کد خبر: 353616
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت این روزهای فدراسیون ژیمناستیک ایران:

کسر بودجه گریبان ورزش مادر را گرفت/ نایب‌رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک: وزارت ورزش باید به ماجرای کسر بودجه فدراسیون ژیمناستیک ورود کند/ فدراسیون ژیمناستیک از گذشته بدهی دارد

زهرا اینچه‌درگاهی بعد از پیروزی در انتخابات فدراسیون ژیمناستیک ایران اعلام کرده بود اسپانسرهای زیادی هستند که به همکاری با این فدراسیون علاقه‌مندند. اما بعد از گذشت 2 سال از مدیریت اینچه‌درگاهی در ژیمناستیک ایران، این فدراسیون با کسری بودجه چهار میلیارد تومانی مواجه شده است.

کسر بودجه گریبان ورزش مادر را گرفت/ نایب‌رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک: وزارت ورزش باید به ماجرای کسر بودجه فدراسیون ژیمناستیک ورود کند/ فدراسیون ژیمناستیک از گذشته بدهی دارد
کد خبر: 353616
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ حسن رمضانیان‌پور، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک، از بودجه اختصاص‌یافته به فدراسیون ژیمناستیک و کسری بودجه چهار میلیارد و 45 میلیون تومانی این فدراسیون در سال جاری انتقاد کرد.

عضو هیات‌رئیسه فدراسیون ژیمناستیک گفت: «بودجه فدراسیون ژیمناستیک همانند سایر فدراسیون‌ها باید قبل از سال 98 در هیات‌رئیسه تنظیم و مصوب می‌شد که متاسفانه گزارش بودجه این فدراسیون در شهریور امسال در هیات‌رئیسه مطرح‌ شده است. در گزارش ارائه‌شده از بودجه، هفت آیتم برای درآمدزایی پیش‌بینی‌ شده که در یکی از این آیتم‌ها درآمد به‌دست‌آمده از آزمون سطح‌بندی صفر در نظر گرفته‌ شده است، در حالی ‌که تنها استان تهران در سال 98، 165 میلیون تومان برای برگزاری این آزمون‌ها به‌ حساب فدراسیون پول واریز کرده است.»

این اتفاق در حالی رخ ‌داده که زهرا اینچه‌درگاهی بعد از پیروزی در انتخابات فدراسیون ژیمناستیک ایران اعلام کرده بود اسپانسرهای زیادی هستند که به همکاری با این فدراسیون علاقه‌مندند. اما بعد از گذشت 2 سال از مدیریت اینچه‌درگاهی در ژیمناستیک ایران، این فدراسیون با کسری بودجه چهار میلیاردی مواجه شده است.

همراه با قیمت دلار درآمدهای فدراسیون هم بالا رفته است

ژاله تقوایی، نایب‌رئیس پیشین فدراسیون ژیمناستیک، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره اتفاق رخ‌داده در این فدراسیون گفت: «اگر کسر بودجه در فدراسیون ژیمناستیک صحت داشته باشد، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک باید تحقیقات گسترده‌ای در این فدراسیون صورت دهند و تصمیمات جدی‌‌ای درباره این فدراسیون بگیرند. بی‌شک ژیمناستیک ایران در این شرایط با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد.»

تقوایی در ادامه با اشاره به بالا رفتن قیمت ارز در کشور گفت: «هرچند قیمت دلار در کشور بالا رفته، اما به همان میزان هم درآمدهای فدراسیون تغییر کرده است. فدراسیون از طریق کلاس‌هایی که برگزار می‌کند درآمد به دست می‌آورد. ضمن اینکه خانم درگاهی زمانی که مدیریت این فدراسیون را بر عهده گرفت از آوردن اسپانسرهای مختلف به این رشته ورزشی صحبت کردند و اعلام کردند که طرح‌های جدیدی برای درآمدزایی فدراسیون ژیمناستیک دارند. در کنار همه اینها، تعداد بسیار زیادی عضو این فدراسیون شدند و پول‌های زیادی برای عضویت در این فدراسیون خرج کرده‌اند. فدراسیون ژیمناستیک همچنین کلاس‌های سطح‌بندی زیادی برگزار و از این طریق نیز درآمد کسب کرده است.»

او ادامه داد: «فدراسیون مبالغ بسیار زیادی از این برنامه‌ها کسب کرده و حالا باید پاسخگوی این کسری بودجه باشند. زمانی که من نایب‌رئیس فدراسیون ژیمناستیک بودم اعزام‌های زیادی به بازی‌های مختلف داشتیم، اما هرگز با کسر بودجه مواجه نمی‌شدیم. بچه‌های ورزشکار در اردوهای شبانه‌روزی بودند و از فدراسیون هم حقوق دریافت می‌کردند. بودجه اعزام داوران بین‌المللی نیز از جانب فدراسیون پرداخت می‌شد. زمانی که خودم در این فدراسیون مسئولیت داشتم نزدیک به 16 داور زن به رقابت‌های جهانی اعزام شدند. متاسفانه در زمان مدیریت خانم درگاهی این‌گونه نیست و اکثر سفرهای خارجی را خود ایشان می‌روند. وزارت ورزش حتماً باید به این موضوع ورود کند.»

فدراسیون‌های ورزشی وضعیت خوبی ندارند

مصطفی هاشمی‌طبا، عضو فدراسیون ژیمناستیک ایران، درباره کسری بودجه این فدراسیون به اعتمادآنلاین گفت: «فدراسیون ژیمناستیک از گذشته بدهی‌هایی دارد، مثل بیمه و مالیات که فدراسیون ژیمناستیک برنامه‌هایی تدوین کرده و بر آن اساس باید این بدهی‌ها پرداخت شود. البته همه فدراسیون‌های ورزشی ایران با کسر بودجه مواجه هستند و این مختص فدراسیون ژیمناستیک نیست. فدراسیون‌های ورزشی وضعیت خوبی ندارند و با بدهی‌های مختلفی دست‌به‌گریبان هستند. به همین خاطر نمی‌توانند برنامه‌های خود را اجرا کنند.»

رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی با اشاره به بالا رفتن قیمت دلار در کشور گفت: «به دلیل بالا رفتن قیمت دلار اعزام ورزشکاران به رقابت‌های بین‌المللی هزینه زیادی روی دوش فدراسیون می‌گذارد و همین باعث شده فدراسیون‌ها با کسری بودجه روبه‌رو شوند.»

هاشمی‌طبا در ادامه به نبود اسپانسر اشاره کرد: «فدراسیون‌های ورزشی به‌ غیراز چند رشته خاص، هیچ اسپانسر مالی مشخصی ندارند که بتوانند بخشی از هزینه‌ها را تامین کنند. از طرفی هم بودجه این فدراسیون‌ها هیچ تغییری پیدا نکرده. مشکل اصلی فدراسیون‌های ورزشی در ایران در تامین بودجه، نبود اسپانسر و بالا رفتن هزینه‌هاست.»

اسپانسرها به دنبال دیده شدن هستند

این مدیر ورزشی درباره ضعف مدیران فدراسیون در کسب درآمد توضیح داد: «اینکه بگوییم رؤسای فدراسیون‌های ورزشی در جذب سرمایه ضعیف عمل می‌کنند یک حرف شعاری است. مگر همه فدراسیون‌ها می‌توانند درآمد کسب کنند؟ اسپانسرها به دنبال دیده شدن هستند، اما وقتی بازی‌های ورزشکاران از صداوسیما پخش نمی‌شود کدام اسپانسر حاضر به همکاری می‌شود؟ من قبول دارم که مدیران ورزشی ایران در کسب درآمد ضعیف عمل می‌کنند، اما از طرفی هم نمی‌توان توقع داشت هر مدیری که به ورزش می‌آید بتواند درآمدزایی کند. جذب سرمایه راه‌های خاص خودش را دارد. در یک مسابقه ژیمناستیک که در کشور برگزار می‌شود چند نفر حاضر می‌شوند به استادیوم بروند و آن رقابت‌ها را تماشا کنند؟ ما در بحث درآمدزایی مشکل داریم و هر مدیری هم به فدراسیونی مثل فدراسیون ژیمناستیک بیاید با همین مشکل مواجه می‌شود.»

او درباره مدل دیگر کشورها در جذب سرمایه‌ گفت: «این‌گونه نیست که دیگر کشورها راه‌های جذب سرمایه را به‌ خوبی اجرا کرده باشند و ما فقط با مشکل مواجه باشیم. چند کشور خاص هستند که توانسته‌اند در بخش ژیمناستیک کسب درآمد کنند و پای اسپانسرها را به این رشته ورزشی باز کنند. باقی کشورهای دنیا همانند ایران با مشکل مواجه‌اند. در حالی که مسابقاتی مثل تنیس آلمان یا ویمبلدون، یا رقابت‌های فرمول یک، به دلیل پخش جهانی و زیاد بودن بیننده می‌توانند اسپانسرهای قوی جذب کنند و همین سبب شده تا شرایط مالی خوبی داشته باشند.»

او در پایان گفت: «اکثر کشورهای جهان با مشکلات مالی دست‌به‌گریبان هستند و این موضوع مختص ایران نیست. کشوری مثل آذربایجان که درگذشته هزینه‌های زیادی می‌کرد امروز دیگر آن‌طور هزینه نمی‌کند. ایران 50 فدراسیون ورزشی دارد، چگونه می‌توانیم رقابت‌های همه این رشته‌ها را پخش مستقیم کنیم؟ واقعاً کار سختی است و اگر فدراسیونی بتواند این کار را انجام دهد، خیلی کار کرده است. وزارت ورزش و جوانان هم باید به فدراسیون‌ها کمک کند و تا به امروز این کار را انجام داده است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها