کد خبر: 265729
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

مرتضی مبلغ، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان:

جریانات باندی سیاسی و اقتصادی زیرزمینی به شدت با شفافیت مخالف هستند

معاون سیاسی وزیر کشور در دوران اصلاحات تصریح کرد: اگر در جامعه حزبی داشته باشیم که هیچ نسبتی با قانون انتخابات نداشته و از طرفی دائماً مورد هجوم قرار گیرد پیشرفتی نخواهد بود و مردم هم استقبالی نخواهند کرد.

جریانات باندی سیاسی و اقتصادی زیرزمینی به شدت با شفافیت مخالف هستند
کد خبر: 265729
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۸ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی مبلغ با تاکید بر اینکه احزاب در ایران همیشه با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده‌اند و هیچگاه امکان این را نداشته‌اند که به عنوان یک سازمان مؤثر در تراز یک نظام مردم سالار فعالیت و اعتماد مردم را جلب کنند، گفت: این اتفاق دلایل متعددی دارد، اما یکی از دلایل مهمی که چنین اتفاقی رخ داده این است که احزاب مدام توسط دستگاه‌ها و اشخاص مختلف به جای اینکه تبلیغ و حمایت شوند تخریب می‌شوند و حتی چهره‌های مهم سیاسی افتخار می‌کنند که فراحزبی هستند، این در حالی است که این حرکت منجر به تضعیف سامان سیاسی کشور می‌شود. احزاب زمانی جایگاهشان در جامعه مشخص می‌شود که از نظر قانونی نسبت سازمانی و حقوقی با قانون انتخابات داشته باشند و اگر در جامعه حزبی داشته باشیم که هیچ نسبتی با قانون انتخابات نداشته و از طرفی دائماً مورد هجوم قرار گیرد پیشرفتی نخواهد بود و مردم هم استقبالی نخواهند کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه راهکارهای متعددی برای خروج از رکود سیاسی وجود دارد، اظهارکرد: ایجاد این رکودها نیز دلایل متعددی دارند، یکی از این دلایل به رویکرد و عملکرد مدیران در حوزه سیاست داخلی، مسائل امنیتی، مسائل اجتماعی و رویکردهای خارجی مرتبط می‌شود؛ چرا که ناکارآمدی در این حوزه‌ها باعث سرخوردگی مردم و عدم اعتماد آن‌ها به دستگاه‌های اجرایی شده است. برای خروج از این شرایط نیازمند تجدید نظرهای سازنده در رویکردهایی هستیم که حاکمیت آن‌ها را در دستگاه‌های مختلف دنبال کرده است چرا که با تجدید نظر در این رویکردها سیاست‌های دو قطبی در حاکمیت از بین می‌روند و هم افزایی‌ها به وجود می‌آیند.

مبلغ سطح ظرفیت‌های کشور از نظر پتانسیل‌های اقتصادی و منابع انسانی را زیاد توصیف کرد و افزود: اشکال تنها در رویکردهای مسئولان است و ضعف این رویکردها تنها سبب تعارض قطبی شدن بین مسئولان می‌شود؛ چرا که در حاکمیت کشور دو جریان در حال اعمال قدرت، برنامه‌ریزی و سیاست هستند که این دو در اکثر امور تعارض دارند و اقدامات یکدیگر را در عمل خنثی می‌کنند. برای مثال در بحث شفافیت، بانک مرکزی به دنبال شفاف‌سازی مالی است و گردش پولی را به شدت در کشور نظارت می‌کند، اما جریانات باندی سیاسی و اقتصادی زیرزمینی به شدت با شفافیت مخالف هستند و بسیاری از آن‌ها در قدرت هم دست دارند این گروه‌ها سبب می‌شوند گشایش‌های لازم در امور کشوری میسر نشود و درنتیجه تعارض‌ها بیشتر شوند.

وی در پایان تصریح کرد: سیاست خارجی به شکل دوسویه ارتباط مستقیمی با سیاست داخلی دارد، یعنی اگر سیاست داخلی مناسب و سازنده باشد در سیاست خارجی نیز بسیار اثرگذار است و به پیشبرد اهداف سیاست خارجی کمک شایانی خواهد کرد، از سوی دیگر اگر سیاست خارجی پویا، مؤثر و کارآمدی داشته باشیم شرایطی فراهم خواهد شد که ما در سیاست داخلی بتوانیم به شکل قابل لمس‌تری پیشرفت و تعالی داشته باشیم، پس اگر همه این اقدامات به درستی انجام شوند فشارها از روی ایران برداشته می‌شود و می‌توان گفت مشکلات نیز حل خواهند شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها