کد خبر: 378597
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۱:۱۸:۰۳
| |

میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری  اصلاح‌طلبان، در یادداشتی مطرح کرد:

اصل انتخابات بر رقابت است

یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در یادداشتی نوشت: «فضای انتخابات به دلایل متعددی بسیار پیش از آغاز روند رسمی انتخابات با ثبت نام داوطلبان و مراحل مختلف بررسی صلاحیت آنان برای نامزدی فضای سردی بود. به همین دلیل مسئولان کشور از ماه‌ها پیش و بر اساس همان مقتضیات بر ضرورت در نظر گرفتن تمهیداتی در جهت رقابتی‌تر شدن و در نتیجه افزایش مشارکت سیاسی تأکید داشتند».

اصل انتخابات بر رقابت است
کد خبر: 378597
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۱:۱۸:۰۳

اعتمادآنلاین| محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در یادداشتی نوشت: «فضای انتخابات به دلایل متعددی بسیار پیش از آغاز روند رسمی انتخابات با ثبت نام داوطلبان و مراحل مختلف بررسی صلاحیت آنان برای نامزدی فضای سردی بود. به همین دلیل مسئولان کشور از ماه‌ها پیش و بر اساس همان مقتضیات بر ضرورت در نظر گرفتن تمهیداتی در جهت رقابتی‌تر شدن و در نتیجه افزایش مشارکت سیاسی تأکید داشتند و در این راستا از ضرورت رایزنی با شورای نگهبان برای نگاه انبساطی به موضوع تأیید صلاحیت‌ها بارها سخن گفتند. با وجود این نه تنها آن رایزنی‌ها تا این لحظه پاسخی در پی نداشت بلکه اعلام فهرست بلند کسانی که رد صلاحیت شده یا احراز صلاحیت نشده‌اند آن فضای سرد را سردتر کرد.


حال آنکه اصل انتخابات بر رقابت است. این عاملی است که در تراز و حتی فوق مسائلی چون قانونمندی و عدالت قرار دارد. اما در حال حاضر زمینه مساعدی برای رقابت دیده نمی‌شود. آنقدر که برخی از احتمال تشکیل مجلسی یکدست سخن بگویند. حال آنکه اگر چنان مجلسی شکل بگیرد به باورم نه یکدست که بی دست خواهد بود. مجلسی که جناح‌های مختلف و آرای مختلف یک جامعه متکثر را نمایندگی نکند از مجلس مورد انتقاد فعلی نیز دامنه اقتدار و رأس امور بودنش کمتر خواهد بود.


شرط تحقق مشارکت حداکثری جز این نیست که سلیقه‌های سیاسی و جناح‌های مختلف بتوانند در امر انتخابات به عنوان نامزد و رأی دهنده مشارکت داشته باشند. احزابی که در روند انتخابات نامزدی ندارند و یا اکثریت نامزدهایشان رد صلاحیت شده‌اند چگونه، با چه انگیزه و چه بهانه‌ای باید مردم را به مشارکت سیاسی دعوت کنند؟


انتخابات مجلس، رفراندوم آری یا نه نیست. مردم باید بتوانند از میان جریان‌های سیاسی در چارچوب قانون اساسی چهره‌های مطلوب خود را انتخاب کنند. حال آنکه می‌بینیم جریانی که در سه دوره انتخابات اخیر تعیین کننده و پیروز بوده است با بیشترین رد صلاحیت و تابلوی ورود ممنوع مواجه شده‌اند و اغلب احزاب مؤثرشان هیچ نامزد تأیید شده‌ای ندارند. عجیب نیست اگر این احزاب انگیزه‌ای برای فعالیت انتخاباتی نداشته باشند.


امروز شورای محترم نگهبان تأکید دارد که در انجام این مهم توجهی به جهت گیری‌های سیاسی ندارد. اما در عمل شاهد این هستیم که با هر متر و معیاری این اصلاح‌طلبان هستند که اجازه ورود به انتخابات را پیدا نکرده‌اند. اگر اراده‌ای برای مشارکت مردم وجود دارد باید به جای موضعگیری علیه رئیس جمهوری و متهم کردن ایشان به در پیش گرفتن سیاست ضد ملی تنها به دلیل دفاع ایشان از تنوع سیاسی نامزدها در انتخابات شاهد تغییر در نگاه شورای نگهبان می‌بودیم.»

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها