کد خبر: 167591
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از عملکرد مربیان خارجی استقلال گزارش می‌دهد؛

از رایکوف افسانه‌ای تا پیرمرد آلمانی!

بعد از کش‌وقوسی دوماهه، با اعلام سیدرضا افتخاری، وینفرد شفر، سرمربی تیم فوتبال استقلال قراردادش را به مدت دو سال دیگر با این تیم تمدید کرد.

از رایکوف افسانه‌ای تا پیرمرد آلمانی!
کد خبر: 167591
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۴ ۱۵:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| پیرمرد آلمانی با استقلال به توافق رسیده و فصل بعد هم هدایت آبی‌پوشان پایتخت را عهده‌دار خواهد بود. این خبری بود که دیروز (پنجشنبه) هواداران استقلال را خوشحال کرد. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و جلسات متعدد بین شفر و مسئولان استقلال و حواشی زیادی که رقم قرارداد شفر به پا کرد، چهارشنبه‌شب پندار توفیقی و وینفرد شفر در یک کافی شاپ در اهواز به توافق رسیدند. البته هنوز مبلغ قرارداد این مربی با آبی‌های تهران رسانه‌ای نشده اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این مربی برای هدایت استقلال نزدیک به 800 هزار دلار دریافت کرده است.

شفر به عنوان پنجمین مربی خارجی استقلال تلاش دارد تا این تیم را در فصل هجدهم لیگ برتر به موفقیت برساند و بعد از 7 سال آبی‌ها را قهرمان لیگ برتر کند. در این گزارش نگاهی داریم به کارنامه مربیان خارجی در تیم استقلال.

رایکوف؛ 1348 تا 1355

رایکوف که اصلیتی صرب داشت در سال 1348 هدایت تیم فوتبال استقلال را بر عهده گرفت. به گفته اکثر کارشناسان فوتبال ایران مدیون اندیشه‌های این مربی بزرگ است. او تلاش کرد تا سبک فوتبال مدرن را در ایران نهادینه کند. فوتبال ایران که پیش از این به شیوه انگلیسی‌ها مبتنی بر سانتر از جناحین بود با آمدن رایکوف متحول شد. او سعی کرد تا گردش سریع توپ در زمین را در دستور کار قرار دهد و در این امر موفق هم بود. رایکوف در مدت 7 سال هدایت استقلال، 15 دربی را تجربه کرد تا از این لحاظ رکورددار شود. دربی معروف سال 52 که استقلال با نتیجه 6 بر صفر بازی را به پرسپولیس واگذار کرد در زمان او اتفاق افتاد تا این مربی خارجی رکورد سنگین‌ترین شکست تاریخ دربی را هم از آن خود کند. آبی‌های تهران در زمان رایکوف موفق به کسب یک قهرمانی در آسیا، یک قهرمانی جام تخت جمشید و دو قهرمانی جام باشگاه‌های ایران شدند.

رایکوف در سال 2005 میلادی در سن 75 سالگی در کشور کانادا چشم از جهان فروبست.

رایکوف

جکیچ؛ 1355 تا 1357

مربی خارجی بعدی استقلال از یوگوسلاوی سابق آمد. او که با فاصله کمی بعد از رفتن رایکوف به استقلال آمد سعی کرد تا ادامه‌دهنده راه او باشد.

هرچند جکیچ نتوانست استقلال را قهرمان جام تخت جمشید کند اما با این تیم به فینال جام حذفی رسید و با برتری برابر هما توانست قهرمان جام حذفی ایران شود. با آغاز انقلاب اسلامی جکیچ از استقلال رفت.

سکوموروخوف دو دوره؛ 1372 و 1378

استقلال که به دسته سوم فوتبال ایران سقوط کرده بود و برای بازگشت به لیگ دسته اول فوتبال ایران تلاش می کرد با سکوموروخوف روس به توافق رسید. او در دوره اول حضورش در استقلال و به همراه بازیکنانی چون احمدرضا عابدزاده، برادران بیانی، عباس سرخاب و امیر قلعه‌نویی توانست قهرمان دسته سوم فوتبال ایران شود و دوباره به سطح اول فوتبال ایران راه پیدا کند.

البته سکوموروخوف از استقلال جدا شد و در سال 78 دوباره هدایت آبی‌پوشان تهرانی را در دست گرفت، اما 9 بازی مانده به پایان رقابت‌های فصل از این تیم کنار گذاشته شد تا پورحیدری و مظلومی دوباره هدایت استقلال را بر عهده بگیرند. سکوموروخوف در سن 52 سالگی دار فانی را وداع گفت.

رولاند کخ؛ مرداد 81 تا فروردین 82

کخ اولین مربی آلمانی تاریخ استقلال بود. او که دستیار کریستوف دام معروف بود و کنار این مربی آلمانی افتخارات زیادی کسب کرده بود با آرزوهای فراوان به استقلال آمد، اما شرایط به گونه‌ای که او می‌خواست پیش نرفت تا درآخرین روز فروردین 82 از هدایت استقلال کنار گذاشته شود. بعدها یکی از لیدرهای استقلال فاش کرد که برخی از سکوها توسط یک مربی ایرانی خریده شده بودند تا شرایط را برای این مربی آلمانی سخت کنند. البته صحبت‌های دیگری هم مطرح شده بود که بازیکنان استقلال تمام توان خود را برای این تیم به نمایش نمی‌گذاشتند تا این مربی آلمانی نتواند نتیجه بگیرد.

رولاند کح

وینفرد شفر؛ 96 تا کنون

استقلال که با منصوریان نتایج ضعیفی در فصل هفدهم لیگ برتر گرفته بود تصمیم گرفت با این مربی قطع همکاری کند و شفر را جایگزین او کند. شفر که یک هفته قبل از دربی رفت هدایت آبی‌ها را به عهده گرفت توانست این تیم را از آن شرایط خارج کند. استقلال بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت و کم کم خود را به جمع مدعیان لیگ اضافه کرد.

آن‌ها توانستند در دربی برگشت از حریف سنتی خود ببرند و در جام حذفی هم به فینال برسند تا در نهایت قهرمان این دوره از جام حذفی شوند. استقلال در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی گرفت و به عنوان صدرنشین از گروه مرگ صعود کرد. مسئولان استقلال که شرایط تیم را مناسب ارزیابی می‌کردند تلاش داشتند تا با این مربی کهنه‌کار آلمانی به توافق برسند و او را برای فصل بعد در این تیم نگه دارند. البته شرایط برای شفر و دستیارانش کمی فرق کرده بود و آنها برای ماندن در استقلال درخواست مالی بالاتری از آبی‌ها داشتند. همین موضوع باعث شد تا روند تمدید قرارداد با این مربی طولانی شود. به هر ترتیب قرارداد شفر با استقلال به مدت دو سال تمدید شده و این مربی می‌تواند با خیالی آسوده به فعالیتش در استقلال ادامه دهد. باید منتظر ماند و دید شفر و استقلال در فصل بعد لیگ برتر چه نتایجی کسب می کنند.

شفر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها