کد خبر: 660414
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۷ ۱۰:۰۵:۵۰
| |

قایقران المپیکی کشورمان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

رضایی: حقوقم زیر 10 میلیون است/ قایق های ما قدیمی شده/ فوتبال سیاسی است و داستانش فرق می کند!/ در خودم می بینیم جزو ده نفر اول المپیک باشم

قهرمان قایقرانی کشورمان که اخیرا سهمیه المپیک پاریس را کسب کرده می گوید اگر حمایت لازم از او صورت بگیرد و امکانات داشته باشد می تواند در المپیک هم نتیجه خوبی کسب کند.

رضایی: حقوقم زیر 10 میلیون است/ قایق های ما قدیمی شده/ فوتبال سیاسی است و داستانش فرق می کند!/ در خودم می بینیم جزو ده نفر اول المپیک باشم
کد خبر: 660414
|
۱۴۰۳/۰۲/۲۷ ۱۰:۰۵:۵۰

روزبه دلاور| توضیح: در حالی که کم‌کم به المپیک نزدیک می‌شویم تصمیم گرفتیم در روزنامه «اعتماد» به صورت متناوب با قهرمانان کشورمان که صاحب سهمیه المپیک شده‌اند گپ‌وگفت‌هایی را ترتیب بدهیم. در این گفت‌وگوها تلاش می‌کنیم از شرایط تمرینی المپین‌های ایرانی و دغدغه‌ها‌ی‌شان بپرسیم. قرعه شروع این روند هم به نام قهرمان قایقرانی کشورمان افتاد.

به گزارش روزنامه «اعتماد» در دومین روز از همین ماه (اردیبهشت) در مسابقات قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی قاره‌ای المپیک که در توکیوی ژاپن برگزار شده بود، محمدنبی رضایی، قایقران جوان کشورمان ضمن کسب مدال طلای ماده کانوی هزار متر مردان موفق شد یک سهمیه دیگر به قایقرانی ایران در بازی‌های المپیک پاریس اضافه کند.

نبی رضایی در فینال کانوی ۱۰۰۰ متر مردان با حریفانی از تاجیکستان، کره، ژاپن، چین‌تایپه، ازبکستان، قزاقستان، چین و هند رقابت کرد و با زمان 980. 4:10 دقیقه به عنوان قایق اول از خط گذشت و بالاتر نمایندگان چین تایپه و چین صاحب نشان طلا شد. قایقرانان کشورمان در روئینگ و کایاک و کانوی در مجموع ۵ سهمیه المپیک برای کشورمان به دست آوردند. با نبی رضایی تماس گرفتیم تا وضعیت وی را در نزدیکی شروع بازی‌های المپیک جویا شویم. رضایی از قهرمانی و سهمیه و نیازهایش گفت که در ادامه می‌خوانید.

 

از آخرین وضعیت خودت بگو.

خدا را شکر بعد از کسب سهمیه وضعیتم خوب است. حالا فدراسیون گفته برای افرادی که به المپیک می‌روند، می‌خواهند تست بگذارند خب ما هم‌ زمان زیادی برای اعزام نداریم و تا حالا زیر فشار نرفتیم‌ و برای این تست آمادگی نسبی داریم از طرفی فرصت زیادی هم نمانده اما خب چاره‌ای نیست و تستی است که فدراسیون گذاشته و باید انجام شود!

چه نوع تستی است؟

برای افرادی که سهمیه المپیک گرفتند و افرادی که در کشور هستند و می‌توانند بیایند تست بدهند برای سهمیه المپیک !

این امکان وجود دارد که قایقرانی که سهمیه گرفته در المپیک جایش را به یک قایقران تستی بدهد؟

طبق اساسنامه ‌همین طور است.‌ حالا باید‌ آن ورزشکاران بیایند و تایم خوبی ثبت کنند تا ببینند با قایقرانی که سهمیه المپیک گرفته می‌توانند رقابت کنند و اگر خوب بود به جای او اعزام می‌شود!

این موضوع باعث ایجاد استرس برای آنهایی که سهمیه المپیک گرفتند نمی‌شود؟

استرس که نه اما زمان زیادی تا المپیک‌ نمانده و‌ مشکل ما این است که باید در فشار باشیم تا در المپیک آماده شویم‌ و از نظر من این تست زیاد درست نیست. باید ۸ یا ۹‌ ماه از کسب سهمیه گذشته باشد تا یک قایقران در تست‌های این‌چنینی شرکت کند. اما برای کسی که یک ‌ماه پیش سهمیه گرفته فکر نمی‌کنم این کار درست باشد. از طرفی این‌ موضوع مصوب و قانونی است. حدود یک ماه است‌ سهمیه گرفتم ‌و دو ماه دیگر هم بازی‌های المپیک باقی مانده است.

از قهرمانی در آسیا و کسب سهمیه بگو؛ مسابقات چطور بود؟

در بازی‌های آسیایی بنا بر دلایلی که نمی‌خواهم بازگو کنم چهارم شدم آن هم با اختلاف دو ثانیه با نفر اول. خب مربی من یک برزیلی بود که وارد این بحث نشویم! اما بعدش با مربی خودم در بابلسر تمریناتم را ادامه دادم و با اعتمادی که بین ما برقرار بود توانستیم در چهار، پنج ماه چهارمی در آسیا را به اولی تبدیل کنیم. خدا را شکر هم کسب سهمیه کردم. بالاترین سطح بود به ‌طوری که نفر اول بازی‌های آسیایی در این مسابقات یک ثانیه پشت سر من بود و دوم شد.

بعد از قهرمانی از شما تقدیر شد؟

نه ،هنوز که خبری نیست و خبری ندارم.

مربی که با آن کار می‌کنی از طرف فدراسیون است؟

بله؛ اما همشهری خودم و مربی تیم ملی هم هست. برای هزینه‌ها هم فعلا اردویی نداشتیم اما بعد از تست قرار است که اردو داشته باشیم.

برای تست دادن که مشکی نداری؟

من نه؛ فقط این تست ما را از نتیجه گرفتن دور می‌کند. ما اگر قرار باشد مثلا صدم شویم با این تست صد و پنجاهم می‌شویم! رشته ما رشته رکوردی است مثل فوتبال یا خیلی از رشته‌های دیگر نیست. مثلا تایم شما اگر ۴ باشد و بخواهید دو ثانیه کمترش کنید مدت طولانی زمان می‌برد. وقتی می‌خواهید به پیک برسید حداقل ۳ تا ۴ ماه باید در فشار باشید بعد دوباره بیایید یک تایم خوبی بزنید. اما در دو، سه ماه همیشه بالا باشید بدن تحلیل می‌رود و نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

برای اینکه در المپیک نتیجه خوبی بگیری به چه امکاناتی نیاز داری؟

در بخش مالی و قایق تامین شویم. قایق‌های ما قدیمی هست و هنوز قایق‌های جدید وارد نشده! گویا بحث گمرک مطرح شده که برمی‌گردد به کشور. آقای سهرابیان کار خیلی خوبی کرد که بعد از چندین سال قایق‌های روئینگ را توانست از گمرک خارج کند اما دوباره بخواهند قایق‌های بیشتری وارد کنند بحث ‌گمرک است که خیلی سخت می‌شود چون پول زیادی می‌خواهد. اگر مسوولان کشور همکاری کنند، این اتفاق ‌صورت می‌گیرد‌ در غیر این صورت با وضع دلار امروز کار خیلی سخت است.

درخواست خودت چیست؟

این ورزش ما کمی دورتر از ورزش‌های دیگر است و مثل والیبال یا وزنه‌برداری باید بیشتر حمایت شود. چون قایقرانی ثابت کرده می‌تواند خیلی مدال بگیرد. اما آن طور که باید به این رشته توجه نمی‌شود و باید بیشتر به این رشته توجه کنند.‌

به غیر از قایقرانی کار دیگری هم داری؟

نه.

حقوقت از قایقرانی چقدر است؟

فدراسیون به ما حقوق می‌دهد اما نمی‌تواند زیاد حقوق بدهد چون ‌تعداد رشته‌ها و ورزشکارها زیاد هستند. در حد کمک هزینه است اما با حضور آقای سهرابیان این حقوق خیلی بالا رفته است، الان من زیر 10 میلیون ‌در ماه حقوق می‌گیرم !

کجا زندگی می‌کنی؟

بابلسر هستم؛ این را هم بگویم ما به پشتوانه مقام‌هایی که می‌آوریم و بودجه‌ای که به فدراسیون می‌دهند به مسابقات بعدی می‌رویم وگرنه درآمد زیادی نداریم.

طرفدار فوتبال هستی؟

نه .

از اینکه فوتبالیست‌ها پول زیادی می‌گیرند، ناراحت‌ نمی‌شوی؟

فوتبال را جزو ورزش کشور حساب نکنید؛ جدا شده است. در کل جهان همین است. یک جور سیاسی است و نمی‌شود با سایر رشته‌ها مقایسه کرد و داستانش فرق می‌کند !

بگذریم! از رقیبانت در المپیک شناختی داری؟

بله؛ آخرین مسابقه در مجارستان برگزار شد یک کاپ قاره‌ای اروپا بود که یک سهمیه داشت و یک نفر دیگر هم سهمیه المپیک را گرفت و کل سهمیه‌ها تا همین چند روز پیش مشخص شد. از برزیل و ‌آلمان و مجارستان و چک و بیشتر کشورهای اروپایی و چین و چین‌تایپه از قاره خودمان و یک سهمیه قاره‌ای هم آفریقا دارد و یکی هم امریکا. بیشتر از کشورهای اروپایی هستند و‌ تمام رقیبان ‌هم قدرتمندند.‌

فکر می‌کنی می‌توانی با این قایقران‌ها رقابت نزدیکی داشته باشی؟

من در خودم می‌بینم که بتوانم‌ جزو 10 نفر اول المپیک باشم اما خب باید ‌امکاناتی که می‌خواهم را فراهم کنند و ساپورتی که در دو ماه انجام‌ می‌شود را به اندازه دو سال داشته باشم تا بتوانم به اینها نزدیک‌تر شوم. ‌شرایط خیلی خوبی داشتم ‌اما برای کسب مدال باید برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام ‌شود. فدراسیون درخواست‌هایم را عملی کند که موفق می‌شوم‌ در غیر این صورت نمی‌شود از الان چیزی گفت. البته ما در هر صورت امیدواریم.

می‌دانی کسب 5 سهمیه در قایقرانی توقعات را از این رشته بالا برده؟

در بخش تک نفره و‌ دوبل خوب کار کردیم ‌و ‌در دوره‌های مختلف هم فکر نمی‌کنم قایقرانی ما این تعداد سهمیه داشته باشد. آقای سهرابیان، رییس فدراسیون یک کار خوبی کرد این بود که به مربیان داخلی اعتماد کرد و بعد از بازی‌های آسیایی این اجازه را داد تا هر کی در شهر خودش دوست دارد تمرین کند و خب نتیجه‌اش هم خیلی عالی بود. خودم در شهر خودمان یک رودخانه‌ای داریم‌ که در زمستان‌ها تقریبا در جریان است. درباره شرایط بقیه بچه‌ها هم بهتر است خودشان صحبت کنند.‌

راجع به اختلافت با مربی بزریلی توضیح بیشتر می‌دهی؟

نه! او رفته است؛ خب سبک ایشان متفاوت با ما بود. اتفاقی که نباید می‌افتد رخ می‌داد. اصلا دلم نمی‌خواهد درباره‌اش صحبت کنم .

صحبت پایانی؟

تشکر می‌کنم از مربی خودم ایمان پورعزیز چون لحظه به لحظه دنبال تمریناتم ‌بود و برای من زحمت کشید. این سهمیه را مدیون او هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها