کد خبر: 230716
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۸:۰۰
| |

آیت‌لله ناصر مکارم شیرازی

امروز مسئله احتکار غوغا می‌کند/ دل خوش نکنید که گرانی‌ها از فشارهای داخلی است

آیت‌لله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به وضعیت اقتصادی در کشور گفت: مسئولان بدانند این روزها در هر جلسه سخن از گرانی است، گرانی که تا جایی پیش‌رفته که قیمت برخی اجناس 3برابر شده و در این شرایط بیچاره کسانی که کارگر و کارمند هستند.

امروز مسئله احتکار غوغا می‌کند/ دل خوش نکنید که گرانی‌ها از فشارهای داخلی است
کد خبر: 230716
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۴ ۱۴:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت‌الله مکارم شیرازی امروز در ابتدای درس خارج در مسجد اعظم قم با بیان اینکه مسئولین مسئله گرانی را که سرنوشت ساز است جدی بگیرند، بیان کرد: در شرایطی که هر روز خبر گرانی های بیشتر می رسد، مسئولین شب و روز باید در فکر راه حل باشند تا با تدبیر مسئله حل شود.

وی با تصریح بر اینکه مردم به خاطر ایمان به اسلام و نظام در برابر مشکلات استقامت می کنند، افزود: مسئولین باید مسئله را بیش از این جدی بگیرند و دل خوش نکنند که گرانی ها از فشارهای داخلی است بسیاری از مشکلات داخلی است و باید با تدبیر حل شود؛ تا به امروز هرچه مسئولان دولت، مجلس و قوه قضائیه دور هم نشستند، خبری نشد، باید فکری برای این مسائل کرد.


مکارم شیرازی اضافه کرد: در این گرانی گروهی از تجار و کسبه که عدد کمی هم ندارند، نیز سهیم هستند، این دسته کسانی هستند که اجناس را احتکار می کنند و امروز مسئله احتکار غوغا می کند. احتکار و گران فروشی اجناسی که هیچ ارتباطی با ارز ندارد، امروز برخی تجار و کسبه رقابت در گران فروشی گذاشته اند. این دسته نیز در ایجاد این شرایط نقش دارند.


این مرجع تقلید در ادامه به روایاتی در خصوص محتکران اشاره کرد و گفت: در روایتی داریم که احتکار کنندگان ملعونند. و در روایتی دیگر معصوم می فرماید آنها که احتکار می‌کنند به بیماری صعب العلاج و فقر دچار می شوند.

وی با بیان اینکه از جمله اموری که تعزیر دارد احتکار است، افزود: جزء برنامه های فقهی این‌ است که اگر احتکار ثابت شد باید اجناس به قیمت عادلانه به مردم فروخته شود، آیا این انبارها که پیدا شد در اختیار مردم قرار گرفت یا توقیف است؟

وی با بیان اینکه تجار و کسبه خدا را در نظر بگیرند، بیان کرد: اموال نامشروع برکت ندارد، این یک امتحان الهی است تا مشخص شود برق اسکناس وجدان و ایمان چه کسی را می برد.

این مفسر قرآن در بخش دیگر با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: براساس این روایت، خداوند بنده‌ای را که در موقع فروختن و پرداختن دین و خریدن و در قبول پرداخت دِین آسان بگیرد خیلی دوست دارد ولی زندگی امروز ما برعکس این روایت است.

وی افزود: بسیاری از پرونده‌ها برای سخت‌گیری در جزئیات است؛ در مناسبات زن و شوهر هم گاهی فوق‌العاده سخت می‌گیرند که باعث فروپاشی خانواده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام بر آسان‌گیری بنا شده است اظهار کرد: این تعلیمات اسلامی از محیط خشونت جاهلیت عرب برخاست، جایی که فرزندان دختر را زیر خاک و با هم جنگ و دعوا می‌کردند و چقدر خوب است که تعلیمات اسلام در میان ما زنده شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها