کد خبر: 228935
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۰۷:۵۰:۰۰
| |

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت

جامعه در انتظار شفافیت توام با متانت است

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: یکی از اشتباهات دولت این است که در ارتباط با مشکلات اداره جامعه به‌شدت نگاه به بیرون دارد. اینکه تحولات خارجی چه می‌شود، اینکه مناسبات بین مثلا کنگره و ریاست‌جمهوری امریکا چطور است، موضع چین و روسیه چیست و ... نباید تمام جهت‌گیری‌های دولت را تحت تاثیر قرار دهد. ما در داخل کشور نیازمند بهره‌گیری از دانش کارشناسان هستیم و حالا که خروجی ساختار و دولت نتوانسته مردم را راضی کند باید به اصلاحات دست زد.

جامعه در انتظار شفافیت توام با متانت است
کد خبر: 228935
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ ۰۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: رییس‌جمهور امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شود تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد و جامعه انتظار دارد که شنونده پاسخ‌های شفاف او باشد. تصور اشتباه اما این است که فکر کنیم شفافیت لزوما با جنجال‌آفرینی و هیاهو همراه است. نباید جلسه امروز را در چارچوب دوگانه جلسه جنجالی یا جلسه تعارفی پیش‌بینی کرد. مساله مهم و ضروری در شرایط فعلی کشور بازیابی اعتماد مردم است. اعتمادی که مردم باید به حاکمان برای اداره امور کشور داشته باشند. متاسفانه این اعتماد به‌شدت تنزل یافته و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد کمتر از 10 درصد مردم امیدوار هستند که مسائل و مشکلات کشور به دست مدیران و حاکمان فعلی بهبود یافته و رفع شود. اگرچه همین مردم ترجیح می‌دهند که هرگونه اصلاحی به صورت آرام، در چارچوب قوانین و بدون تنش صورت گیرد زیرا تجربه آنها از مشاهده بهار عربی و برخی فعل و انفعالات در کشورهای دیگر آنان را متوجه در نظر گرفتن هزینه‌های تغییر کرده است. به اعتقاد من مردم از آقای رییس‌جمهور انتظار دارند که در جلسه امروز در عین متانت مسائل را بسیار شفاف بیان کنند. به گمان من اینکه بخواهند مجددا به کلی‌گویی بپردازند حل‌کننده مشکلات نیست. یکی از اشتباهات دولت این است که در ارتباط با مشکلات اداره جامعه به‌شدت نگاه به بیرون دارد. اینکه تحولات خارجی چه می‌شود، اینکه مناسبات بین مثلا کنگره و ریاست‌جمهوری امریکا چطور است، موضع چین و روسیه چیست و ... نباید تمام جهت‌گیری‌های دولت را تحت تاثیر قرار دهد. ما در داخل کشور نیازمند بهره‌گیری از دانش کارشناسان هستیم و حالا که خروجی ساختار و دولت نتوانسته مردم را راضی کند باید به اصلاحات دست زد.

توجه داشته باشید که فضای جلسه امروز مجلس همان قدر که از سخنان رییس‌جمهور متاثر است از رفتار نمایندگان مجلس نیز تاثیر می‌گیرد. تاکنون افکار عمومی تصور نمی‌کند که هدف از سوال از رییس‌جمهور حل مشکلات کشور بوده است. احساس می‌شود که این نوعی شانه خالی کردن از بار مسوولیت و توپ را در زمین سیستم اجرایی انداختن است زیرا مجلس نیز به اندازه کافی توان دارد که با اصلاح قوانین زمینه اصلاح اقتصاد رانتیر موجود را فراهم کند. به هر ترتیب حال که سوال از رییس‌جمهور به مرحله اجرا رسیده است از دولت و مجلس انتظار می‌رود که در عین متانت مسائل را به صورت شفاف بیان کنند. مساله خیلی مهم این است که جلسه امروز منجر به افزایش اعتماد عمومی نسبت به مجموعه حاکمیت شود. دو موئلفه تاثیرگذار دیگر در فضای جلسه امروز جلسه آقای روحانی با رهبری و همچنین نتیجه استیضاح وزیر اقتصاد است. مناسبات قدرت در کشور ما از مجموعه بردارهای موجود تبعیت می‌کند و بدون شک نقش رهبری در سیستم مدیریت کشور بسیار تاثرگذار است. دیدار رهبری و رییس‌جمهور پیش از حضور در مجلس می‌تواند کمک‌کننده باشد و نوعی حمایت از دولت به حساب آید. اگر این ملاقات پیش از جلسه مجلس انجام شود موجب خواهد شد که روحانی با قوت بیشتری در جلسه حاضر شوند. به هر حال رهبری درک می‌کنند که شرایط جامعه دشوار است و همه مسائل نیز به گردن دولت نیست طبیعتا تلاش می‌کنند که فضا آرام‌تر باشد. استیضاح آقای کرباسیان نیز از این نظر قابلیت اثرگذاری بر جلسه امروز را دارد که برخی از تحلیلگران این استیضاح را نوعی زورآزمایی بی‌مورد میان مجلس و دولت تعبیر ‌کردند. حال که مجلس در این زورآزمایی برنده شده است می‌توان انتظار داشت که امروز شاهد جلسه همدلانه‌تری باشیم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها