود که به‌دلیل حضور در یک ماموریت کاری، موفق به حضور در جلسه نشدم که نوبتم محفوظ است.

در صورت امکان تفاوت این نطق میان‌دستور با دیگر فرصت‌ها و ابزارهای اظهارنظر نمایندگان چیست؟

ما یک نطق میان‌دستور سالانه داریم که مدت آن 7 دقیقه است و به هر نماینده یک بار در سال نوبت می‌رسد که درصورت عدم استفاده در آن سال، قابل استفاده در سال‌های بعد است. نطق دیگر، نطق اضطراری 5 دقیقه‌ای است که نمایندگان هر روز حدود یک تا دو ساعت پیش از آغاز نشست علنی، در سامانه مربوطه نام‌نویسی می‌کنند و همان روز هم قرعه‌کشی می‌شود و نمایندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌جز این موارد، تذکرهای شفاهی 2 دقیقه‌ای هم هست که نمایندگان برای استفاده از این فرصت می‌توانند ازطریق مانیتور روی میز کارشان در صحن، نام‌نویسی کنند که در این مورد هم قرعه‌کشی می‌شود و هر نماینده نهایتا یک بار در ماه قادر به استفاده از این فرصت است. ابزار دیگری همچون تذکر کتبی و موارد دیگر نیز وجود دارد. نکته مهم درباره نطق میان‌دستور این است که باید از آن به موقع استفاده کرد.

با این حساب، فکر می‌کنید در مقاطعی که نوبت به شما رسید، زمان مناسب برای ایراد نطق میان‌دستور نبود؟

خیر! زمان مناسبی نبود. مگر اینکه می‌خواستم به حواشی بپردازم و قصه‌هایی از این دست. ما سالی 7 دقیقه فرصت نطق داریم و این 7 دقیقه، 7 دقیقه طلایی است و نباید از آن برای بیان مشکلات آب و برق و آسفالت استفاده کرد، بلکه باید از آن بسیار هوشمندانه و طلایی استفاده کرد.

چرا فکر می‌کنید در این مقطع، فرصت مناسبی برای بیان مسائل نبود؟

ببینید، اولا بنده از دیگر فرصت‌هایی که پیش آمده برای بیان نظراتم استفاده کردم. ازجمله این فرصت‌ها تذکرات دو دقیقه‌ای یا در موافقت یا مخالفت با قوانین برنامه و لایحه یا دیگر طرح‌ها و لوایح است. بنابراین ترجیح می‌دهم که این نطق 7 دقیقه‌ای را نگه دارم.

متوجهم. سوالم این است که می‌خواهید این فرصت را برای چه زمانی نگه دارید؟ درواقع چه اتفاقی باید بیفتد که شما از این فرصت استفاده کنید؟

بنده تا به حال هر صحبتی داشتم، بیان کرده‌ام و خوشبختانه از فرصت‌های دیگر به‌جز این فرصت استفاده کرده‌ام. درواقع ضرورتی نبوده که این فرصت را بسوزانم و به همین دلیل این فرصت را نگه داشتم. چراکه زمانی ممکن است اتفاقی بیفتد که لازم باشد حتما اظهارنظر کنم و باید دنبال این باشم که التماس کنم دیگران به بنده وقت بدهند. البته بنده استفاده می‌کنم و این فرصت قابل‌ذخیره نیست اما فکر می‌کنم نباید به این راحتی این فرصت را از دست داد.

آیا بنابر آیین‌نامه امکان ذخیره فرصت نطق‌های میان‌دستور وجود دارد؟

بله! این فرصت سوخت نمی‌شود.

یعنی اگر تا پایان مجلس دهم، اگر نماینده‌ای نطق نکرده باشد، رییس مجلس از او می‌خواهد مثلا 28 دقیقه نطق کن؟!

خیر. ما این کار را نمی‌کنیم که تا پایان مجلس دهم نطق نکنیم. ما که نمی‌خواهیم این فرصت را ذخیره کنیم. بنده در فرصت‌های دیگر حرفم را زده‌ام و فکر نمی‌کنم چون این نوبت من است، باید حتما از آن استفاده کنم و بی‌ربط حرف بزنم. معتقدم این فرصتی طلایی است که باید به‌خوبی مدیریت شود. من نماینده فعالی هستم. هم به میزان کافی در رسانه‌ها حضور دارم و هم در موضوعات تخصصی در کمیسیونم فعالیت می‌کنم اما این فرصت را فرصتی طلایی می‌دانم.

آیا دیگر نمایندگان هم چنین نظری دارند؟

نمی‌دانم اما معتقدم پخش زنده مجلس، آفت‌هایی دارد و اگر از امروز قطع شود، بهره‌وری مجلس تا 30 درصد افزایش می‌یابد. به هر حال نطق بنده آماده است و نطقم را نوشته‌ام. منتها نطق من، نطقی نیست که لزوما برای مردم حوزه انتخابیه‌ام باشد. ما نماینده ملت هستیم و باید از این فرصت 7 دقیقه‌ای، طلایی استفاده کنیم. این 7 دقیقه برای گفتن مشکلات نیست. مشکلات را همه می‌دانند و ابزارهای دیگری نیز برای بیانش وجود دارد. این 7 دقیقه‌ای است که باید ازطریق آن ماموریت اصلی نماینده انجام شده و نشان‌دهنده خاستگاه نماینده باشد. معتقدم معدود افرادی در مجلس آنچه را که باید، می‌گویند. به‌جز آن، بعضا حرف‌های پوپولیستی می‌زنند یا نطق‌شان صرفا کارکرد منطقه‌ای دارد.

شاید یکی از ویژگی‌های مجلس دهم این است که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان خاستگاه سیاسی مشخصی ندارند اما درمورد شما این‌طور نیست. شما خاستگاه سیاسی مشخصی دارید و انتظار می‌رود به عنوان یک نماینده اصولگرا با صراحت اظهارنظر کنید؟

همین کار را هم می‌کنم اما احساس می‌کنم هنوز فرصت استفاده از نطق 7 دقیقه‌ای نرسیده است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها