کد خبر: 336968
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۱ ۱۱:۴۱:۰۰
| |

علی ربیعی، سخنگوی دولت:

اگر همه طرف‌ها در برجام به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل می‌کنیم/ گام سوم در صورت عمل به تعهدات متوقف می‌شود/ باید بتوانیم نفت بفروشیم و‌ پول آن به ایران برسد/ صحبت از رفراندوم، صحبت از ظرفیت‌‌های قانون اساسی است/ با وجود فشارها به میزان نیاز نفت می‌فروشی

سخنگوی دولت با اشاره به مهلت باقی مانده برای اجرای گام سوم گفت: قصد ما از بین بردن برجام نیست و در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد.

اگر همه طرف‌ها در برجام به تعهدات خود عمل کنند ما هم عمل می‌کنیم/ گام سوم در صورت عمل به تعهدات متوقف می‌شود/ باید بتوانیم نفت بفروشیم و‌ پول آن به ایران برسد/ صحبت از رفراندوم، صحبت از ظرفیت‌‌های قانون اساسی است/ با وجود فشارها به میزان نیاز نفت می‌فروشی
کد خبر: 336968
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۱ ۱۱:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نشست خود با خبرنگاران با گرامیداشت ایام محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) گفت: امروز نام حسین پس از قرن‌ها زنده است و به‌خاطر روحیه ظلم‌ستیزی و آزادگی او بوده که نام حسین جاودانه شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، وی‌ افزود: عاشورا درس ایستادگی است و این درس را باید در برابر زور خارجی الگو قرار بدهیم و در داخل هم باید عاشورا را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به مذاکرات مقام‌های دولتی با مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اتحادیه اروپا گفت: این اقدامات در قالب نامه رییس‌جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است.

ربیعی تأکید کرد: در صورت عمل به تعهدات اروپا ایران نیز به تعهدات خود در برجام برمی‌گردد، در چند هفته گذشته مذاکره جدی بین دو رییس جمهور (روحانی و مکرون) صورت گرفت. خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است. الآن بحث‌های فنی برای تعهدات اروپا در حال پیگیری است.

وی گفت: سفر آقای عراقچی به پاریس در ادامه اجرایی کردن شیوه عمل تعهدات طرف‌های اروپایی است، باید نفت ایران خریداری شود و پول آن نیز به ایران برسد و این موضوع مذاکره ما است.

ما تعهد مقابل تعهد را در دست گرفتیم

ربیعی گفت: یکی از مباحث جدی ما با مکرون و اتحادیه اروپا بوده است، در صورت پایبندی آنان جمهوری اسلامی به برجام باز خواهد گشت؛ ما تعهد مقابل تعهد را در دست گرفتیم، خوشبختانه در بسیاری موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.

وی ادامه داد: سفر دکتر ظریف به مسکو هم در همین راستا است در زمینه تعهدات تجاری با روسیه به گفت‌وگو خواهیم نشست؛ علاوه بر حوزه‌های اقتصادی در مورد فعالیت‌های جدید سیاسی نیز صحبت خواهیم کرد؛ جناب آقای ماهاتیر محمد به ایران خواهند آمد خوشبختانه ژاپنی‌ها هم تمایلات برای کار در سطح بهتری را دنبال کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: نه‌تنها منزوی نشدیم، خوشبختانه وضعیت رو به جلو هم داشته و حرکت می‌کنیم؛ کماکان استراتژی ما تعهد مقابل تعهد است در این صورت گام سوم را متوقف می‌کنیم. هرچه به تعهدات کامل برجامی نزدیک شویم، ما هم به آنچه تعهد داشتیم نزدیک می‌شویم.

تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم

وی تأکید کرد: با استناد به مفاد برجام کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کردیم، تعهدات را کم نکردیم که برجام را از بین ببریم، برای بازگشت طرف برجامی به تعهدات خود، این سیاست را اتخاذ کردیم. اروپا قادر به اجرای تعهداتش نباشد منطقی نیست ما باشیم، تا روز جمعه فرصت ما برای گام سوم است، این‌که به‌سمت گام سوم حرکت نکنیم به واکنش طرف اروپایی ربط دارد. مشروط به میزان رضایت ایران از رفتار اروپا حتی میزان بازنگری در سایر موارد هم وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کمبود دارو، عنوان کرد: حجم قاچاق دارو چه در ورود به کشور و چه خروج زیاد نیست و نزدیک به 5 درصد است. بنابراین نمی‌توان گفت این قاچاق است.

او افزود: بخشی از کمبودها تجویزهایی است که پزشکان برای داروهایی می‌کنند که مشابه داخلی دارد. کمبود ما در این قسمت‌هاست.

ربیعی اضافه کرد: یک میلیارد و 400 یورو به بازار تزریق شده است و تنها 100 میلیون یورو باقی مانده که باید اسناد آن ارائه شود.

او گفت: میزان اعلام شده برای گم‌شدن یورو درست نیست. اگر اسناد آن تا هفته آینده ارائه نشود نهایتاً پرونده آن به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

حاجی‌میرزایی تجربه خوبی در نهضت سوادآموزی دارد

علی ربیعی گفت: من فکر می‌کنم هر دو رای می‌آورند. آقای مونسان وضعیت راحت‌تری دارد. مشکل آقای حاجی‌میرزایی کمتر شناخته‌شده بودن اوست.

او افزود: آقای حاجی‌میرزایی تجربه خوبی در نهضت سوادآموزی دارد که پایه آن با ابتدایی یکی است.

ربیعی گفت: حضور ما در کشورهایی منطقه و تبادل با آنها به نفع کشورهای منطقه است. ما بدون برجام و با برجام در کنار کشورهای منطقه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما علاقه‌مندیم که با کشورهایی منطقه کار کنیم. علاقه‌مند به حفظ امنیت و پیمانکاری با کشورهای آبی منطقه هم هستیم.

موضع رئیس‌جمهور درباره دیدارهایی در راستای تامین منافع ملی تغییر نکرده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور در حوزه مذاکرات و ارتباطات بین المللی گفت: رئیس جمهور همچنان بر موضع خود ایستاده که به خاطر منافع ملی در صورتی که اطمینان داشته باشند ملاقات و دیدار با فردی به مردم ما کمک می کند امتناع نمی‌کند.

وی ادامه داد: هیچ تناقضی در صحبت ایشان وجود نداشته است. مکلف به پیگیری منافع ملی هستند در مقابل اگر ملاقات با شخصی به نفع منافع ملی نیست، راحت امتناع می‌کنند. پیش‌داوری بدون در نظر گرفتن ابعاد صحبت رئیس جمهور در راستای استراتژی کسانی است که می خواهند ما منزوی شویم. باید هم افزایی داخلی ایجاد کرده و جامعه را نگران نکنیم. عده‌ای نگران شدند، عده ای بدجنسی کردند عده ای برداشت غلط کردند که ایشان عقب نشینی کردند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من هدف رئیس جمهور آمریکا با ایران یک چیز است و هدف ما یک چیز دیگر. هدف ما این است به هرآنچه که حقمان است و اجحاف شده برگردیم. ما کشور مستقلی هستیم، باید با ما منصفانه و بدون فشار صحبت شود. این صحبت های رئیس جمهور در راستای تعامل حداکثری با کشورهای دنیا بوده است.

سخنگوی دولت یادآورشد: آنچه که باعث شد امریکا به ایران فشار بیاورد احساس عدم هماهنگی در بالا و پایین ایران است. فکر می کردند با تحریم به تحلیل خود می رسند. فتوای از موضع رهبری برای ما حالت قانونی دارد. بعد از این احساس کردند درست است فشار هست، اما مردم اعتماد دارند و در جامعه انسجام وجود دارد.

وی همچنین عنوان کرد که برخی تحلیل های روزنامه ها را که می‌خوانم انگار هنوز در دوران انتخاباتی هستند.

به نظر می‌آید برخی هنوز در فضای انتخاباتی هستند

او افزود: رسانه‌ها و کنشگران برای واکنش نشان دادن به مواضع رئیس‌جمهوری و ظریف عجله نکنند، آنچه باعث شد آمریکا فشار تحریم‌ها را بیشتر کند این بود که می‌گفت مردم به خیابان می‌‌آیند و حاکمیت هم فرو می‌ریزد.

ربیعی گفت: برخی بیاناتی که صورت می گیرد به نظر می‌آید هنوز در یک فضای انتخاباتی است، کسی این تصور را ندارد که کاری کنیم در چارچوب سیاست‌های نظام نباشد.

او در پاسخ به سوالی در مورد قاچاق کالا و ارز گفت: آنچه در قاچاق کالا و ارز گذشت ناهماهنگی‌های فنی بود.

ربیعی همچنین گفت: در گزارش سازمان مشخصی برای اتصالات فنی ایجاد نشده است. گزارشی از تخطی نداریم، اگر شما موضوعی دارید به ما اعلام کنید.

سیاست خصوصی‌سازی ما از ابتدا با کجی همراه بوده است

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت ضرورتی برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی حس می‌کند؟ چه راهبردی برای واگذاری واقعی آنها وجود دارد؟، عنوان کرد: سیاست خصوصی‌سازی ما از ابتدا با کجی همراه بوده است و کج‌سازی داشته‌ایم.

او گفت: درصد بسیار کمی به خصوصی‌ساری اختصاص یافت. واگذاری سهام عدالت هم موردی بود که برنامه‌ای برای آن وجود نداشت.

وی اضافه کرد: اگر زمان خصوصی‌سازی را 24 ساعت در نظر بگیرید این کار تنها به اندازه یک ساعت انجام شده است.

ربیعی همچنین گفت: مجموعه خودروسازهای ما به یک میلیون شغل متصل است و گردش مالی بالایی هم دارد. خودرو هم روی شاخص‌های تصمیم‌گیری و کنش جامعه مانند ارزو طلا و ... تاثیرگذار است.

دولت تمایل به خصوصی‌سازی دارد نه کج‌سازی

او اضافه کرد: دولت تمایل به خصوصی‌سازی دارد اما باید جوانب آن سنجیده شود تا این کار درست انجام شود. سیاست واگذاری این شرکت‌ها را داریم. رئیس‌جمهوری شیوه واگذاری‌ها را بارها به بحث گذاشته اما موانع به گونه‌ای است که نباید کج‌خصوصی‌سازی انجام شود و باید این کار را درست انجام داد.

سخنگوی دولت در این نشست خبری اعلام کرد که آقای پورحسینی سلامت زندگی دارد و امیدواریم اگر مشکلی وجود دارد رفع شود. به سلامت آقای پوری‌حسینی نه ما که بسیاری از افراد سرشناس جناح‌های مختلف اذعان دارند.

ربیعی همچنین گفت: اگر موضوع بر سر تصمیم‌گیری‌های مدیریتی است به متخصص آن سپرده شود.

صحبت از رفراندوم، صحبت از ظرفیت‌‌های قانون اساسی است

وی در پاسخ به سوالی درباره رفراندوم، عنوان کرد: سخن گفتن درباره ظرفیت‌های قانون اساسی است و مشکلی در آن نیست. آنچه رئیس‌جمهوری اعلام کردند درباره برخی موضوعات بود و گفتند در برخی موارد این طرفیت وجود دارد که رفراندوم و پرسش از مردم انجام شود.

او اضافه کرد: ما وضعیت خوبی داریم و با وجود رهبری مشکلات هم مرتفع می‌شود

ربیعی درباره خط اعتباری 19 میلیارد دلاری از سوی فرانسه گفت: دو مسئله اصلی ما فروش نفت و دریافت پول است. اینها در مذاکره با طرف فرانسوی مطرح شده است. در قبال آنچه در برنامه اجرایی است اولین قدم این است که گام سوم را اجرایی نکنیم. پاسخ واضح و روشن است ما باید به قبل از پدیده ترامپیست و شرایط اولیه برگردیم.

اجازه ورود هیچ نوع ذرت آلوده‌ای به کشور داده نشده است/ ذرت آلوده در گمرک است/ ممکن است تبدیل به الکل شود

او در پاسخ به سوالی درباره ذرت‌های آلوده عنوان کرد: آنچه که من اطلاع دارم و بر اساس گزارش‌ها 120 هزار تن به وسیله یک شرکت بخش خصوصی وارد شده است. حدود 16 واحد اختلاف نظر درباره سم موجود در آن ذرت‌ ها وجود دارد. گزینه دیگر تبدیل این ذرت‌ها به الکل است که هنوز تصمیم‌گیری نشده است. اجازه ورود هیچ گونه غلات آلوده‌ای به کشور داده نشده است و رصد سخت‌گیرانه‌ای در این خصوص انجام می‌شود.

تمدید نشدن معافیت‌های نفتی بی‌تاثیر نبوده است/ با وجود فشارها به میزان نیاز نفت می‌فروشیم

ربیعی در پاسخ به این سوالی در مورد اینکه آمریکا اعلام کرده معافیت‌های نفتی طرف‌های ایرانی را تمدید نمی‌کند، گفت: اینها بی‌تاثیر نبوده است. اما ما همسایه‌های زیادی داریم و برای پارس جنوبی هم تصمیم‌های خوبی در شورای عالی اقتصادی سران قوا گرفته شده است.

وی در پایان این نشست اظهارکرد: فشارهای زیادی وجود دارد اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده ما به میزان نیاز نفت می‌فروشیم و آمریکا تا به حال در تحریم‌ها موفق نبوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها