کد خبر: 604050
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۲۰:۰۰:۰۲
| |

از پرواز اختصاصی تا حسرت یک لباسِ جدید

عقب‌گرد تاریخی فوتبال زنان ایران با مدیریت مهدی تاج!

تیم ملی فوتبال زنان ایران در شرایطی بحرانی روزگار خود را می‌گذراند.

عقب‌گرد تاریخی فوتبال زنان ایران با مدیریت مهدی تاج!
کد خبر: 604050
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۶ ۲۰:۰۰:۰۲

فدراسیون فوتبال همواره در سالیان گذشته سعی داشته تا آخرین اولویت خود را در زمینه ساماندهی تیم‌های ملی به حوزه زنان اختصاص بدهد و همین مسئله باعث شده تا فوتبال و فوتسال زنان ایران در شرایطی بحرانی قرار گیرند. تیم ملی فوتسال زنان که در بحران مطلق است، اما توجهات ویژه در دوره قبلی مدیریت فدراسیون فوتبال این ذهنیت را به وجود آورد که شاید روزهای بحرانی در حوزه فوتبال ملی زنان به پایان رسیده ولی بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که آن حمایت‌ها، گذرا و مقطعی بوده است.

رویایی که به واقعیت تبدیل شد

به گزارش فوتبال 360، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم دوره ریاست کوتاه و پرماجرایی را در فدراسیون فوتبال گذراند و عمر ریاست او در فدراسیون فوتبال به یک‌سال نرسید اما با همه فراز و فرودهای دوره ریاست عزیزی‌خادم، بدون‌شک همه مخالفان و موافقان رئیس معزول فدراسیون، بر تحول بی‌سابقه حوزه فوتبال زنان در دوره ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم اتفاق نظر دارند.

تیم ملی فوتبال زنان که به دلیل تعطیلات مکرر اردوهای آماده‌سازی از رنکینگ فیفا خارج شده بود، در دوره عزیزی‌خادم به رنکینگ فیفا بازگشت و انتخاب مریم ایراندوست باعث شد تا بعد از انتخاب چند سرمربی ناکارآمد و ناموفق در سالیان گذشته، فدراسیون به سراغ شایسته‌سالاری برود و با توجه به مشکلات خانوادگی که برای مرضیه جعفری پیش آمد، بهترین گزینه بعد از او انتخاب شد.

مدیران فدراسیون فوتبال به جز انتخاب کادری شایسته برای تیم ملی فوتبال زنان در مسیر رسیدن به اولین صعود به جام ملت‌های آسیا، همه امکانات را فراهم کردند؛ از اردوهای خارجی و بازی دوستانه با تیم‌های مطرحی مثل بلاروس و ازبکستان تا توافق و هماهنگی برای اعطای پرواز اختصاصی به تیم ملی زنان.

تاریخ‌سازی؛ همانی که باید می‌شد

زنان فوتبال ایران در دوره ریاست عزیزی‌خادم توانستند در عرصه ملی کاملاً تحول‌آفرینی کنند و درخشش شاگردان مریم ایراندوست در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیا باعث شد تا اولین صعود تاریخ تیم ملی فوتبال زنان ایران به جام ملت‌ها رقم بخورد و برای اولین‌بار زنان فوتبال ایران شانس رقابت با برترین تیم‌های قاره را به‌دست آوردند.

شهره موسوی نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در فاصله ایجاد شده بین صعود تیم ملی به جام ملت‌ها و آغاز این رقابت‌ها، درگیر مشکلات شخصی‌اش شد و همین مسئله باعث شد تا از شدت حمایت‌ها از سوی فدراسیون فوتبال کاسته شود اما با این‌حال در اوج شرایط کرونایی و در حالی‌که بیشترین تیم‌های شرکت‌کننده در جام ملت‌ها با پرواز عمومی خود را به کشور هند رساندند، زنان ملی‌پوش ایران با پرواز اختصاصی راهی کشور هند شدند تا در جام ملت‌های آسیا شرکت کنند.

پایان زودهنگام ماه عسل؛ سقوط به تهِ دره

عزیزی‌خادم که از سمتش عزل شد، به فاصله کوتاهی تغییرات سریالی در حوزه زنان آغاز شد و یکی از مهم‌ترین تغییرات، عدم تمدید قرارداد مریم ایراندوست بود، آن‌هم در شرایطی که حسن کامرانی‌فر دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال مدعی شد که از نهادهای بالادستی دستور آمده که قرارداد ایراندوست تمدید نشود! کامرانی‌فر در حالی این ادعا را مطرح کرد که ایراندوست توانسته بود صعودی تاریخی را برای فوتبال ملی زنان رقم بزند اما این سرمربی باتجربه جای خود را به مریم آزمون داد تا آزمون با رزومه‌ای ناموفق بار دیگر در کسوت سرمربی به تیم ملی بازگردد.

آزمون در شرایط سکان هدایت تیم ملی را پذیرفت که حتی برای تماشای مسابقات لیگ برتر هم به شهرهای مختلف سفر نمی‌کرد، آن‌هم در حالی‌که در دوره قبلی، سرمربی تیم ملی هر هفته میهمان یکی از بازی‌های مهم هفته بود. نکته دیگر اینکه عدم اعتراض آزمون به شرایط عدم برگزاری اردو باعث شد تا تیم ملی فوتبال زنان در تعطیلاتی طولانی‌مدت به سر ببرد و به جز بازی دوستانه با بلاروس و یک دوره اردوی آماده‌سازی، آن‌طور که شایسته بود از فوتبال ملی زنان حمایت نشد.

بحران تهیه بلیت به تهران و البسه جدید!

تیم ملی فوتبال زنان که باید هفته آینده عازم کشور میانمار شود تا در دور نخست رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت کند، بعد از وقفه‌ای طولانی مدت، در هفته پایانی اسفندماه یک دوره اردوی آماده‌سازی را گذراند و قرار بود از روز گذشته دور جدید تمرینات آغاز شود اما اعتراض بازیکنان به شرایط برگزاری اردو و مشکلات لجستیکی و عدم وجود فراهم آوردن شرایط اولیه مانند عدم تهیه بلیت برای بازیکنان برای سفر به تهران و حضور در اردوی ملی و البته عدم در اختیار قرار دادن البسه جدید باعث شد تا دور جدید تمرینات با تاخیر آغاز شود.

اعظم غلامی سرپرست تیم ملی روز گذشته در مصاحبه‌ای خبر اعتصاب بازیکنان را تکذیب کرد و مدعی شد که از امروز (یکشنبه) دور جدید تمرینات آماده‌سازی آغاز می‌شود که این اتفاق سرانجام رخ داد و طلسم تمرینات تیم ملی فوتبال زنان شکسته شد اما با این‌حال آنچه مشخص است اینکه بازیکنان به شدت نسبت به رویه فدراسیون فوتبال معترض هستند و در این میان، سکوت کادرفنی که با قراردادی موقت نزدیک به یک‌سال است که کارش را در تیم ملی دنبال می‌کند در نوع خود عجیب و جالب‌توجه است!

گفتنی است که تیم ملی فوتبال زنان ایران در مرحله اول مسابقات مقدماتی آسیایی المپیک 2024 با تیم‌های میانمار، بنگلادش و مالدیو هم‌گروه است و این مسابقات از 16 تا 22 فروردین‌ماه به میزبانی میانمار در شهر یانگون برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها