کد خبر: 352397
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۶:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آب دریای خزر به سمنان منتقل می‌شود؟

اوایل هفته بود که خبر موافقت رئیس سازمان محیط‌زیست با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران منتشر شد. همین امر اعتراض نمایندگان استان‌های شمالی را در مجلس برانگیخت و در نهایت نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر نیرو را کلید زدند.

آب دریای خزر به سمنان منتقل می‌شود؟
کد خبر: 352397
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ ۱۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس سازمان محیط‌زیست یکشنبه 21 مهرماه، به رغم اعلام مخالفت کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران با انتقال آب خزر، با این طرح موافقت کرد. همین موضوع انتقادات گسترده‌ای را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، در اعتراض به تصمیم رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر موافقت با انتقال آب خزر، نمایندگان استان‌های شمالی کشور صبح روز دوشنبه 22 مهر در جایگاه هیات‌رئیسه تجمع و برای دقایقی دستور جلسه مجلس شورای اسلامی را متوقف کردند.

نمایندگان استان‌های شمالی کاغذهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته‌ شده بود: «نه به انتقال آب دریای خزر»، «تصمیم غیرکارشناسی برابر با نابودی دریای خزر است»، «ملت اجازه نابودی دریای خزر را نمی‌دهند»، «بلای زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را بر سر دریاچه خزر نیاورید» و «انتقال آب دریای خزر برابر است با نابودی محیط‌زیست».

اسماعیلی: فشار از مقامات بالا موجب تصمیم بر انتقال آب دریای خزر شد

علی اسماعیلی، نماینده نور و محمودآباد، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، با انتقاد از انتقال آب دریای خزر گفته است: «سازمان حفاظت از محیط‌زیست باید بر مبنای تصمیمات علمی، عاقلانه و منطقی اعلام نظر کنند، اما فشارهایی که به این سازمان از سوی مقامات بالا وارد می‌شود نهایتاً منجر به اتخاذ تصمیم غیرکارشناسی انتقال آب دریای خزر به سمنان شد. ما در مجلس راهی جز این نداشتیم که در جلسه تجمع کنیم.»

او با بیان اینکه تصمیم انتقال آب دریای خزر کارشناسی نیست تاکید کرده است: «چگونه آب را از عمق 26 متری دریای خزر می‌خواهند به ارتفاع 2085 متری بالای کوه ببرند. در مسیر انتقال آب که اختلافات زیادی وجود دارد باید دریاچه حفر کنند؛ پمپ بگذارند و قیمت تمام‌شده آب آن‌قدر زیاد است که نمی‌صرفد.»

جعفرزاده ایمن‌آبادی: تحت هیچ شرایطی اجازه انتقال آب خزر را به رئیس‌جمهور نخواهیم داد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده رشت هم در این خصوص گفته است: «به‌ طور قطع ماتحت هیچ شرایطی اجازه انتقال آب خزر را به رئیس‌جمهور نخواهیم داد، زیرا بر اساس اخبار واصله این موضوع به‌ صورت شخصی پیگیری می‌شود.»

احمدی لاشکی: کلانتری به نمایندگان شمال توهین کرد

قاسم احمدی لاشکی، نماینده چالوس، هم به اعتمادآنلاین گفته است: «آقای کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست 2 ماه پیش در اردبیل اظهارنظر زشتی کردند مبنی بر اینکه نمایندگان شمال اگر با انتقال آب خزر مخالفت دارند «هارت‌وپورت» می‌کنند. گلایه ما از هیات‌رئیسه مجلس این است که وقتی به 30 و چند نماینده شمال کشور توهین می‌شود، چرا شخص توهین‌کننده، «کلانتری»، را به مجلس نکشاندند تا در این‌باره او را مؤاخذه کنند و او با گستاخی تمام بدون نگاه کارشناسی مکتوب بنویسد که انتقال آب خزر بلامانع است.»

او تاکید کرده است: «چند صد نوع جانور و گیاه در دریای خزر داریم و تغییر اکوسیستم قطعاً آنها را از بین می‌برد. به همین دلیل اجازه این کار را نمی‌دهیم. متاسفانه صرفاً چون رئیس‌جمهوری اهل سمنان است و دستور داده که آقای کلانتری این کار را انجام دهد شاهد چنین تصمیمات عجولانه‌ای هستیم. در حالی‌ که آقای کلانتری نباید تن به این کار غیرکارشناسانه بدهد.»

استیضاح وزیر نیرو کلید خورد

پس از تصمیم کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست، نمایندگان مجلس طرح استیضاح رضا اردکانیان وزیر نیرو را در مجلس کلید زدند . این طرح 20 محور داشت و یکی از محورهای آن ناتوانی در دفاع از انتقال غیرعلمی و غیرکارشناسی آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و صدور مجوز غیرکارشناسی است.

مجوز اولیه‌ انتقال آب خزر به فلات مرکزی مربوط به سال 1391 است

رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفته است: «طبق قانون، پروژه‌های منابع آب در مرحله اول نیازمند تخصیص آب است که تخصیص اولیه بوده و توسط وزارت نیرو انجام می‌شود و بر مبنای نیازی که وجود دارد یک موافقت اولیه صورت می‌گیرد. بعد از این مرحله، مسئولیت قانونی با سازمان حفاظت از محیط‌زیست است تا مجوز محیط‌زیستی بدهد؛ یعنی یا مخالفت کند یا موافقت کند یا موافقت مشروط بدهد. بعد از این مرحله باز دوباره وزارت نیرو است که باید تخصیص اولیه را به مجوز تبدیل کند و باید این مراحل دنبال شود.»

او تاکید کرده است: «خوب است که بدانیم این سه مرحله در عرض هم نیستند؛ در خصوص انتقال آب به فلات مرکزی مجوز اولیه‌ای که وجود دارد مربوط به سال 1391 است و بعد آن سازمان محیط‌زیست طبق روال بررسی کردند. تا سال 96 که در سوابق نگاه کردم هیچ علامتی وجود ندارد و طرف حساب هم مجری طرح است. سازمان محیط‌زیست در سال 96 یک مجوز مشروط داده و چون شرایطش عملی نبوده، این کار انجام‌ نشده است.»

اردکانیان ادامه داده است: «در سال 97 مجدداً مجوز مشروط صادر شده و اتفاق‌های اخیر نه موافقت با طرح است و نه موافقت مشروط، بلکه جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل‌ شده و یک سلسله اطلاعات جدید خواسته‌اند تا انجام شود و بعد بررسی کنند؛ یعنی کار هنوز در مرحله‌ای است که قبلاً هم بوده است.»

باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت آب دریای خزر به سمنان منتقل می‌شود یا نمایندگان مجلس می‌توانند مانع انتقال آب دریای خزر شوند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها