کد خبر: 228666
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

علی قربانی عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تبعیض مردم را عصبانی کرده است/ استیضاح وزیر اقتصاد هشدار به دولت بود/ دولت تدبیر و امید بیش از این مردم را ناامید نکند

یک عضو فراکسیون امید گفت: از کسانی که دیروز در جلسه فراکسیون امید حاضر بودند 31 نفر مخالف استیضاح وزیر اقتصاد بودند و 18 نفر موافق و یک نفر ممتنع بود. بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که فراکسیون امید با استیضاح وزیر مخالفت کند.

تبعیض مردم را عصبانی کرده است/ استیضاح وزیر اقتصاد هشدار به دولت بود/ دولت تدبیر و امید بیش از این مردم را ناامید نکند
کد خبر: 228666
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت دوازدهم توسط مجلس برکنار شد و بعضی از فعالان سیاسی این موضوع را نوعی هشدار به حسن روحانی می‌دانند؛ هشداری که نشان می‌دهد مجلس در درخواست خود درباره تغییر تیم اقتصادی دولت جدی است.

علی قربانی نماینده مردم بجنورد، مانه، سقلمان و جاجرم در این باره گفت که ما در وضعیت جنگ اقتصادی هستیم اما دولت منفعلانه برخورد می‌کند و تغییری در وضعیت خود نمی‌دهد.

در ادامه متن مصاحبه علی قربانی با «اعتمادآنلاین»‌ را در زیر می‌خوانید.

*دیروز فراکسیون امید اعلام کرد که به استیضاح وزیر اقتصاد رای منفی می‌دهد اما استیضاح رای آورد و کسانی از فراکسیون امید هم طبیعتاً به آن رای دادند. این روند چگونه شکل گرفت؟

فراکسیون امید ساعت شش و سی دقیقه تا هشت صبح روز یکشنبه، جلسه‌ای با حضور آقای کرباسیان داشت و تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف درباره وزیر اقتصاد صحبت کردند و سپس خود ایشان هم توضیحاتی از سوابق و عملکرد خود ارائه دادند. ایشان گفتند مسئولیت، بخشی از وضعیت نابه‌سامان اقتصادی را به عهده می‌گیرند ولی همه چیز دست ایشان نیست. بعد از این صحبت‌ها، فراکسیون امید رای‌گیری مخفی به عمل آورد. از کسانی که امروز در جلسه فراکسیون حاضر بودند 31 نفر مخالف استیضاح بودند و 18 نفر موافق و یک نفر ممتنع بود و بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که فراکسیون امید با استیضاح وزیر مخالفت کند. گفتنی است بیش از 50 درصد فراکسیون امید در جلسه صبح غایب بودند.

از سوی دیگر، فراکسیون‌های مستقلین و ولایی هم تصمیم به رای منفی دادن به استیضاح گرفتند اما عموم نمایندگان از تصمیمات فراکسیونی تبعیت نکردند. این موضوع بیشتر بر اساس شناخت فردی‌ای بود که نمایندگان از وزیر داشتند و همچنین صحبت‌هایی که مخالفان و موافق داشتند که در نهایت تصمیم مجلس رای مثبت به استیضاح وزیر اقتصاد بود.

*به نظر شما مجلس تصمیم درستی گرفت؟

وضعیت و شرایط اقتصادی کشور نامناسب است. تورم در بخش مسکن به بیش از 50 درصد رسیده است، در بخش ارزی سه برابر افزایش قیمت داشتیم، قدرت خرید مردم در بخش خودرو بسیار پایین آمده و... . در استیضاح وزیر اقتصاد مجلس خواست که با مردم همراهی داشته باشد و همچنین هشداری به دولت بدهد که تیم اقتصادی بهتری را برای شرایط با وضعیت کنونی تشکیل دهد. در همه جای دنیا در بحران‌ها، افرادی با ایده‌های جدید کار را در دست می‌گیرند تا کشور را از وضعیت بحرانی خارج کنند. بلاخره شرایطی ایجاد شده که ما از طرف یک ابرقدرت تحریم شده‌ایم و نمی‌توان مانند قبل رفتار کرد.

البته ما به این اذعان داریم که همه مشکلات در حیطه وزارت اقتصاد نیست اما تنها مرجع اقتصادی رسمی است که در مقابل مجلس پاسخگوست. استیضاح وزیر اقتصاد در واقع هشداری است به بخش‌های دیگری که تحت نظارت و رای مجلس نیستند. مجلس پیگیر مطالبات مردم است و در شرایطی که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شروع شده، انتظار این نیست که تیم اقتصادی دولت منسجم و با برنامه باشد. تحلیل مجلس این است که در شرایط فعلی، دولت برنامه و راهبرد مشخصی ندارد در حالی که بایستی تحرک بیشتری داشته باشد اما تیم اقتصادی دولت دچار انفعال است.

*روز سه‌شنبه مجلس میزبان رئیس‌جمهور خواهد بود. نفس سوال از رئیس‌جمهور را در شرایط فعلی به نفع کشور می‌دانید؟

با اینکه اکثر اعضای فراکسیون طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا نکردند ولی به اعضای دولت این تذکر را داده‌ایم که وقتی رئیس‌جمهور به مجلس می‌آیند شفاف، دقیق و کاملاً با برنامه صحبت کنند و واقعیت‌ها را به مردم بگویند. بخش عمده‌ای از عصبانیت مردم از این است که واقعیت‌ها به آنها گفته نمی‌شود. ما نباید مسائل کشور را فدای باندبازی کنیم. اگر تشخیص می‌دهیم که تیم اقتصادی نمی‌تواند کار کند و یا موانع دیگری وجود دارد باید حداقل به نمایندگان مردم با صراحت و شفافیت گفته شود.

در شرایط فعلی اعتقاد ما بر این بود که نیازی به طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. این جنگ فرمانده می‌خواهد و در حال حاضر رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده این جنگ نباید تضعیف نشود اما باید در ترکیب وزرا، بانک مرکزی، معاونان و سایر مدیران اقتصادی، تغییراتی ایجاد شود و به دستگاه‌های مسئول نظم و نسقی داده شود. ما مجموعاً سوال از رئیس‌جمهور را به صلاح نمی‌دانستیم اما اکنون 80 نفر از همکاران ما طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضاء کرده‌اند و رئیس‌جمهور باید طبق قانون اساسی در مجلس حاضر شود و به سوال‌ها پاسخ بدهد. با اینکه ما از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردیم اما لازم می‌دانیم که دولت به مجلس و افکار عمومی پاسخگو باشد و پاسخ‌های شفاف، دقیق و روشنی بدهد. اکنون چیزی که مردم را عصبانی کرده است یکی تبعیض است و دیگری عدم شفافیت. ما وقتی که مدیران اقتصادی دولت را به مجلس فرامی‌خوانیم خیلی از مسائل را به دلیل اینکه جزء اسرار است مسکوت می‌گذارند در حالی که محرم‌ترین افراد، نمایندگان مجلس هستند. خلاصه حرف من این است که دولت امید نباید مردم را بیش از این ناامید کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها