کد خبر: 192925
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۸:۳۲:۰۰
| |

جلال جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم مطرح کرد

سوءاستفاده قدرتمندان از آزادی

یک نماینده مجلس ششم درباره طرح موضوع آزاداندیشی گفت: اگر گروهی فقط به خاطر مصالح جناحی و گروهی، عملی انجام دهند و آن را توجیه کنند موجب برهم زدن آسایش جامعه و نهادهای آن می‌شود. جامعه باید دارای ضوابط و قوانین مشخصی باشد و مفهوم آزادی درست تعریف شود.

سوءاستفاده قدرتمندان از آزادی
کد خبر: 192925
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۲ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اتفاقات روز یکشنبه در پارلمان باعث شد تا این‌بار در «کرسی آزاد اندیشی» به طرح این سوال بپردازیم که مرز آزادی نماینده مجلس برای بیان نظرات خود کجاست و چرا این مفهوم در مورد جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف دچار خوانشی متفاوت می‌شود. جلال‌ جلالی‌زاده، نماینده مجلس ششم معتقد است آزادی باید در چارچوب عقلانیت و قانون تعریف شود.

در جریان تصویب CFT شاهد کنش‌هایی از برخی نمایندگان مجلس بودیم که مشابه همان آتش زدن برجام در پارلمان بود. نگاه شما به این کنش در چیست؟

واژه آزادی، آزاداندیشی، آزادی بیان و مفاهیمی از این دست معانی مشخص و البته گسترده‌ای دارد که باید متناسب با این معانی و مفاهیم برداشت‌های درستی داشته‌باشیم. متاسفانه ما همیشه واژه‌ها را وارونه می‌فهمیم و معنا می‌کنیم به همین دلیل است که گاهی نگاه به این واژه‌ها محدود یا منفی است. وقتی صحبت از آزادی می‌شود اذهان به سمت معانی وارونه و نادرست می‌رود. آزادی بیان و اندیشه به معنای این است که جلوی رشد فکری و اندیشه‌ای افراد گرفته نشود و بتوانند عقاید و افکار خود را در جامعه اظهار کنند بدون اینکه باعث محدودیت فکر و اندیشه دیگران شوند اما اعمال برخی افراد که مخالف عقل و فکر و مصلحت جامعه است را نمی‌توان به پای آزادی نوشت و نام آزادی بر آن نهاد. برای مثال وقتی بحث آزاداندیشی در دانشگاه مطرح می‌شود به این معنا است که دانشجو و استاد از ابراز نظر و عقیده در محیط دانشگاه نگران نباشند. دانشجوی مسلمان یا غیر مسلمان، ‌اصلاح‌طلب و اصولگرا بدون دغدغه اندیشه خود را بیان کند. اما اگر یک استاد یا دانشجو جرات بیان اندیشه خود را نداشته‌باشد و تنها عده‌ای خاص حق اظهارنظر داشته‌باشند این نقض آزادی بیان و اندیشه است.

در زمان مجلس ششم رقبای اصلاح‌طلب تحصن نمایندگان در مجلس را هم عملی خلاف و دور از شأن مجلس می‌دانستند در صورتی که متحصنین، ‌واکنش خود را در جهت احقاق حقوق خود تعبیر می‌کردند. به نظر شما چرا مرز این آزادی مخدوش است و برای روشن شدن آن چه باید کرد؟

بحث آزادی در ارتباط با جامعه، ‌عدالت، ‌حقوق شهروندی، ‌مصالح ملی و... باید تعریف شود. برای مثال کسانی بلندکردن صدای ضبط ماشین در مکان عمومی را که آزادی نمی‌گویند. آزادی زمانی است که عمل در چارچوب عقلانیت و قانون تعریف شده‌باشد و دارای هدف و مقصود انسانی و اخلاقی باشد. اگر گروهی فقط به خاطر مصالح جناحی و گروهی، عملی انجام دهند و آن را توجیه کنند موجب برهم زدن آسایش جامعه و نهادهای آن می‌شود. جامعه باید دارای ضوابط و قوانین مشخصی باشد و مفهوم آزادی درست تعریف شود. متاسفانه در جامعه ما به آزادی به درستی و کفایت بها داده نشده و مردم نتوانسته‌اند از مفهوم درست آزادی استفاده کنند طبعا کسانی که از پشتوانه قدرت برخوردار هستند از این آزادی سوءاستفاده می‌کنند و دیگران که در مقابل هنجارشکنان می‌ایستند از آزادی محروم هستند. همه باید حق بیان آزاد اندیشه و حق انتخاب آزاد داشته‌باشند نه اینکه کسانی به نام آزادی هر آنچه را می‌خواهند انجام دهند و کسی آنها را بازخواست نکند و کسانی که سخن حق می‌گویند نتوانند فکر و اندیشه خود را بیان کنند. این عین اختناق و سانسور است.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها