کد خبر: 288083
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۲۰:۵۸:۵۹
| |

مناقشه جدید اروپا و روسیه رقم خورد؛

اعطای ویزای روسی برای جدایی طلبان اوکراینی

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای از از اقدام کرملین مبنی بر اعطای ویزا به جدایی طلبان اوکراین به شدت انتقاد کرد و آن را عامل تنشی جدید میان مسکو و کی یف خواند.

اعطای ویزای روسی برای جدایی طلبان اوکراینی
کد خبر: 288083
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۲۰:۵۸:۵۹

اعتمادآنلاین| اتحادیه اروپا در این بیانیه از روسیه خواست تا به مفاد توافقنامه مینسک احترام بگذارد. این اتحادیه همچنین در این بیانیه به روسیه هشدارداد که نباید با ابتکارعمل‌های جدید، جدایی‌طلبان شرق اوکراین را تحریک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام طرح روسیه برای تسهیل روند اعطای ویزا به ساکنان شرق اوکراین در هفته‌ای رخ می‌دهد که اوکراین انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرده و پترو پوروشنکو جایش را به ولادیمیر زلنسکی، کمدین 31 ساله داده است.


همچنین رئیس جمهوری جدید اوکراین پس آن که ولادیمیر پوتین دستور تسهیل گذرنامه روسی به ساکنان شرق اوکراین را صادر کرد،با محکوم کردن این اقدام کرملین، از غرب خواست تحریم های بیشتری علیه مسکو وضع کنند.


پروشنکو رئیس جمهوری فعلی اوکراین نیز که تا یک ماه دیگر در این مقام خواهد ماند در فیس بوک خود خواستار محکوم کردن اقدام پوتین شده است.


به گزارش رسانه های روسی، اوکراین خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دستور رئیس جمهوری روسیه شده و امروز این نشست برگزار خواهد شد.


زلنسکی کمدین مشهور اوکراین هفته گذشته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب 73 درصد آرا که یک رکورد محسوب می شود به مقام ریاست جمهوری رسید. زلنسکی گفت وگو با روسیه برای حل مسائل و اختلاف های کشورش را از اولویت های سیاست های خود در کارزار انتخاباتی اعلام کرد.


وی همچنین بر لزوم بازگرداندن کریمه به اوکراین و کنترل کامل حکومت مرکزی ک‌ی‌یف بر مناطق لوگانسک و دونتسک و نیز گرفتن خسارت از روسیه تاکید کرد.


روابط روسیه و اوکراین از سال 2014 با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف تیره شده و دولت این کشور چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و مسکو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه کی یف اعمال کرده است.


اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا در غرب نیز از سال 2014 انواع تحریم های اقتصادی را در حمایت از اوکراین علیه روسیه وضع کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها