کد خبر: 257497
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۱:۰۰
| |

یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

حقوق شهروندی نیازمند فرهنگ‌سازی است

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی رعایت حقوق متقابل شهروندان در مقابل یکدیگر را در قوانین و حوزه اجرا امری مغفول عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که در حوزه حقوق شهروندی یکسری حقوق و وظایف برای یک شهروند که قصد دارد در یک جامعه زندگی کند وجود دارد که باید رعایت شود.

حقوق شهروندی نیازمند فرهنگ‌سازی است
کد خبر: 257497
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| یحیی کمالی‌پور درباره ضرورت تبیین ابعاد مغفول موضوع حقوق شهروندی همچون حقوق شهروند در مقابل شهروند با بیان اینکه حقوق شهروندی ابعاد مختلف و گسترده ای دارد، اظهار کرد: وقتی از حقوق شهروندی صحبت می‌شود کلیه حقوق افراد در روابط اجتماعی و حقوق آن ها در خانواده، مدارس، دانشگاه و به طور کلی در جامعه مورد نظر قرار گرفته می‌شود، دولت نسبت به مردم، مردم در مقابل دولت و نیز مردم در مقابل یکدیگر وظایفی دارند.

وی افزود: آنچه اکنون مورد توجه است صرفا این است که در حوزه حقوق شهروندی فقط این دولت است که باید در مقابل شهروندان وظایفی را انجام دهد، اما واقعیت این است که در حوزه حقوق شهروندی یکسری حقوق و وظایف برای یک شهروند که قصد دارد در یک جامعه زندگی کند وجود دارد، در حقوق شهروندی به همان میزان که دولت در مقابل شهروندان وظایفی دارد شهروندان هم در مقابل یکدیگر وظایفی دارند و باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند. در این زمینه در رابطه دولت با مردم و رابطه مردم با مردم نمی‌توان تفکیکی قائل شد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید در زمینه فرهنگ‌سازی این موضوع تلاش کنیم و باید برای ایجاد ساختارهای اجتماعی برای نهادینه شدن این فرهنگ قدم برداریم که مردم بدانند باید حقوق یکدیگر را رعایت کنند و از تضییع حقوق یکدیگر بپرهیزند، شاید نگاه قانونی به این موضوع خیلی کارساز نباشد، باید در حوزه فرهنگ تلاش شود که شهروندان حقوق متقابل یکدیگر را رعایت کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها