کد خبر: 196098
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

محمود واعظی، ‌رییس دفتر رییس‌جمهوری با برخی علما و فقهای قم دیدار کرد

طنین تایید «راهکار سوم» روحانی از قم

«امروز زمان تسویه‌ حساب‌های شخصی و حل اختلافات انتخاباتی نیست و اگر هم دولت در جایی ضعف دارد، همه باید کمک کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.» بخشی از صحبت‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با محمود واعظی است، ‌قم‌نشینی که بیشتر به مواضع انتقادی‌اش نسبت به دولت شناخته می‌شود تا به عنوان حامی روحانی.

طنین تایید «راهکار سوم» روحانی از قم
کد خبر: 196098
|
۱۳۹۷/۰۴/۰۹ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «مقاومت و ایستادگی با کمترین هزینه» سومین راهکاری بود که حسن روحانی در نشست روز چهارشنبه با مدیران اجرایی پیشنهاد داد؛ راهکاری که به زعم رییس‌جمهوری با تکیه بر آن «واقعیات را مدنظر قرار می‌دهیم و توقعات را مدیریت می‌کنیم.» پس و پیش سخنرانی روحانی نشان می‌داد که رییس‌جمهوری و مدیران دولت گرچه می‌خواهند در این مبارزه «خط مقدم» باشند اما توقع ندارند که خاکریزهای این «جنگ روانی بین‌المللی، ‌منطقه‌ای و بعضا داخلی» خالی بماند و کلید پیروزی در این شرایط را «همکاری و وحدت» می‌دانند.

وحدتی پذیرفته و نهادینه‌ شده در تمام ارکان و قوای نظام که رییس‌جمهوری آن را «شاخه‌های یک درخت» می‌داند. در همین راستا و برای تحقق «راهکار سوم»، حسن روحانی نماینده ویژه خود را راهی قم کرد. محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری فردای سخنرانی روحانی به قم رفت تا در دیدار با مراجع، نهضتی همگانی برای محقق شدن راهکار کم‌هزینه پیشنهادی دولت به راه بیندازد، پایتخت مذهبی کشور که پیش و پس از انقلاب در جهت‌گیری‌ها و مناسبات سیاسی تاثیرگذار بوده است و از همین روی به جز دیدارهای گاه و بیگاه دولتی‌ها و مجلسی‌ها به قم، در شرایط ویژه نیز مقصد سفر دولتمردان و سیاستمداران است.

چه آنکه پس از شکل‌گیری توافق «برجام» محمد نهاوندیان، ‌رییس ‌دفتر وقت رییس‌جمهوری در راس هیاتی به قم و البته مشهد سفر کرد تا با مراجع از روند و نتیجه این توافق بین‌المللی صحبت کند. اگر دولت روحانی را به دو دوره پیش و پس از برجام تقسیم کنیم احتمالا در دوره پس از برجام این اولین‌بار است که دولت با پالس‌ها و نشانه‌های مثبتی مواجه شده است. پس از اعتراضات دی ماه بسیاری از سیاسیون و روحانیون صراحتا دولت را تنها مسبب شرایط می‌دانستند اما با خروج امریکا از برجام و ایجاد شرایط جدید گویی مخالفان نیز پذیرفته‌اند که بخشی از شرایط کنونی معلول شرایط خارجی است.

از همین روی دولت گویی تصمیم گرفته تا بخشی از بار توضیح شرایط کنونی را بر دوش مراجع بگذارد که این مهم را دریافته‌اند برای همین واعظی ماموریت یافت با آیات شبیری‌زنجانی، مکارم شیرازی، کریمی، امینی، سبحانی، ‌علوی گرگانی، نوری همدانی و نماینده آیت‌الله سیستانی در قم دیدار کند. نام‌هایی که در میان آنها چهره‌هایی به چشم می‌خورند که گاه مواضع انتقادی نیز نسبت به دولت داشته‌اند.

شیوه فراعنه، روش دشمنان کشور

محمود واعظی در جریان سفر به قم به بیت سیدموسی شبیری زنجانی رفت. در جریان این دیدار آیت‌الله شبیری‌زنجانی بر طبیعی بودن اختلاف‌نظر تاکید کرد با این حال متذکر شد که نباید این اختلافات نظر به تفرقه بینجامد. او تفرقه‌افکنی را شیوه فرعون دانست که برای پیشبرد نیات و اهداف خویش مردم را فرقه فرقه می‌کرد و میان‌شان اختلاف می‌انداخت، موضوعی که دشمنان کشور امروز به دنبال پیاده کردن همین روش هستند. او همچنین در این دیدار بر «اتحاد و انسجام» برای دفاع از «اسلام» و «کشور» تاکید کرد.

جبران ضعف اطلاع‌رسانی دولت

آیت‌الله سیدجعفر کریمی، از دیگر علمای قم‌نشینی بود که واعظی به دیدار او رفت. کریمی از دولت خواست که با توجه به «جنگ روانی و تبلیغاتی سنگین و 24 ساعته دشمن» در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی بسیار موثرتر و جدی‌تر عمل کند و با «تبلیغات هنرمندانه» ضمن اطلاع‌رسانی درباره دستاوردها و موفقیت‌ها، امید و اعتماد مردم را افزایش داده و جنگ روانی دشمن را خنثی کند. کریمی در جریان این دیدار البته از اقدامات دیگر دولت حمایت کرد و گفت روحانی خالصانه برای خدمت به مردم پا به میدان گذاشته است اما «عده‌ای فریب دشمن را خورده و قدر او را نمی‌دانند.» او هم از مراجعی بود که بازگشت به سال‌های آغازین انقلاب را برای عبور از شرایط فعلی به عنوان مصداق یادآور شد، سال‌هایی که مردم «با وحدت کلمه، ‌همدل و یک‌صدا به میدان آمدند و به دولت در مسیر حل و فصل مشکلات یاری رساندند.»

تاکید بر وحدت ملی

آیت‌الله ابراهیم امینی از مدرسان حوزه و علمای برجسته قم تنها راه خنثی شدن توطئه‌های دشمن و مقابله با امریکا را «همدلی و انسجام» و «تقویت وحدت ملی» دانست و البته تاکید کرد که «اگر بتوانیم همچون گذشته با رسیدگی مناسب به مطالبات مردم آنها را در صحنه نگه‌داریم هیچ نگرانی از توطئه‌های دشمنان وجود نخواهد داشت.»

زمان تسویه حساب سیاسی یا کمک به دولت

«امروز زمان تسویه‌ حساب‌های شخصی و حل اختلافات انتخاباتی نیست و اگر هم دولت در جایی ضعف دارد، همه باید کمک کنیم تا این ضعف‌ها برطرف شود.» بخشی از صحبت‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با محمود واعظی است، ‌قم‌نشینی که بیشتر به مواضع انتقادی‌اش نسبت به دولت شناخته می‌شود تا به عنوان حامی روحانی. مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنانش نسبت به ضعف‌های اطلاع‌رسانی دولت هشدار داده و گفته‌ «در این شرایط بسیار مهم است که دولت درباره عملکرد و اقدامات خود اطلاع‌رسانی گسترده، دقیق و بهنگام داشته باشد و آنچه را که مایه امیدآفرینی برای مردم است با هنرمندی به آنها انتقال دهد و البته ضعف‌ها و نقص‌های احتمالی را نیز صادقانه بپذیرد چرا که این مساله تاثیر روانی بسیار مثبتی خواهد داشت.»

همه سرنشینان یک کشتی

آنچه آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار با واعظی به آن اشاره کرد همان موضوعی بود که حسن روحانی در نشست سراسری قوه قضاییه به آن اصرار داشت. سبحانی در این دیدار گفت که همه سرنشینان یک کشتی هستیم و سرنوشت واحدی داریم بنابراین باید اختلاف سلیقه را کنار گذاشته و اگر مساله‌ای وجود دارد با گفت‌وگو حل کنیم. سخنان چند روز پیش روحانی هم همین بود که با وجود تفکیک و استقلال قوا باید به این موضوع دقت داشت که همگی شاخه‌های یک درختیم و یک ریشه‌ داریم.

آیت‌الله سبحانی همچنین گرچه معتقد بود مشکلات امروز نظام با مشکلات سال‌های اول انقلاب مشابهتی ندارد اما تاکید کرد که باید برای عبور از آن همان همدلی و وحدت میان مردم و نظام به همان سطح آغاز انقلاب بازگردد.

مردم مهم‌ترین پشتوانه نظام

آیت‌الله سید محمد علوی گرگانی از دیگر مراجعی بود که واعظی با او دیدار کرد. در جریان این دیدار علوی گرگانی از مردم به عنوان مهم‌ترین پشتوانه نظام و مهم‌ترین رکن وحدت یاد کرد و از دولت خواست حالا که با خروج امریکا از برجام با شرایط جدیدی مواجه هستیم چاره‌ای بیندیشد که مردم در زمینه معیشت با سختی مواجه نشوند و اقشار ضعیف‌تر در اثر جنگ اقتصادی امریکا علیه جمهوری اسلامی آسیب نبینند.

رابطه نزدیک مردم و مسوولان

«وحدت، رمز پیروزی و بقای جمهوری اسلامی بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که رابطه بین مردم با نظام و مسوولان با یکدیگر نزدیک‌تر و صمیمی‌تر باشد.» آیت‌الله حسین نوری همدانی هم از دیگر مراجعی بود که تنها راهکار پیش رو و رمز موفقیت و بقای جمهوری اسلامی را ارتباط نزدیک مردم و مسوولان دانست و تاکید کرد که مجموعه نظام، دولت و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها باید با کسانی که در نظام اقتصادی اخلال می‌کنند، برخورد و آنان را مجازات کنند.

ارتقای ارتباط دولت با مراجع

حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران نیز روز گذشته با رییس‌دفتر رییس‌جمهوری دیدار و از دولت خواسته با تعمیق و گسترش تعامل دولت با مراجع و روحانیت اثربخشی تلاش‌ها برای مقابله با توطئه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان را ارتقا دهد.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها