کد خبر: 231045
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۶:۱۲:۰۰
| |

روحانی در پایان اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه و در جمع خبرنگاران:

روند تدوین قانون اساسی سوریه باید تسریع شود/ اجلاس بعدی سران سه کشور در فدراسیون روسیه خواهد بود

رئیس جمهور، اجلاس روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران را بسیار مفید خواند و تاکید کرد که در این اجلاس سه کشور نسبت به مسایل امروز و آینده سوریه همفکری و هماهنگی خوبی داشتند.

روند تدوین قانون اساسی سوریه باید تسریع شود/ اجلاس بعدی سران سه کشور در فدراسیون روسیه خواهد بود
کد خبر: 231045
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۶ ۱۶:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن روحانی عصر جمعه و در پایان اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به خبرنگاران گفت: این اجلاس در زمانی تشکیل شده که آمریکا به فکر اتهام جدید به دولت سوریه است و با این اتهام به دنبال دخالت غیرقانونی جدید در این کشور است.

رئیس جمهور افزود: عدم مداخله قدرت‌هایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد تأکید ایران است و همه دوستان ما در این زمینه موافق هستند که مداخله نظامی خارجی در سوریه می‌تواند مشکلات و پیچیدگی‌ها را بیشتر و مردم سوریه را در رنج و زحمت بیشتری قرار دهد.

روحانی همچنین موضوع ادلب را یکی از مسایل مهم در سطح افکار عمومی جهان برشمرد و گفت: در ادلب از یک طرف تعداد زیادی تروریست جبهه النصره و حتی داعش و گروه‌های تروریستی با دست زدن به اقدامات تروریستی ، غیرقانونی و ضدانسانی ، علیه امنیت مردم سوریه وارد عمل شده اند و از طرف دیگر برای از بین بردن این تروریست‌ها به دلیل جمعیت زیادی که در این منطقه حضور دارند، این نگرانی وجود دارد که باید ترتیباتی اتخاذ شود که مردم غیرنظامی، صدمه‌ای نبینند.

رئیس جمهور تاکید کرد: روسای جمهوری سه کشور در نطق های خود اتفاق نظر داشتند که حتی‌الامکان باید تروریست‌ها را تشویق کنیم که فوراً با بر زمین گذاشتن سلاح های خود، به اقدامات مسلحانه پایان دهند چرا که اقدامات آنها می تواند برای مردم سوریه و بویژه منطقه ادلب خطرناک باشد. همچنین در این اجلاس مورد تأکید قرار گرفت که روند تدوین و نهایی شدن قانون اساسی باید تسریع شود.

روحانی، تدوین و نهایی شدن قانون اساسی با حضور دولت سوریه و معارضین را گام بسیار مهمی برای صلح و ثبات آینده سوریه دانست.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: موضوع آوارگان سوریه در کشورهای مختلف و بازگشت آنها، تبادل زندانی‌ها و همچنین بازسازی سوریه، مورد تأکید هر سه کشور بود و اینها قدم‌هایی است که باید برای آینده سوریه برداشته شود.

روحانی با ابراز خرسندی از اینکه مردم سوریه بعد از 7 سال رنج فراوانی که با آن مواجه بودند، امروز به پیروزی‌های نهایی بسیار نزدیک شده اند، گفت: امروز در بخش‌های مختلف سوریه، تروریست‌ها از مناطقی که مورد اشغال آنها بود، بیرون رانده شدند و دولت قانونی سوریه بر سرزمین خودش استقرار پیدا کرده و همچنین در کل این منطقه این امید ایجاد شده که در آینده نه چندان دور صلح و امنیت در سوریه مستقر می‌شود که برای کل منطقه ما و برای سه کشوری که امروز در تهران اجتماع کردیم، بسیار حائز اهمیت است.

روحانی با بیان اینکه در اجلاس سه جانبه همچنین، هر سه کشور بر تداوم همکاری‌ها تاکید کردند، اظهارداشت: باید این روند تا پایان راه یعنی استقرار دموکراسی در سوریه، بازگشت آوارگان و امنیت و صلح کامل در سوریه به تلاش‌های خودمان ادامه دهیم و ان‌شاء الله اجلاس بعدی سران سه کشور در فدراسیون روسیه خواهد بود و بیانیه‌ای که مورد اتفاق سه کشور بود و مورد تصویب قرار گرفت و این بیانیه به صراحت و به خوبی همکاری‌ها و راه آینده ما را مشخص کرده است.

رییس جمهور تصریح کرد: سه کشور به تلاش‌های خود برای صلح و امنیت در سوریه و منطقه که هدف نهایی ماست، ادامه خواهند داد.

منبع: پایگاه اطلاع‌ریاست ریاست‌جمهوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها