کد خبر: 226107
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۰۶:۵۱:۰۰
| |

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در یادداشتی نوشت

پویشی برای ارتقای شفافیت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کمپین فرزندت کجاست، نوشت: مساله قابل توجه این است که عدد بسیار کوچکی از فرزندان مدیران کشور احیانا دارای مسوولیت هستند یا در خارج زندگی یا تحصیل می‌کنند اما تحت تاثیر القائات اخیر، افکارعمومی یک دغدغه بزرگ پیدا کرده است.

پویشی برای ارتقای شفافیت
کد خبر: 226107
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۰۶:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: پویشی تحت عنوان فرزندت کجاست در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته که از جوانب مختلف قابل توجه است. مطالبه‌گری کاربران و پاسخگویی مسوولان گامی در راستای ارتقای شفافیت است و بی‌تردید شفافیت یکی از ضروریات در نظام‌های سیاسی و اجتماعی است.

افزایش شفافیت در جامعه با افزایش اعتماد عمومی رابطه مستقیمی دارد و موجب کاهش نگرانی‌های موجود در مورد احتمال سوءاستفاده از امکانات می‌شود. مساله قابل توجه این است که عدد بسیار کوچکی از فرزندان مدیران کشور احیانا دارای مسوولیت هستند یا در خارج زندگی یا تحصیل می‌کنند اما تحت تاثیر القائات اخیر افکار عمومی یک دغدغه بزرگ پیدا کرده است. آن دغدغه این است که فرزند کدام مسوول از امکانات خود سوءاستفاده کرده و از رانت بهره می‌برد؟ این شائبه در مورد بخش اعظم مدیران و مسوولان نظام بی‌معناست و به نحوی متهم شده‌اند لذا پویش اخیر می‌تواند فضا را شفاف کرده و آنان را از این اتهام تبرئه کند.نکته مهم دیگر این است که مسوولان به صورت داوطلبانه نسبت به پاسخگویی به این پرسش اقدام می‌کنند. اقدام داوطلبانه خود موجب اعتمادسازی می‌شود ولو اینکه امکان راستی‌آزمایی در مورد همه پاسخ‌ها وجود داشته باشد.

اگرچه روش‌هایی برای راستی‌آزمایی اظهارات مسوولان وجود دارد. طرح اعلام دارایی مسوولان که در مجلس تهیه و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نهایی شد، می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. بر اساس این طرح مسوولان، همسران و فرزندان تحت تکفل آنان باید دارایی خود را اعلام کنند. درست است که شغل و دارایی فرزندانی که تحت تکفل نیستند را شامل نمی‌شود اما به صورت نسبی می‌توانست به شفاف‌سازی کمک کند. بی اعتمادی موجود در جامعه سبب شد که برخی در باور پاسخ‌های مسوولان تردید داشته باشند اما همین که افراد اقدام به پاسخگویی می‌کنند، گام مثبتی است زیرا اصل بر صحت است و تاثیرگذار خواهد بود. به اضافه اینکه افرادی مثل اقوام، همسایگان، آشنایان و ... در مورد زندگی مسوولان اطلاع دارند و درصورت اظهار دروغ افشا خواهند کرد.

در حقیقت اطلاع حلقه‌ای از نزدیکان مسوولان از وضعیت کار و شغل فرزندان آنان نوعی بازدارندگی ایجاد می‌کند و مانع از اظهار دروغ می‌شود.جو ضد فساد کنونی در جامعه این نوید را می‌دهد که پویش اخیر نیز ثمربخش بوده و تاثیرات مثبتی ایجاد کند. حرکت جدی قوه قضاییه در این زمینه حتما مفید واقع خواهد شد. همین اقدام اخیر قوه مبنی بر تقاضا از رهبری برای تسریع پیگیری‌ و رسیدگی به پرونده‌های قضایی کمک بسیاری به اعتمادسازی در جامعه خواهد کرد و مبارزه با فساد و رانت خواری را نیز تسهیل می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها