کد خبر: 324470
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۰۸:۴۷:۴۵
| |

آیا برنده بعدی توپ طلا فن‌دایک است؟

برنده عنوان بهترین بازیکن فصل جزیره و فاتح لیگ قهرمانان، شایسته کسب عنوان بهترین بازیکن جهان است؟

آیا برنده بعدی توپ طلا فن‌دایک است؟
کد خبر: 324470
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۰۸:۴۷:۴۵

اعتمادآنلاین| ‌ مرد هلندی بعد از فصل فوق‌العاده‌ای که در لیورپول پشت سر گذاشت، حالا یکی از بخت‌های مسلم بردن توپ طلا محسوب می شود، اما او چقدر شانس برای بردن این عنوان ارزشمند دارد؟

تا همین یک سال پیش، توپ طلا در انحصار دو نفر بود، دو بازیکنی که گویی متعلق به این سیاره نیستند. مسی و رونالدو هر سال یکدیگر را به چالش می کشیدند (برای مثال، مسی در سال 2012، به تنهایی 91 گل به ثمر رساند و در سال 2010، 60 گل به ثمر رساند. رونالدو نیز در سال 2013، 66 گل زد.) و بین سالهای 2008 تا 2017 ده عنوان را بین هم تقسیم کردند.

هر یک پنج بار برنده توپ طلا شدند. اما سال قبل مودریچ بود که این انحصار را از دو ستاره فوتبال جهان گرفت. بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان و رسیدن به فینال جام جهانی، او برنده عنوان بهترین بازیکن جهان شد.

پیش از انحصار مسی و رونالدو، کاکا آخرین بازیکنی بود که این عنوان را کسب کرد. که البته او هم یک بازیکن هجومی و گلزن به حساب می آمد. از آخرین باری که یک مدافع این عنوان را تصاحب کرده است، 13 سال می گذرد. کاناوارو در سال 2006 بعد از فتح جام جهانی با ایتالیا، بهترین بازیکن جهان لقب گرفت. بعد از آن تاریخ، فقط چهار بازیکن توپ طلا را برده اند: مودریچ، رونالدو، مسی و کاکا.

بنابراین از این منظر، رسیدن عنوان بهترین بازیکن جهان به یک مدافع، اتفاقی معمول به حساب نمی آید. اما آیا فن دایک می تواند بعد از کاناوارو مدافع دیگری باشد که این عنوان را می برد؟

مدافع هلندی بعد از انتقال رکوردشکن به لیورپول با مبلغ 75 میلیون پوند، اوضاع خط دفاع لیورپول را سروسامان بخشید و بدل به نقطه اتکایی در تیم کلوپ شد. تنها شش ماه بعد از حضور او، لیورپول به فینال لیگ قهرمانان رسید که شاهکار کاریوس مانع از قهرمانی آنان شد. در فصل گذشته لیگ برتر، تیم لیورپول با رهبری او در خط دفاع تنها 22 گل خورد و فقط یک قدم تا قهرمانی فاصله داشت.

فن دایک در تمام بازی های لیورپول در لیگ برتر به میدان رفت و جالب تر اینکه در 64 بازی قبلی که با پیراهن این تیم به میدان رفته است، از هیچ بازیکنی دریبل نخورده است. فصل قبل او تنها بازیکن در میان پنج لیگ معتبر اروپا (با زمان بازی بیش از 1000 دقیقه) بود که از هیچ بازیکن رقیب دریبل نخورد. همچنین او در ترکیب خط دفاعی ای حضور داشت که با ثبت 20 کلین شیت یک رکورد در بین پنج لیگ معتبر اروپا ثبت کرد. هر چهار مدافع با بیشترین کلین شیت در لیگ های معتبر اروپایی، عضو منچسترسیتی یا لیورپول بودند.

همچنین مدافع هلندی بیش از هر بازیکن دیگری در خط دفاع، دوئل موفق به نام خود ثبت کرد. 245 دوئل موفق از 321 تلاش. در نبردهای هوایی نیز رتبه پنجم را به خود اختصاص داد.

احتمالاً بزرگترین ناامیدی فن دایک در فصل قبل، ناکامی در فینال لیگ ملت های اروپا بود. او در مقابل یاران رونالدو مغلوب شد و دستش از رسیدن به جامی دیگر کوتاه ماند. این در شرایطی بود که آلیسون هم تیمی وی در لیورپول، توانست در شرایطی مشابه یک قهرمانی دیگر را در عرصه ملی تصاحب کند. او با برزیل قهرمان کوپا آمریکا شد.

آلیسون که خود یکی از بخت های کسب عنوان توپ طلا است، در پایان فصل، 9 بازی پیاپی دروازه اش را بسته نگاه داشته است. شروع از بازی مقابل بارسلونا در مسابقه دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان تا فینال کوپا آمریکا. که بالاخره از روی نقطه پنالتی گل خورد.

آلیسون هم مانند فن دایک، خیلی سریع بعد از حضورش در آنفیلد اثرگذاری خود را نشان داد. او فصل گذشته 21 کلین شیت داشت که بیش از هر دروازه بان دیگری در بین پنج لیگ معتبر اروپا بود. همچنین او در فصل قبل به طور میانگین هر 155.5 دقیقه یک گل خورد که این نیز بهترین آمار در نوع خود است. اما کسب توپ طلا توسط دروازه بانان نیز اتفاق معمولی نیست. تنها یک بار این اتفاق رقم خورده است: سال 1963 که لف یاشین توپ طلا را برد.

دو هم تیمی دیگر فن دایک، صلاح و مانه نیز در عرصه ملی در تابستان 2019 به میدان رفتند. صلاح اگرچه در تیم میزبان جام حضور داشت ولی حذفی زودهنگام را تجربه کرد. مانه نیز با سنگال تا فینال پیش رفت، اما در مسابقه نهایی مقابل الجزایر طعم تلخ شکست را چشید.

از مظونین همیشگی چه خبر ؟

رونالدو و مسی مثل همیشه باز هم جزو نامزدهای اصلی برای فتح این عنوان معتبر به حساب می آیند. اگر فقط معیار گلزنی بود، نمی شد به راحتی از نام مسی گذشت. لیونل مسی فصل گذشته در 50 بازی، 51 گل برای بارسلونا به ثمر رساند. هر 78 دقیقه یک گل. او فصل گذشته کفش طلای لیگ قهرمانان را بدست اورد و با بارسا در لالیگا قهرمان شد.

اما فصل برای مسی با تلخی به پایان رسید. شکست 4-0 در لیگ قهرمانان در نیمه نهایی و حدف از این جام بعد از برد 3-0 در دیدار رفت، اتفاق تلخی بود. باخت در فینال جام حذفی اسپانیا و سپس ناکامی دیگر در تیم ملی. او و تیم ملی آرژانتین در نیمه نهایی مقابل برزیل زانو زدند.

رونالدوی 34 ساله، فصل گذشته اولین سال حضورش را در یوونتوس سپری کرد و بدترین آمار گلزنی وی از سال 2009 رقم خورد. در تمام هشت فصل قبل، او همیشه از مرز 40 گل عبور کرده بود ولی فصل قبل فقط 28 گل به ثمر رساند. با وجود ناکامی در بدست آوردن کفش طلای اروپا، رونالدو دو عنوان مهم بدست آورد. قهرمانی در سری آ و فتح لیگ ملت های اروپا با تیم ملی پرتغال.

به جز این اسامی، نام های دیگری را هم می توان ذکر کرد که البته از شانس بسیار اندکی برخوردارند. بازیکنانی مثل تادیچ، محرز، استرلینگ، لوریس و حتی دی لیخت. اما هیچ یک نتوانستند در فصل قبل از نظر عملکرد فردی یا فتح عناوین تیمی، به گردپای شش نفری که اشاره شد، برسند. بنابراین خیلی بعید است نامی جز فن‌دایک، آلیسون، صلاح، مانه، رونالدو و یا مسی این عنوان را تصاحب کند.

منبع: نود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها