کد خبر: 222630
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مشکلات بزرگ با کمک مردم حل می‌شود

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رفراندوم می‌تواند یکی از راهکار‌های پایان دادن به اختلافات داخلی و برون رفت از برخی مشکلات خارجی باشد. در سال‌های اول انقلاب مسوولان وقت درباره بسیاری از موضوعاتی که کشور در آن برهه با آن مواجه بود، تصمیم‌گیری کردند اما با مرور زمان موضوعاتی پیش آمد که باید یک‌بار برای همیشه درباره آن تصمیم‌گیری کرد.

مشکلات بزرگ با کمک مردم حل می‌شود
کد خبر: 222630
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصل 59 یا همان برگزاری رفراندوم یکی از راهبردهایی است که می‌تواند کشور را از مناقشات بسیار مهم با همراهی مردم رها کند.

رفراندوم می‌تواند یکی از راهکار‌های پایان دادن به اختلافات داخلی و برون رفت از برخی مشکلات خارجی باشد. در سال‌های اول انقلاب مسوولان وقت درباره بسیاری از موضوعاتی که کشور در آن برهه با آن مواجه بود، تصمیم‌گیری کردند اما با مرور زمان موضوعاتی پیش آمد که باید یک‌بار برای همیشه درباره آن تصمیم‌گیری کرد. برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات حاد و حتی سرنوشت‌ساز می‌توان از ظرفیت‌های قانون اساسی مانند رفراندوم استفاده کرد تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود.

یکی از مواردی که می‌توانستیم از اصل 59 قانون اساسی برای اجرای آن استفاده کنیم پرداخت یارانه بود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و امروز شاهد تبعات این تصمیم هستیم. رفراندوم موضوع بسیار مهمی است اما متاسفانه برخی از نیرو‌هایی که میانه خوبی با دموکراسی و ساز‌و‌کار‌های مردم‌سالارانه ندارند با این موضوع مخالف هستند. واقعیت آن است که غفلت از این ظرفیت مهم قانون اساسی تاکنون خساراتی به نظام و کشور وارد کرده و ادامه این غفلت دیگر به نفع کشور، نظام و مردم نیست.

کسانی که با رفراندوم مخالفت می‌کنند در اصل قصد توهین به قانون اساسی را دارند که حاصل خون شهدا و مبارزه مردم ایران است. اکنون جامعه ظرفیت برگزاری یک رفراندوم را دارد. اینکه بگوییم کشور ظرفیت رفراندوم ندارد توهین به شعور مردم بوده و این یعنی ما حتی ظرفیت انتخابات نداریم. جامعه‌ای که در آن انتخابات برگزار می‌شود توانایی رفراندوم را هم دارد. مشکلات کلان اقتصادی، سیاست داخلی و همچنین سیاست خارجی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای حل مشکلات این حوزه‌ها می‌توان از مردم کمک گرفت و به خواسته مردم رجوع کرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها