کد خبر: 659854
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

روزنامه نزدیک به سپاه: تنش ماه آوریل می‌تواند تغییر جدی در نگاه ایران به برنامه هسته‌ای‌اش پدید آورد

روزنامه جوان نوشت: موضع رسمی ایران طی بیش از دو دهه گذشته پایبندی به پیمان منع اشاعه (NPT) بود که مبتنی بر «دکترین کاربرد صلح‌آمیز» انرژی هسته‌ای است. با این حال، ظرف سال‌های اخیر، دست‌کم چند مقام در رده‌های میانی ایران هشدار داده‌اند که دکترین ایران ممکن است تحت شرایط خاص دگرگون شود

روزنامه نزدیک به سپاه: تنش ماه آوریل می‌تواند تغییر جدی در نگاه ایران به برنامه هسته‌ای‌اش پدید آورد
کد خبر: 659854
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۲ ۲۰:۲۰:۰۰

روزنامه جوان با بازخوانی اظهارات اخیر کمال خرازی از احتمال تغییر جدی ایران در نگاه به برنامه هسته‌ایش خبر داده است!

به گزارش جوان، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: 

 

۱۸ روز تنش بی‌سابقه ایران با رژیم صهیونیستی در فاصله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق تا عملیات وعده صادق و پنج روز بعد از آن، یعنی عملیات روز ۳۱ فروردین اسرائیل علیه ایران، خیلی چیز‌ها را تغییر داد و چیز‌های بیشتری را هم دگرگون خواهد کرد. یکی از چیز‌هایی که ممکن است تغییر کند، سمت‌و‌سوی برنامه هسته‌ای ایران است. کمال خرازی، مشاور رهبری نظام روز پنج‌شنبه در گفتگو با الجزیره مباشر هشدار داد که ایران اگر «ناچار» شود «دکترین هسته‌ای» خود را تغییر خواهد داد؛ موضعی که بیش و پیش از هرچیز، ریشه در ۱۸ روز تنش بی‌سابقه تهران و تل‌آویو دارد. اثر این ۱۸ روز تنش را شاید بتوان در سطحی محدودتر، با اثرات ۱۶ روز بحران موشکی امریکا و شوروی سابق در سال ۱۹۶۲ مقایسه کرد که منجر به تعمیق نگاه دوطرف به نقش بازدارنده تسلیحات هسته‌ای شد. 

چینی‌ها زمانی در دهه ۱۹۵۰ میلادی، تسلیحات اتمی را «ببر کاغذی» قدرت‌های بزرگ خوانده بودند، ولی هم آن‌ها اذعان می‌کردند: «اگر امریکا با بمب اتمی [به‌ما]حمله کند، چیزی مقابلش نداریم و فقط مجبوریم اجازه چنین حمله‌ای را بدهیم». همین شد که پکن در اکتبر ۱۹۶۴ اولین سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد. موضع سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتگو با شبکه الجزیره مباشر که گفته «اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم» پرسش‌هایی جدی درباره چرایی تغییر دکترین هسته‌ای ایران به وجود آورده است. موضع رسمی ایران طی بیش از دو دهه گذشته پایبندی به پیمان منع اشاعه (NPT) بود که مبتنی بر «دکترین کاربرد صلح‌آمیز» انرژی هسته‌ای است. با این حال، ظرف سال‌های اخیر، دست‌کم چند مقام در رده‌های میانی ایران هشدار داده‌اند که دکترین ایران ممکن است تحت شرایط خاص دگرگون شود. 

دلیل تغییر رو به جلوی موضع خرازی به عنوان مشاور ارشد رهبری انقلاب، چیست؟ ناظران دیدگاه‌های مختلفی در این باره دارند. برخی، موضع خرازی را یک موضع تهدیدی برای مجاب کردن دولت بایدن به ورود به میز مذاکره با ایران ارزیابی می‌کنند. به فاصله یک روز بعد از صحبت‌های خرازی، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا موضع خرازی را «اظهارات غیرمسئولانه» خواند و گفت که «ایالات متحده به هر طریقی تضمین می‌کند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.»

واقعیت این است که تنش ماه آوریل می‌تواند یک تغییر جدی در نگاه ایران به برنامه هسته‌ای خودش پدید آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها