کد خبر: 232911
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سرمایه اجتماعی اصولگرایان در 20 سال اخیر افزایش پیدا کرده است/ اصولگرایان ظرفیت رای سال 96 را حفظ کنند/ شیخوخیت تضادی با دموکراسی ندارد

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: من مقایسه‌ای بین سال 76 و 96 انجام دادم. در سال 76 اصولگرایان 26 درصد از آراء را به دست آوردند اما در سال 96 این رقم به 41 درصد رسیده است؛ به همین دلیل ظرفیت اصولگرایان در این فاصله یک رشد قابل توجهی داشته است.

سرمایه اجتماعی اصولگرایان در 20 سال اخیر افزایش پیدا کرده است/ اصولگرایان ظرفیت رای سال 96 را حفظ کنند/ شیخوخیت تضادی با دموکراسی ندارد
کد خبر: 232911
|
۱۳۹۷/۰۶/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ضعف سرمایه اجتماعی و مسئله شیخوخیت دو انتقادی است که سالها است به جریان اصولگرایی وارد است. خیلی‌ها معتقدند اصولگرایان رابطه مشخصی با بدنه اجتماعی ندارند و به دلیل اینکه در مسائلی مانند حجاب، ورود زنان به ورزشگاه و ...، نظرات خاصی دارند، مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند. مشکل دیگر بحث شخوخیت است و اینکه در تشکیلات آنها بیشتر شخوخیت مطرح است تا روندهای دموکراتیک.

در این زمینه محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی معتقد است شیخوخیت و نظر سران اصولگرا مکمل هم هستند و تضادی با دموکراسی ندارد.

حبیبی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره ضعف سرمایه اجتماعی اصولگرایان گفت: من معتقدم 16 میلیون رایی که در انتخابات سال 96 به نفع اصولگرایان به صندوق‌ها ریخته شد، در هر صورت یک سرمایه اجتماعی است که اصولگرایان باید برای حفظ و توسعه این سرمایه اجتماعی هر تلاشی را که مفید می‌دانند انجام دهند.

او افزود: من مقایسه‌ای بین سال 76 و 96 انجام دادم. در سال 76 اصولگرایان با ظرفیت کامل به میدان آمدند و وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند و 26 درصد از آراء را به دست آوردند اما در سال 96 این رقم به 41 درصد رسیده است؛ به همین دلیل ظرفیت اصولگرایان در این فاصله یک رشد قابل توجهی داشته است. این ظرفیت را اصولگرایان هم باید حفظ کنند و هم افزایش دهند و کسانی را که در ظرف اصولگرایی قرار ندارند، جذب کنند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره ارتباط اصولگرایان با بدنه اجتماعی خود گفت: مبانی‌ای که اصولگرایان به آنها معتقد هستند ثابت است زیرا این مبانی ریشه در تفکرات اسلامی دارد. منتها در روش‌ها برای حفظ و تحقق این مبانی، می‌توان گفت که اصولگرایان هم باید دائماً به اتخاذ روش‌های جدید در کنار روش‌های درست سابق خود بپردازند. بنابراین در اصول، اصولگرایان ثابت هستند اما در روش‌ها می‌توانند دائماً تجدیدنظر کنند.

او درباره نظر اصولگرایان درباره مسئله‌ای مثل ورود زنان به ورزشگاه گفت: من کلیات را بیان می‌کنم و از ورود به مصادیق خودداری می‌کنم.

حبیبی در پایان درباره بحث شیخوخیت در تصمیم‌گیری‌های اصولگرایان گفت: در جمع اصولگرایان هم شیخوخیت مطرح می‌شود و هم نظر تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های اصولگرا. ممکن است در موضوعات مربوط به شیخوخیت‌ وقتی که بحث شخصیت‌ها به وجود آید نظرات متفاوت باشد اما معتقدم شیخوخیت و رای سران اصولگرا هر دو مکمل هستند و این باور هم ضدیتی با روندهای دموکراتیک و دموکراسی ضدیتی ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها