کد خبر: 217650
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۰۸:۰۵:۰۰
| |

الیاس حضرتی قائم مقام جدید حزب اعتمادملی

دوران حرف به سر آمده، عمل باید کرد/ از هفته آینده جذب نیرو را آغاز خواهم کرد

الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتمادملی درباره عملکرد احزاب و تاثیر آنها در وضعیت جامعه گفت: دوران حرف به پایان رسیده و احزاب باید برای بهبود وضعیت به کمک کشور بیایند تا با برداشتن گام‌های عملی اعتماد عمومی را بازسازی کرد.

دوران حرف به سر آمده، عمل باید کرد/ از هفته آینده جذب نیرو را آغاز خواهم کرد
کد خبر: 217650
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۶ ۰۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حزب اعتماد‌ملی فراز و فرود‌های بسیاری را تجربه کرده و به نظر می‌رسد این حزب بالاخره به ساحل آرامش رسیده است. پس از حصر مهدی کروبی، دبیرکل اعتماد‌ملی اعضا فعالیت خود را بدون حضور دبیرکل ادامه دادند. اعتماد‌ملی مدتی است پس از سال‌ها حضور در سایه بار دیگر به یکی از احزاب تاثیرگذار سپهر سیاسی ایران تبدیل شده است تا جایی که یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب شهردار جدید تهران شده است. اما اختلافات موجود در اعتماد‌ملی موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت؛ اختلافی که کنگره دوم این حزب را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. اختلافاتی که به نظر می‌رسد روز گذشته با انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم‌مقام دبیرکل رفته‌رفته کاهش پیدا خواهد کرد. حضرتی معتقد است که دوران حرف به پایان رسیده و احزاب باید برای بهبود وضعیت به کمک کشور بیایند تا با برداشتن گام‌های عملی اعتماد عمومی را بازسازی کرد. مشروح مصاحبه الیاس حضرتی، قائم‌مقام جدید دبیرکل اعتماد‌ملی را در زیر می‌خوانید.

اعتماد‌ملی پس از فراز و فرود‌های بسیار اکنون یکی از تاثیرگذار‌ترین احزاب سیاسی ایران است. چه مسیری برای بازگشت به سپهر سیاسی ایران توسط این حزب طی شد؟

حزب اعتماد‌ملی از احزاب تاثیرگذار و قدرتمند کشور محسوب می‌شود. این حزب پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 با محوریت حجت‌الاسلام مهدی کروبی و همراهی 13 عزیز دیگر تاسیس شد. در میان آن 13 نفر من، دکتر حق‌شناس، دکتر امینی، دکتر اطاعت و خانم دکتر سقطی حضور داشتند. نخستین کنگره حزب اعتماد‌ملی زمانی که آقای کروبی به حصر نرفته بودند، برگزار شد. آن کنگره یکی از بی‌نظیر‌ترین کنگره‌های برگزار شده توسط احزاب بود که 28 سفیر خارجی و تعداد زیادی از مسوولان در آن کنگره حاضر شدند. حزب اعتماد‌ملی به دلیل روحیات، خلقیات و جهت‌گیری‌های شخص آقای کروبی یک حزب مردمی است. مردمی بودن از آن جهت که از تمام اقوام ایرانی مانند ترک، کرد، بلوچ، ترکمن، لر، گیلانی، شمالی و جنوبی‌ها در این حزب مشارکت داشته و دارند. فعالیت‌های حزب اعتماد‌ملی در مسیر توسعه قرار داشت که به سال 88، کاندیداتوری آقای کروبی در انتخابات و اتفاقات بعد آن رسیدیم.

اتفاقات سال 88 چه میزان در عدم توسعه اعتماد‌ملی نقش داشت؟

بالاخره یک طرف آن اتفاقات آقای کروبی قرار داشتند. به دنبال آن اتفاقات گرفتاری‌های بسیاری برای حزب به وجود آمد. یکی از این گرفتاری‌ها حصر آقای کروبی بود. گرفتاری بعدی پلمب ساختمان حزب بود که به دنبال آن تمامی اسناد و مدارک موجود در ساختمان توسط وزارت اطلاعات آن زمان ضبط شد. همچنین تعدادی از اعضای حزب مانند آقایان امینی و گرامی‌مقدم بازداشت شدند. سپس روزنامه حزب که به نام اعتماد‌ملی منتشر می‌شد توقیف شد و تا امروز این توقیف ادامه دارد. پس از این اتفاقات حزب در سایه قرار گرفت. با‌لاجبار جلسات حزب در خانه اعضا، در روستاها و حاشیه شهر‌ها تشکیل می‌شد، البته این جلسات بیشتر محافل دوستانه بود تا جلسات حزبی به همین دلیل حزب در سایه قرار گرفت.

سال 92 اعتماد‌ملی جان دوباره‌ای گرفت و بار دیگر از زمین بلند شد.

درست است. از سال 92 حزب اعتماد‌ملی فعالیت‌های خود را آشکارا و موثر‌تر آغاز کرد. از سال 92 به بعد جلسات حزب در منزل آقای منتجب‌نیا برگزار می‌شد و زحمات کار بر دوش آقای منتجب‌نیا قرار داشت. ایشان تا سال 94 مجدانه کارها را پیگیری می‌کردند.

94 نقطه آغاز اختلافات اعتماد‌ملی بود. این اختلافات بر سر چه مواردی آغاز شد؟

حضور در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان محل اختلاف بود. برای برخی از اعضا سوال پیش آمده بود که آیا حزب اعتماد‌ملی باید در شورای عالی سیاستگذاری حضور داشته و نقش ایفا کند یا جدا شود. در اردوگاه اصلاح‌طلبان تعدادی از دوستان ما که انسان‌های شریفی هستند مانند آقایان هادی خامنه‌ای، رهامی، کواکبیان و قریبانی دبیران تشکل‌های مختلف بودند. یک گرایشی در حزب که آقای منتجب‌نیا نیز عضو این گرایش بود، علاقه‌مند بودند که با این جمع کار کنند. گرایش پررنگ‌تری در حزب نیز وجود داشت که معتقد بود ما باید در اردوگاه اصلی اصلاح‌طلبان که آقای خاتمی تجلی آن بوده و بخش اجرایی آن شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است، حضور داشته باشیم. همان زمان ما تاکید داشتیم ضمن دوستی با دیگر گرایش‌های موجود در حزب، باید در شورای عالی حضور داشت زیرا این شورا تصمیم‌گیرنده است.

بنابراین ریشه اختلافات بر سر عضویت در شورای عالی سیاستگذاری بوده است.

بله و متاسفانه روز به روز این اختلافات شدید‌تر شد. یک طرف این اختلاف دفتر سیاسی حزب و طرف دیگر قائم‌مقام دبیرکل قرار داشت. اعضای دفتر سیاسی حزب اعتقاد داشتند که باید در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که تشکل وسیع احزاب اصلاح‌طلب مانند اتحاد، ندا، کارگزاران و باقی احزاب بود، حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشت. این اختلافات میان اعضای دفتر سیاسی و قائم‌مقام حزب شدت پیدا کرد تا جایی که آقای کروبی به دلیل همین اختلافات از دبیرکلی استعفا دادند.

نقش شما در این اختلافات چه بود؟

من در آن زمان در میان کار قرار داشتم یعنی تلاش داشتم ضمن ارتباط با اعضای دفتر سیاسی، این عزیزان را متقاعد کنم که به اختلافات دامن نزنند. از طرف دیگر با آقای منتجب‌نیا نیز ارتباط داشته و می‌گفتم که این اختلافات به نفع حزب نخواهد بود. با وجود این موضوعات، آقای کروبی استعفا دادند بنابر این تصمیم بر این شد تا اعضای شورای مرکزی تشکیل جلسه داده و استعفای آقای کروبی را بررسی کنند که در همان جلسه به اتفاق آرا با استعفای ایشان مخالفت شد.

پس از استعفای آقای کروبی اختلافات ادامه داشت؟

بله، اختلافات ادامه پیدا کرد به همین دلیل آقای کروبی یک شورای اجرایی را جایگزین قائم‌مقام کردند. باید توجه داشت که ایشان صراحتا جایگاه قائم‌مقامی را حذف نکردند بلکه با این وجود ایشان شورای اجرایی مشخص کرده و بخشی از اختیارات دبیرکل را به آن شورا تفویض کردند که مسوولیت این شورای اجرایی به من سپرده شد.

ترکیب شورای اجرایی چگونه بود؟

ترکیب شورای اجرایی نا‌مانوس بود اما با این حال من تلاش داشتم با همان ترکیب کارها را انجام دهم. تلاش داشتم ضمن فعال کردن حزب، اصلی‌ترین محور کار خود را کاهش اختلافات و رساندن جمع به وحدت و پیگیری رفع حصر قرار دهم. در نهایت قصه حزب اعتماد‌ملی به کنگره دوم رسید.

کنگره به خوبی در حال برگزاری بود که حاشیه‌هایی پیش آمد. اظهارات متفاوتی درباره این حواشی مطرح شد. صراحتا بگویید ماجرا چه بود. آیا نیرو‌های خارج از حزب باعث برهم زدن مراسم شدند؟

ما مدت‌ها بود که بنایی به برگزاری کنگره نداشتیم زیرا برای این مهم باید شورای مرکزی انتخاب می‌کردیم. برای انتخاب شورای مرکزی نیاز به حضور آقای کروبی در جلسات داشتیم که عملا این اتفاق غیر‌ممکن بود. در این شرایط وزارت کشور از وزارت اطلاعات و سایر نهاد‌های امنیتی و نظارتی برای کاندیداهای اعضای شورای مرکزی حزب درخواست استعلام می‌کند که قطعا پاسخ استعلام آقای کروبی منفی خواهد بود به همین دلیل تمایلی برای برگزاری کنگره نداشتیم زیرا چالش جدیدی برای حزب و کشور ایجاد می‌شد. دنبال راه‌حلی بودیم که تا زمان رفع حصر کنگره برگزار نکنیم اما وزارت کشور با وضع قانون جدید، احزاب را موظف کرد که خود را با قوانین جدید تطبیق دهند. یکی از شروط تطبیق، برگزاری کنگره بود و ما به اجبار کنگره را برگزار کردیم. این کنگره نیز مانند کنگره نخست از لحاظ جمعیت و مهمانان بسیار کنگره با‌شکوهی بود زیرا در ماه رمضان ما پذیرای 2هزار نفر مهمان بودیم و این نشان می‌دهد که حزب اعتماد‌ملی حزبی سرپا و تاثیرگذار است. متاسفانه در لحظات پایانی این کنگره افرادی می‌خواستند جلسه را بر هم بزنند. هرچند این افراد نتوانستند کنگره بر هم بزنند زیرا مصوبات این جلسه اجرا شد اما همان تنش لفظی سبب شد تا عظمت و شکوه کنگره تحت تاثیر این اختلافات قرار گیرد.

اما این تنش‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و حتی خارجی داشت.

به هرحال حزب اعتماد‌ملی منتسب به آقای کروبی است و دلیل این بازتاب نیز عظمت نام آقای کروبی بود. همین عامل سبب شد آن درگیری مختصر بازتاب گسترده‌ای داشته باشد. این در حالی است که این اتفاق در بسیاری از احزاب رخ می‌دهد اما کسی به این اتفاقات توجه نمی‌کند.

اعتماد‌ملی این روز‌ها بسیار تاثیرگذار‌تر از قبل شده است تا جایی که شهردار جدید تهران عضو شورای مرکزی این حزب است. دلیل موفقیت‌های اخیر حزب چیست؟

حزب موفقیت‌های خوبی مانند انتخاب شهردار جدید تهران به دست آورده است به همین دلیل رقابت با سایر احزاب مانند اتحاد و کارگزاران بیشتر از گذشته شد اما نقطه قوت حزب اعتماد‌ملی در آن است که می‌تواند سایر احزاب را به یک نقطه مشترک و ائتلاف برساند. هدف ما از این ائتلاف و اتحاد آن است که اختلافی در شورای شهر و احزاب به وجود نیاید. در این میان اعضای حزب اعتماد‌ملی احساس می‌کردند برخی نهاد‌های بیرونی شاید از ایجاد اختلاف میان اعضای حزب بدشان نیاید. این نگرانی ما همواره وجود دارد که برخی نهاد‌های بیرونی با تحریک برخی افراد نگذارند چراغ اعتماد‌ملی پر‌فروغ‌تر شود.

به نظر شما دلیل اختلاف‌افکنی این نهاد‌های بیرونی چیست؟

این نهاد‌ها تصور می‌کنند هر مقداری که حزب بزرگ شود، آوازه و نام کروبی بیش از گذشته شود. یک تحلیل دیگر آن است که این نهاد‌ها نگران فردای رفع حصر هستند. زیرا فردای رفع حصر آقای کروبی صاحب یک حزب قدرتمند است به همین دلیل من معتقدم همواره دست‌هایی برای ایجاد اختلاف و تفرقه در حزب فعالیت دارند.

دلیل استعفای دوم آقای کروبی چه بود؟

ایشان می‌گفتند چون من در حصر هستم برای کار‌های حزب مانع محسوب می‌شوم همچنین ایشان اعتقاد داشتند که بدون ایشان می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم. اعضای شورای مرکزی در این باره بار دیگر تشکیل جلسه داده و ضمن تقدیر از موضع ایشان بازهم به اتفاق با استعفای ایشان مخالفت شد. از طرفی آقای منتجب‌نیا نیز تا امروز 4 بار استعفا داده‌اند.

در نامه‌ای که اخیرا آقای کروبی خطاب به اعضای شورای مرکزی نوشتند به چه مواردی اشاره شده بود؟

پس از مخالفت اعضای شورای مرکزی با استعفای دبیرکل، آقای کروبی با نگارش نامه‌ای خطاب به شورای مرکزی اختیارات خود را به این شورا محول کردند. شورای مرکزی نیز طی دو هفته اخیر تشکیل جلسه داد و درباره موضوعات مختلف صحبت شد. اختیارات دبیرکل در اساسنامه حزب مشخص است. انتخاب سخنگو، قائم‌مقام و دفاتر حزب بر عهده دبیرکل است.

در جلسه شورای مرکزی که در روز جمعه برگزار شد، چه موضوعاتی مطرح شد؟

در این جلسه درخواست اقای کروبی مبنی بر تفویض اختیارات دبیرکل به شورای مرکزی به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا این تفویض اختیار پذیرفته شد. پس از این پذیرش، رای‌گیری برای انتخاب سخنگو آغاز شد در نتیجه آقای اسماعیل گرامی‌مقدم که پیش از این نیز سخنگوی حزب بودند بار دیگر با کسب اکثریت آرا سخنگوی حزب باقی ماندند.

در این جلسه شما به عنوان قائم‌مقام جدید دبیرکل حزب اعتماد‌ملی انتخاب شدید. در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید که به رغم میل باطنی قائم‌مقامی را پذیرفته‌اید. چرا علاقه‌ای به این پست نداشتید؟

من به دلیل مشغله‌هایی که دارم تصمیم داشتم تا مسوولیتی را عهده‌دار نشوم اما با اصرار دوستان این مسوولیت را پذیرفتم. من از دوستان خود در حزب اعتماد‌ملی مانند آقایان نوروز‌زاده، حق‌شناس و امینی درخواست کردم این مسوولیت را بپذیرند که این بزرگواران متاسفانه این درخواست را نپذیرفتند و این‌بار مسوولیت بر دوش من قرار گرفت.

حدود اختیارات قائم‌مقام دبیرکل چه مقدار است؟

قائم‌مقام تمام اختیارات دبیرکل را داراست.

همه اعضای شورای مرکزی به قائم‌مقامی شما رای مثبت دادند؟

از مجموعه آرا منهای یک رای دوستان به من رای دادند. آن یک رای نیز سفید بود. البته تعدادی از دوستان که تعدادشان از هفت یا هشت نفر تجاوز نمی‌کند ممکن است نسبت به این تصمیم ناراضی باشند و حتی مصاحبه کنند که این موضوع در احزاب کاملا طبیعی است.

چه برنامه‌هایی برای توسعه و فعالیت بیشتر حزب اعتماد‌ملی دارید؟

سیاست ما در مقابل حزب در گام نخست افزایش تحرک حزب است. سازماندهی قوی و وسیع از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. حزب اعتماد‌ملی به دلیل حضور چهره‌های سرشناس و همچنین حضور آقای کروبی ظرفیت بسیار خوبی در سراسر کشور دارد. حزب اعتماد‌ملی به دلیل حرکت معتدل و درست و همچنین پرهیز از افراط و تفریط زمین مستعدی برای جذب نیروهای خوبی است که در سراسر کشور پراکنده هستند.

جذب نیرو را ازچه زمانی آغاز می‌کنید؟

ان‌شاء‌الله از هفته آینده جذب و سازماندهی نیرو را آغاز می‌کنیم. به دنبال این اتفاق برنامه‌های آموزشی حزب مانند کلاس‌های تحلیل سیاسی، توجیهی و همچنین جلسات تحلیل شرایط روز آغاز می‌شود.

آیا برنامه‌ای برای اعلام موضع نسبت به وضعیت کشور در شرایط گوناگون دارید؟

حزب اعتماد‌ملی نسبت به اوضاع روز کشور قطعا واکنش نشان خواهد داد. در روزهای آینده بیانیه‌ها و نامه‌هایی به رییس‌جمهور، مجلس و قوه قضاییه درباره وضعیت این روز‌های کشور خواهیم نوشت. مهم‌ترین اولویت این روز‌های ما شرایط فعلی کشور است. ما قصد داریم به عنوان حزبی فعال، نقش ایفا کرده و با استفاده از نظرات کارشناسان راه‌حل برای بهبود اوضاع ارایه دهیم. در کنار این موضوع، انسجام ملی و اعتماد ملت استراتژی و تاکتیک ما است. ما معتقدیم یک‌طرف ماجرای این روز‌های ما ترامپ، سعودی‌ها، اسراییل و به دنبال آنها تفاله‌های‌شان یعنی سلطنت‌طلب‌ها و منافقین قرار دارند و در طرف دیگر ملت ما قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران راهی جز برخورد صادقانه با مردم ندارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل ایران یأس و نا امیدی است. این مهم سبب می‌شود که مردم به مسوولان اعتماد نکنند. ما باید این بی‌اعتمادی را حل کنیم. لازمه حل این بی‌اعتمادی از دید حزب اعتماد‌ملی، برداشتن گام‌های عملی است. سخن و صحبت بس است.

به صورت مصداقی به تعدادی از این گام‌های عملی اشاره می‌کنید؟

به عنوان مثال حضور خانواده‌ها در استادیوم در روز بازی ایران و اسپانیا یک قدم است. برطرف کردن محدودیت‌های آقای خاتمی یک گام عملی است. حل مشکل حصر آقای کروبی و موسوی یک گام عملی است. برطرف کردن مشکلات دراویش زندانی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، روشنفکران و فعالان سیاسی گام عملی بعدی است. این موضوعات برای جمهوری اسلامی هیچگاه برازنده نیست. این مشکلات باید قدم به قدم حل شود. در کنار این موضوعات باید مبارزه بی‌رحمانه و بی‌امان با فساد را جدی گرفت. ما باید سیاست‌های دفاع و حمایت از محرومان را جدی بگیریم. نباید فراموش کرد که کشور ما با برخی مشکلات طبیعی سر و کار دارد که ممکن است اعتراض عده‌ای را به همراه داشته باشد که در اعتراض‌ها بیانیه‌ای خوانده شود یا فریادی سر داده شود. این موضوعات اشکالی ندارد و باید با تعامل دو طرفه میان مردم و حکومت این فاصله‌‌ها را کاهش داد.

نخستین جلسه حزب پس از انتخابات اخیر کی برگزار می‌شود؟

جلسه دفتر سیاسی حزب روز یکشنبه با شکل و شمایلی جدید برگزار می‌شود. برای حل مشکلات جوانان، زنان و اقوام برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها سفر‌های استانی است. نخستین سفر من به سیستان و بلوچستان خواهد بود و پس از آن به کردستان و خوزستان خواهم رفت. این سفرها نه به عنوان نمایندگی بلکه به عنوان یک مقام حزبی خواهد بود تا در کنار مردم باشم و در جریان مشکلات قرار گیرم سپس در جایگاه نمایندگی این مشکلات را پیگیری خواهم کرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها