کد خبر: 658126
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۲۰:۱۰:۳۹
| |

افتخاری بزرگ برای بانوی رکابزن ایرانی

فرانک پرتوآذر، دختر تاریخ ساز کوهستان سوار ایران، در بازی‌های آسیایى ٢٠٢٢ هانگژو قهرمان مسابقه کلاس دو جهانى اسپانیا شد.

افتخاری بزرگ برای بانوی رکابزن ایرانی
کد خبر: 658126
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۲۰:۱۰:۳۹

فرانک پرتوآذر که تنها مدال تاریخى بازیهاى آسیایى دوچرخه سوارى ایران را به گردن آویخته است، بعد از مدال برنز چندى قبل خود در رقابتهاى آفریقاى جنوبى حال موفق به کسب مقام قهرمانى و مدال طلاى مسابقه کلاس دو جهانى ماده کراس کانترى المپیک در شهر ایسپایستر منطقه باسک اسپانیا در نزدیکى بیلبائو شد.

به گزارش ورزش سه، ماده "کراس کانترى المپیک" نام رسمى یکى از ماده‌هاى ورزشى دوچرخه سوارى کوهستان است که در بازیهاى المپیک وجود دارد و به همین دلیل این ماده در رقابتهاى دوچرخه سراى چنین اسمى دارد.

سکوى اول و مدال طلاى این مسابقه در اتحادیه دوچرخه سوارى جهان uci داراى ٣٠ امتیاز در رنکینگ جهانى بود که به فرانک پرتو آذر کوهستان سوار عنوان دار کشورمان تعلق گرفت.

فرانک پرتو آذر که دو مدال انفرادى و دو مدال تیمى قهرمانى دوچرخه سوارى کوهستان آسیا را در کنار تنها مدال دوچرخه سوارى تاریخ زنان ایران در بازیهاى آسیایى به گردن آویخته تا قبل از کسب این امتیاز در جایگاه و رنکینگ ١٤٩ جهان و هفتم آسیا قرار داشت که احتمالا با بررسى امتیازات جدید هفتگى دیگر ورزشکاران جهان مى تواند تا رده ١٣٣ صعود کند.

در حال حاضر بین رکاب زنان کوهستان آسیایى سه دوچرخه سوار قزاقستانى، یک دوچرخه سوار چین تایپه و دو ژاپنى در رنکینگ اتحادیه جهانى دوچرخه سوارى از فرانک پرتو آذر بالاتر قرار دارند که جایگاه مطلوبى تا قبل از رقابتهاى قهرمانى کوهستان آسیا در دهه دوم اردیبهشت به میزبانى مالزى محسوب مى‌شود.

فرانک پرتو آذر که به عنوان لژیونر براى سومین سال سه متوالى عضو باشگاه حرفه‌اى "پامپ فور پیس" سوئیس است هفته آینده در این کشور مسابقه مهم دیگرى در سطح دو جهانى خواهد داشت تا با آمادگى کامل در قهرمانى آسیا به فکر بهتر کردن رنگ مدالهاى برنزى خود در قاره کهن باشد تا دوباره تاریخ ساز شود.

این دوچرخه سوار ایرانی امیدوار است با توجه به درخشش در رقابتهاى بین المللى مختلف، اتحادیه جهانى را مجاب کند که براى حضور در المپیک ٢٠٢٤ پاریس یکى از معدود "وایلد کارت‌هاى" موجود به عنوان سهمیه ماده کراس کانترى به کشور ایران اهدا شود.

اهداى وایلد کارت المپیک یا همان مجوزهاى رسمى که به دعوتنامه مشهور است، رسم رایج و راهکارى براى توسعه ورزش در کشورهایى به حساب مى‌آید که قهرمانان بزرگى دارند و این نفرات در سطح بین المللى درخشیده‌اند اما نتوانسته‌اند سهمیه حضور در بازی‌هاى المپیک را به هر دلیلى کسب کنند.

کمیته ملى المپیک ایران و فدراسیون دوچرخه سوارى باید با ادامه نامه نگارى با اتحادیه جهانى این رشته ورزشى در پى درخشش فرانک پرتوآذر در رقابت‌هاى این چنینى و تلاشهاى مضاعف فردى او در افتخارآفرینى‌هاى مختلف با حضور در مسابقه‌هاى متعدد شرایطى را فراهم آورد تا در ماده کراس کانترى و رشته کوهستان، وایلد کارت المپیک به دوچرخه سوارى کشورمان اهدا شود.

اتفاقى که دور از دسترس نیست و با تلاش‌هاى این دوچرخه سوار در سطح بین المللى به شرط حمایت مدیریت ورزش کشور احتمال بالاى براى تحقق آن وجود دارد.

ورزش ایران تاکنون ٢٩ سهمیه انفرادى در رشته‌هاى کشتى آزاد، تکواندو، کشتى فرنگى، تیراندازى، شمشیربازى، وزنه‌بردارى، قایقرانى، ژیمناستیک هنرى در ماده پرش خرک و یک سهمیه هم بر اساس رنکینگ در دوچرخه‌سوارى جاده در کنار دو سهمیه تیمى شمشیربازى اسلحه سابر مردان و قایق دو نفره روئینگ دختران المپیک ٢٠٢٤ پاریس را به خود اختصاص داده است.

از بین سهمیه‌هاى به دست آمده ورزش ایران در ٩ رشته ورزشى، شش سهمیه انفرادى توسط دختران ورزشکار کشورمان و ٢٣ سهمیه انفرادى نیز توسط مردان در کنار دو سهمیه تیمى مردان شمشیربازى و زنان قایقرانى تا اینجاى کار موجودیت کاروان ورزش ایران در سى و سومین دوره بازیهاى المپیک تابستانى در ٢٠٢٤ پاریس را تشکیل مى‌دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها