کد خبر: 660812
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۹:۳۹:۴۳
| |

همه‌چیز درباره سید ابراهیم رئیسی؛ از دادستانی کرج تا ریاست جمهوری

سید ابراهیم رئیسی متولد آذرماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده‌‌ای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. بر اساس زندگینامه منتشر شده در سایت رییسی، پدر وی سیدحاجی رییس‌الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زیدبن‌علی‌بن‌الحسین (ع) می‌رسد.

همه‌چیز درباره سید ابراهیم رئیسی؛ از دادستانی کرج تا ریاست جمهوری
کد خبر: 660812
|
۱۴۰۳/۰۲/۳۱ ۰۹:۳۹:۴۳

ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، مسوولان سرنشین این بالگرد بودند.

با اعلام خبر سانحه برای بالگرد حامل رییس‌جمهور در «جنگل دیزمار» مرکزی بین روستای برازین و اردشیری استان آذربایجان شرقی، بر حاضران در این بالگرد از سمت رسانه‌ها توجه ویژه شد.

بر اساس اعلام خبرگزاری دولت، سید ابراهیم رییسی، حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، کروچیف (دستیار خدمه پرواز) سرتیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

ابراهیم رییسی؛ رییس دولت سیزدهم

سید ابراهیم رییسی متولد آذرماه سال ۱۳۳۹ هجری شمسی در خانواده‌‌ای روحانی در شهر مشهد و در محله نوغان دیده به جهان گشود. بر اساس زندگینامه منتشر شده در سایت رییسی، پدر وی سیدحاجی رییس‌الساداتی و همچنین مادر وی سیده عصمت خدادادحسینی از سلاله سادات حسینی و نسبتش از هر دو طرف به حضرت زیدبن‌علی‌بن‌الحسین (ع) می‌رسد.

او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه جوادیه گذرانده و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت‌الله موسوی‌نژاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم و مدرسه آیت‌الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت‌الله پسندیده تحت نظر امام خمینی اداره می‌شد، تحصیل نمود.

دی‌ماه سال ۱۳۵۶ با شروع آغاز حرکت‌های مردمی، رییسی در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آنها مدرسه آیت‌الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در دوره تربیتی خاصی که مرحوم بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیازهای مدیریتی نظام اسلامی برگزار کرده بود، شرکت کرد. در همان زمان به دنبال حوادث در مسجد سلیمان، به آن منطقه رفت. پس از بازگشت از مسجد سلیمان، مجموعه سیاسی- عقیدتی پادگان آموزشی صفر- دو در شاهرود را تأسیس و برای مدت کوتاهی آن را اداره کرد.

ورود به حوزه قضایی

دادیاری شهرستان کرج در سال ۱۳۵۹ ورود رییسی به حوزه فعالیت در عرصه قضایی بود. او پس از مدتی با حکم شهید قدوسی، به سمت دادستان کرج منصوب شد و تا پس از دو سال در تابستان ۱۳۶۱ همزمان با دادستانی شهر کرج، مسوولیت دادستانی شهر همدان را نیز عهده‌دار شد. حضور همزمان او در این دو مسوولیت، برای مدتی ادامه یافت تا آنکه به عنوان دادستان استان همدان معرفی شد و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳، در این سمت فعالیت کرد.

رییسی در سال 1368 با حکم رییس قوه قضاییه وقت به سمت دادستان تهران منصوب شد و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسوولیت را برعهده داشت. ایشان از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد که حضورش در این سمت تا سال ۱۳۸۳ ادامه یافت. سایت شخصی رییسی درباره این دوره فعالیت او نوشته است: « دوره مدیریت آیت‌الله رییسی بر سازمان بازرسی کل کشور نقطه عطفی در زندگی ایشان بود. وی که یک مدیریت کلان ملی را به مدت ده سال تجربه می‌کرد با اتکاء به تجربیات اندوخته خود نظارت بر دستگاه‌های اداری را متحول و نظام‌مند کرد. سازمان بازرسی کل کشور در زمان تصدی ایشان با توسعه متوازن ساختاری مواجه شد و به عنوان یکی از ارکان نظارتی نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد. این دوران که با روی کارآمدن دولت اصلاحات همزمان بود بسیاری از گره‌های نظام اداری و اقتصادی شناسایی و راهکار برون‌رفت از زمینه فساد در آن تدوین شد. بعضی پرونده‌های جنجالی مفاسد اقتصادی محصول فعالیت شبانه روزی آیت‌الله رییسی و همکارانش در این سازمان و درآن دوره بود».

ازدواج در 23 سالگی با دختر ارشد خانواده علم‌الهدی

رییسی در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با جمیله سادات علم‌الهدی دختر ارشد «سید احمد علم‌الهدی» ازدواج کرد. جمیله علم‌الهدی در حال حاضر دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی است. حاصل این ازدواج دو فرزند دختر است.

سایت شخصی رییس دولت سیزدهم درباره خانواده وی نوشته است: « دختر اول ایشان متاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است. یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا (سلام‌الله علیها) و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم وی نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است».

سال‌های حضور در قوه قضاییه

رییسی در سال ۱۳۶۴ به عنوان جانشین دادستان انقلاب تهران منصوب شد و به این ترتیب، دوره مدیریت قضایی ایشان در تهران آغاز شد. در سال‌های بعد امام خمینی(ره) طی احکام ویژه و مستقیم، ‌رییسی و نیری را برای رسیدگی به مسائل آن زمان استان‌هایی از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان مامور کرد.

رییسی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۳، به مدت ده سال معاون اول قوه قضاییه بود و معاونت دو رییس قوه را در این سمت تجربه می‌کرد به عنوان یکی از مسوولان ارشد قضایی کشور مسوولیت سازماندهی و اداره تشکیلاتی این مجموعه را بر عهده داشت و از سال ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۴ نیز به عنوان دادستان کل کشور فعالیت کرد. رییسی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۴۰۰ با حکم رهبرانقلاب، دادستان ویژه روحانیت نیز بود.در سال ۱۳۷۶، ایشان به پیشنهاد برخی اعضای موثر جامعه روحانیت مبارز از جمله آیت‌‌الله مهدوی کنی و تصویب شورای مرکزی جامعه روحانیت به عضویت در آن شورا در آمد.

تولیت آستان قدس رضوی

در اسفند ۱۳۹۴، رییسی با حکم آیت‌الله العظمی رهبرانقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. پایگاه اطلاع‌رسانی رییسی درباره این دوره از فعالیت وی نوشته است: رسیدگی به امور زائران بارگاه مقدس امام هشتم(ع)، خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان حرم رضوی، ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل بیت (ع) در جهان اسلام، بهره‌ مند ساختن تهیدستان نقاطی از کشور که موقوفات آستان قدس در آن قرار دارد و سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی آستان قدس رضوی، موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در منشور هفتگانه حکم انتصاب آیت‌الله رییسی در سمت تولیت آستان قدس رضوی بودند.

بازگشت به قوه قضاییه

پس از فوت هاشمی شاهرودی و انتصاب آملی‌لاریجانی به سمت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرهایی مبنی بر جایگزینی سید ابراهیم رییسی به سمت ریاست قوه قضاییه منتشر شد که این اخبار در ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ توسط سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تأیید شد. حسن نوروزی در این رابطه گفت: سید ابراهیم رییسی قرار است به جای آملی‌لاریجانی سکاندار قوه قضاییه شود . پس از آن در ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۷ رییسی با حکم رهبر انقلاب به ریاست قوه قضاییه منصوب شد. سه سال بعد، او درانتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰درسال ۱۴۰۰ با کسب بیش از ۱۸میلیون رای به عنوان رییس دولت سیزدهم انتخاب شد. حکم ریاست‌جمهوری رییسی در ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در مراسمی از سوی رهبر جمهوری اسلامی تنفیذ شد و او به عنوان هشتمین رییس‌جمهور ایران آغاز به کار کرد. مراسم تحلیف او در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رییسی در مجلس خبرگان رهبری

رییسی در سال ۱۳۸۵، از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و به توصیه نخبگان استان خراسان جنوبی برای عضویت در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که با کسب اکثریت آرا مردم انتخاب شد. دو سال پس از حضور در این مجلس، خبرگان ملت ایشان را به عنوان عضو هیأت رییسه برگزید و عضویت ایشان در این جایگاه، ‌تا اتمام دور چهارم، با رأی نمایندگان مجلس خبرگان تمدید شد. او در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۳۹۴ نیز با کسب اکثریت قاطع آرا برای دومین بار به عنوان نماینده مردم شریف خراسان جنوبی برگزیده شد و در اسفند ۱۳۹۷، در جریان برگزاری ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله رییسی به عنوان نایب‌‌رییس اول مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و تا امروز نیز همچنان نایب رییس اول مجلس خبرگان رهبری می‌باشند.

در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در اسفند ۱۴۰۲، نیز او با کسب ۸۲.۵۷ درصد آرای مردم برای سومین بار به مجلس خبرگان راه یافت.

تحصیلات رییسی چیست؟

سید ابراهیم رییسی در حوزه علمیه قم، اصول فقه را نزد آیت‌الله مروی، لمعتین را نزد آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را نزد آیت‌الله دوزدوزانی، کتاب البیع‌مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات‌مکاسب را نزد آیت‌الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را نزد آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و یک دوره شناخت را نزد آیت‌الله مطهری و نهج‌البلاغه را نزد آیت‌الله نوری همدانی آموخت. خارج اصول را نزد آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت‌الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه را نزد آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انفلاب تلمذ نمود؛ و با اتمام دوره سطح حوزه، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان‌نامه خویش با عنوان «ارث بلاوارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد. وی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد؛ و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل شد.

 سوابق مدیریتی و سیاسی ابراهیم  رییسی در یک نگاه

    سیزدهمین رییس‌جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۴۰۰ 

    ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران

    نایب‌رییس اول مجلس خبرگان رهبری

    تولیت آستان قدس رضوی

    عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان عضو حقیقی و حقوقی

    معاون اول قوه قضاییه

    دادستان کل کشور

    ریاست سازمان بازرسی کل کشور

    دادستان تهران

    دادستان انقلاب اسلامی کرج و استان همدان

    عضویت در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی

    اولین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور

    موسس حوزه علمیه فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها (ویژه خواهران) در تهران (کوی نصر) 

    موسس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی امام هادی علیه‌السلام زیرنظر حوزه علمیه قم

    ماموریت قضایی امام خمینی (‌ره) به رییسی به همراه نیری جهت رسیدگی به گزارشات ویژه

    عضویت در هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به مدت 10 سال از سوی رهبر انقلاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها