کد خبر: 333741
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تاکنون حداکثر دادگاه 50 مفسد اقتصادی برگزار شده است/ مردم برگزاری دادگاه‌های مفسدان اقتصادی را وجود فساد سیستماتیک تلقی نخواهند کرد/ دشمنان فضاسازی می‌کنند که فساد در کشور فراگیر است

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: پخش و انتشار اخبار دادگاه مفسدان اقتصادی موجب ایجاد امیدواری در میان مردم به‌ منظور برخورد با مفسدان اقتصادی شده است. روند فعلی برگزاری و پخش دادگاه مفسدان اقتصادی مناسب است. البته ممکن است اعلام پخش پیاپی این محاکمه‌ها، قبل از به نتیجه رسیدن، موجب ایجاد استرس و چالش روانی در جامعه شود.

تاکنون حداکثر دادگاه 50 مفسد اقتصادی برگزار شده است/ مردم برگزاری دادگاه‌های مفسدان اقتصادی را وجود فساد سیستماتیک تلقی نخواهند کرد/ دشمنان فضاسازی می‌کنند که فساد در کشور فراگیر است
کد خبر: 333741
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی پورمختار، نماینده کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به برگزاری دادگاه مفسدان اقتصادی، گفت: برخورد با جرم یک امر قانونی و ضروری است و نمی‌توان نام آن را بگیروببند گذاشت. کسی که مرتکب جرم شده، باید مجازات شود و اگر چیزی را برده و خورده، باید برگرداند.

او ادامه داد: این نوع برخوردها در خشک شدن ریشه‌های فساد و جلوگیری از فساد تاثیر دارد. هدف از مجازات، به ویژه مجازات‌های تعزیری در قانون و شرع، بازدارندگی است؛ چه برای فردی که مجازات شده و چه برای کسانی که برخورد با مفسدان را می‌بینند. پخش دادگاه‌های مفسدان اقتصادی بدین خاطر است که مردم ببینند کسی که مرتکب جرم اقتصادی شده محاکمه و مجازات می‌شود، بنابراین نشان دادن مجازات او از یک جنبه بازدارنده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما بازدارندگی تنها از این طریق حاصل نمی‌شود و باید امر نظارت را، مخصوصاً در به کار گماردن افرادی امین، صالح، معتقد و متدین، مد نظر داشت. کسانی که به آخرت اعتقاد داشته باشند چنین اقداماتی را انجام نمی‌دهند.

پورمختار اضافه کرد: در دنیا برخی به آخرت اعتقاد ندارند، اما از طریق ابزارهای سفت‌وسخت نظارتی دست‌وپای افرادی را که قصد فساد اقتصادی دارند بسته‌اند. ما هم باید از این ابزارها استفاده کنیم. اگر فردی اعتقاد داشته باشد به سمت‌وسوی این نوع رفتارها نمی‌رود، اما زمانی که نمی‌توان از لحاظ فرهنگی کار کرد می‌توانیم به سمت استفاده از ابزارهای معمول برویم.

او همچنین به تبعات روانی پخش برخورد با مفسدان اقتصادی در فضای رسانه‌ای کشور پرداخت: مردم برگزاری دادگاه‌های مفسدان اقتصادی را وجود فساد سیستماتیک در نظام تلقی نخواهند کرد. البته ممکن است بعضاً چنین برداشتی داشته باشند، اما اصل آن چنین نیست و مردم خوشحال هستند که قوه قضاییه با مفسدان برخورد سفت‌وسختی می‌کند و هیچ ملاحظه و خط قرمزی هم ندارد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: پخش و انتشار اخبار دادگاه مفسدان اقتصادی موجب ایجاد امیدواری در میان مردم به‌ منظور برخورد با مفسدان اقتصادی شده است. روند فعلی برگزاری و پخش دادگاه مفسدان اقتصادی مناسب است. البته ممکن است اعلام پخش پیاپی این محاکمه‌ها، قبل از به نتیجه رسیدن، موجب ایجاد استرس و چالش روانی در جامعه شود.

پورمختار ادامه داد: اما اگر پرونده‌ای را که مورد بررسی قرار گرفته و حقانیتش مشخص‌ شده، در دادگاه، به‌ عنوان مرجع صالح، رسیدگی کنیم و نشان بدهیم، مردم اطمینان خاطر پیدا می‌کنند. تاکنون حداکثر دادگاه 50 مفسد اقتصادی برگزار شده است. باید توجه داشت 50 نفر از 80 میلیون نفر دادگاهی شده‌اند که حدود 30 نفر از این افراد جزو دستگاه اداری هستند؛ یعنی 30 نفر از سه میلیون نفری که حقوق‌بگیر دولت هستند و این اصلاً رقم بالایی نیست. اما فضاسازی‌هایی که صورت می‌گیرد مخرب ذهن و نگاه مردم است که باید کنترل شود.

او در پایان گفت: دشمنان فضاسازی و طراحی می‌کنند تا القا کنند که فساد سیستمی و فراگیر است، اما به‌ هیچ‌ وجه اینچنین نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها