کد خبر: 640884
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۲۱:۲۳:۰۰
| |

به هفت خوان رستم رضایت ندارند و دکه‌ای جدید برای سانسور کتاب ایجاد کرده‌اند

روزنامه هم میهن نوشت: با عبور نشر کتاب از هفت‌خوان ارشاد باز هم رضایت نداده‌اند و می‌خواهند با باز کردن دکه‌ای جدید، یک سامانه برای سانسور مثلاً مردمی! ایجاد کنند و از مومنان کمک بگیرند تا مبادا ایمان و امان مردم از طریق کتاب از میان برود؛ کتابی که جزو بسیار بسیار کوچکی از سبد کالاهای فرهنگی مردم است.

به هفت خوان رستم رضایت ندارند و دکه‌ای جدید برای سانسور کتاب ایجاد کرده‌اند
کد خبر: 640884
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ۲۱:۲۳:۰۰

روزنامه هم میهن از به خدمت گرفتن فناوری‌های نوین در جهت گسترش سانسور و سرکوب انتقاد کرده است.

به گزارش هم میهن، یک ساده‌انگاری عجیبی در ایران رواج دارد؛ به این معنی که صاحبان قدرت گمان می‌کنند قادرند فن‌آوری‌های نو را به هر نحوی که بخواهند استفاده و به کار بگیرند. با این مقدمه، باید به ایجاد سامانه‌های اینترنتی و بانک‌های اطلاعاتی عجیب و غریب در ایران پرداخت. نمونه‌اش اینکه با عبور نشر کتاب از هفت‌خوان ارشاد که احتمالاً از هفت‌خوان رستم خطرناک‌تر است،‌ باز هم رضایت نداده‌اند و می‌خواهند با باز کردن دکه‌ای جدید، یک سامانه برای سانسور مثلاً مردمی! ایجاد کنند و از مومنان کمک بگیرند تا مبادا ایمان و امان مردم از طریق کتاب از میان برود؛ کتابی که جزو بسیار بسیار کوچکی از سبد کالاهای فرهنگی مردم است.

این روزنامه افزوده است: اکنون هم مسئله سامانه رصد سبک زندگی مطرح شده است؛ موضوعی که تقریباً معنای روشنی ندارد. اگر رصد کردن به معنای پژوهش و دریافت حقیقت است که این کار هیچ تناسبی با متولیان فرهنگی کشور ندارد؛ نه عقیده دارند و نه می‌توانند عالمانه انجامش دهند و نه اراده انتشار آنها را دارند. اگر هدف تجسس در زندگی مردم و به صفت هویت حقیقی شهروندان است تا بلکه با تهدید و زور آنان را در مسیری متفاوت از سبک زندگی قرار داده شوند، باید گفت این یعنی، ناتوانی فن‌آوری‌های جدید در به خدمت کامل درآمدن صاحبان قدرتی است که هدف را فقط کنترل و مهار مردم قرار می‌دهند و نه رضایت آنان. نهایت هم شکست سیاست مهار کردن است. امیدواریم چنین سیاستی در پیش گرفته نشود که پیشاپیش محکوم به شکست است، فقط برای عده‌ای نان‌دانی درست می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها