کد خبر: 194744
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

انتقاد عباس سلیمی‌نمین از نامه مذاکره مستقیم با آمریکا در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

بر اساس چه تضمینی دوباره با آمریکا مذاکره کنیم؟/ درخواست مذاکره با آمریکا انگیزه اجماع داخلی را از بین می‌برد

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نامه تعدادی به حاکمیت برای مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: زمانی که شما در داخل تبلیغ کنید که مشکلات از طریق گفت‌وگو با آمریکا حل می‌شود آن هم با کشوری که چند سال انرژی ما را در این وادی تلف کرده است؛ مجددا با یک نوع بی‌توجهی جدی به حل مشکلات جامعه روبرو هستیم.

بر اساس چه تضمینی دوباره با آمریکا مذاکره کنیم؟/ درخواست مذاکره با آمریکا انگیزه اجماع داخلی را از بین می‌برد
کد خبر: 194744
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نامه تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی به حاکمیت به منظور مذاکره مستقیم و رودرو با آمریکا گفت: این بحث از دوجنبه قابل بررسی است. ابتدا اینکه تقریبا می‌توان گفت که همه جریانات موجود در کشور در مواجه با زورگویی آمریکا ضرورت قرابت گروه‌های سیاسی در داخل کشور را مطرح کردند. چنین امری بسیار سازنده و تسهیل‌کننده حل مشکلات در جامعه خواهد بود. همچنین می‌تواند از هرز نیروها و توانمندی‌ها جلوگیری کند.

این استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» ادامه داد: در این شرایط که بستر وفاق جمعی در کشور فراهم می‌شود، برخی از فعالان حزبی داخلی با برخی از نیروهایی که در خارج کشور معوا گزیده‌اند، در مقام یک کار مشترک سیاسی برآمده‌اند.

او افزود: طبیعتا چنین اقدامی آگاهانه صورت می‌گیرد و مقصودش هم این است که تردید جدی درباره وحدت نیروهای داخلی ایجاد کند؛ یعنی این اقدام کار تجمیع توانمدی‌ها را در کشور سخت‌تر می‌کند، از این نظر این کار می‌تواند به شدت مورد سرزنش قرار گیرد.

سلیمی‌نمین درباره ابعاد دیگر نگارش این نامه بیان کرد: جنبه دومی که می‌توان این موضوع را بررسی کرد اینکه بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام، شاهدیم چنین نامه‌ای درباره مذاکره با آمریکایی‌ها نگاشته می‌شود.

او در ادامه افزود: بدون اینکه تحرکات سیاسی آمریکایی‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و دلایل نقض یک پیمان بین‌المللی را به‌وسیله آمریکا ریشه‌یابی کنیم، بلافاصله ضرورت مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: اگر افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند لااقل هزینه این امر را پرداخت می‌کردند که نامه‌هایی را هم در محکومیت اقدام آمریکا صادر می‌کردند، این مطلب می‌توانست توجیهی داشته باشد. افرادی که بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی در سرزنش آمریکا انجام ندادند یک مرتبه ضرورت گفت‌و‌گو با آمریکا را مطرح می‌کنند. گویا هیچ تجربه‌ای بر تجربیات ملت افزوده نشده و اولین باری است که ما می‌خواهیم با آمریکا حول یک موضوع وارد مذاکره شویم.

سلیمی‌نمین در ادامه بیان کرد: این اتفاق انگیزه افراد مذکور را درباره این اقدام پنهان می‌کند، چراکه وقتی ما در چارچوب سازمان ملل و با حضور نماینده اتحادیه اروپا و کشورهای مطرح جهان با آمریکایی مذاکره کردیم، اما این کشور درنهایت بعد از اتلاف انرژی‌ و وقتی که در این زمینه گذاشته شد، همه نتیجه را زیرپا گذاشته است؛ براساس چه تضمینی می‌توانیم دوباره با آنها وارد مذاکره شویم.

او افزود: چه منطق و تحلیلی پشت این اقدام وجود دارد، این کاملا مجهول است چراکه فرد سیاسی در یک آزموده حداقل مدتی تامل می‌کند و بعد آن را مجددا تکرار می‌کند. البته که انسان عاقل اصلا تجربه یک آزموده را تکرار نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تلاش‌ها برای اجرایی شدن توافق برجام گفت: پیوند زدن چند سال مسائل داخلی به مسائل بیرونی ضربه اساسی به مصالح کشور بود؛ یعنی اگر آن زمان که تصور می‌کردیم با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم برخی از مسائل حل خواهد شد، همان زمان همه توجه خود را معطوف توانمندی‌ها در داخل می‌ساختیم در حل مشکلات بسیار جلوتر بودیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: چند سال وقت دولت در دوران احمدی‌نژاد و روحانی، به‌خصوص در دولت آقای روحانی همه مسائل داخلی به رسیدن یک توافق با آمریکایی‌ها معطوف شد. نتیجه هم آن چیزی بود که آمریکایی‌ها عهد و توافق خود را درباره آن زیر پا گذاشتند.

سلیمی‌نمین با اشاره مجدد به طرح موضوعاتی درباره اجماع همه گروه‌ها برای پیشبرد اهداف کشور، با بیان اینکه همان‌طور که گفتم اجماعی در کشور به‌وجود آمده که همه دست در دست هم دهیم و در داخل کشور مشکلات را حل کنیم، بیان کرد: دولت آقای روحانی هم امروز بعد از چند سال می‌گوید مشکلی وجود ندارد که راه‌حل آن در داخل کشور نباشد؛ یعنی ما هیچ مشکلی در کشور نداریم که با رجوع به امکانات داخلی قابل حل نباشد. چرا باید در آستانه رسیدن به این جمع‌بندی باز یک عده‌ای امید برای مذاکره با آمریکایی‌ها ایجاد کنند که کار خراب شود.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره با آمریکا با ایجاد اجماع جریانات سیاسی در کشور، مغایر است، گفت: این اتفاق از چند جهت مغایر است؛ چون شما می‌خواهید با آمریکایی مذاکره کنید که هنوز یک ماه هم از نقض عهد آنها نگذشته است.

او عنوان کرد: زمانی که شما در داخل تبلیغ کنید که مشکلات از طریق گفت‌وگو با آمریکا حل می‌شود آن هم با کشوری که چند سال انرژی ما را در این وادی تلف کرده است؛ مجددا با یک نوع بی‌توجهی جدی به حل مشکلات جامعه روبرو هستیم.

سلیمی‌نمین تاکید کرد: بنابراین اقدام این آقایان فقط می‌تواند در این چارچوب تعریف شود که می‌خواهند تهدیدی علیه آمریکا در داخل کشور، شکل نگیرد؛ یعنی اقدامشان فقط تطهیر غرب و سردمدار سرمایه‌داری است. به نظر من برداشت دیگری از اقدام این افراد نمی‌توان داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها