کد خبر: 236019
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۱:۱۲:۰۰
| |

اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد

رسانه در حوادث تروریستی منافع ملی و امنیت روانی مردم را در اولویت قرار دهد

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با اشاره به وظیفه رسانه در موقعیت حمله تروریستی گفت: اگر نیاز اطلاع‌رسانی مخاطب تامین نشود، مخاطب مجبور می‌شود به شکل دیگری این نیاز را تأمین کند. یعنی به سراغ رسانه‌های غیرمعتبر با هویت نامشخص و جعلی و یا رسانه‌های خارجی و بیگانه مراجعه کند.

رسانه در حوادث تروریستی منافع ملی و امنیت روانی مردم را در اولویت قرار دهد
کد خبر: 236019
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۰ ۱۱:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اکبرنصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد معتقد است که اگر رسانه‌ها در زمان وقوع رویدادهای مهم به مردم اطلاعات سریع، صحیح و جامع ارائه دهند و ابعاد و زوایای مختلف آن را برای مردم روشن کنند باعث تأمین امنیت روحی و روانی مردم می‌شوند. مهمترین قسمت‌های این گفت‌‌وگو را در زیر بخوانید:

*اگر مسئولان متعهد، رسانه‌های داخلی و رسانه‌های محلی اطلاعات مورد نیاز مخاطب را ندهند، مخاطب مجبور می‌شود به شکل دیگری این نیاز را تأمین کند. یعنی به سراغ رسانه‌های غیرمعتبر با هویت نامشخص و جعلی و یا رسانه‌های خارجی و بیگانه مراجعه کند.

*اطلاع‌رسانی در همه‌ شرایط جزء وظایف ذاتی رسانه‌ها است. علاوه بر اینکه دانستن حق مردم است، امنیت روحی و روانی هم حق مردم است. بنابراین رسانه‌ها باید به‌گونه‌ای مراقب باشند که هر دو حق حفظ شود، نه اینکه یکی از حق‌ها بر دیگری غلبه داشته باشد.

*جا دارد روزنامه‌های ما این حادثه را تحلیل کنند و با کارشناسان مختلف صحبت کنند و یک جریان سازی رسانه‌ای ملی و بین‌المللی را ایجاد کنند.

*رسانه‌های خارجی در پوشش حوادث شات ها و نماهایی که از مجروحان و اجساد می‌گیرند نمای دور است و به نوعی ابراز همدردی می‌کنند. حتی مقامات را به‌گونه‌ای نشان می‌دهند که ضمن ابراز همدردی تسلط و اقتدار مقامات ، مسئولان و دستگاه‌ها را نشان دهد.

*عکاسان و خبرنگاران حاضر در صحنه وظیفه دارند آنچه اتفاق می‌افتد را به سردبیران و دبیران خود مخابره کنند و یک دروازه‌بانی اولیه انجام دهند. اما درنهایت باید دبیران سرویس، سردبیران سرویس ، مدیران خبر و آن‌هایی که دروازه‌بانان نهایی هستند حواسشان به این تاکتیک‌ها باشد و این مسائل را مدیریت کنند.

*بررسی‌های اجمالی من نشان می‌دهد که رسانه‌ها به لحاظ شاخص نسبت به حوادث قبل خوب عمل کردند. در این حادثه رسانه‌های داخلی موضع متحد و واحدی داشتند.

*پوشش تصاویری از انفعال و استیصال برخی نیروهای نظامی در ساعات اول حمله و غفلت در عمق‌بخشی و نگاه تحلیلی از جمله اشکالات رسانه‌ها بود.

*تأمین امنیت روحی و روانی مردم در دادن اطلاعات سریع ، جامع و صحیح است. یعنی اگر رسانه‌ها در زمان وقوع رویدادهای مهم -که اتفاقاً چسبندگی و نیاز مردم بیش از هر زمان دیگری است- به مردم اطلاعات سریع، صحیح و جامع ارائه دهند و ابعاد و زوایای مختلف آن را برای مردم روشن کنند باعث تأمین امنیت روحی و روانی مردم می‌شود.

*در این حادثه ممکن است عکاسان عکس‌های خوبی بگیرند که نشان دهند نیروهای امنیتی ما مستأصل هستند، ضعف دارند و یا عکس‌های خیلی خشن بگیرند اما برای اینکه امنیت ملی و روانی مردم حفظ شود آن عکس‌ها را مخابره نمی‌کنند حتی اگر مخاطبشان کم شود.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها