کد خبر: 290169
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

آخرین وضعیت فعالان زن عربستانی از زبان خانواده یکی از آنها؛

بازگویی داستان مخوف شکنجه در زندان‌های عربستان

خواهر یکی از فعالان زن عربستانی زندانی در عربستان، با افشای جنبه‌هایی از شکنجه او، اعلام کرد یکی از اتهامات او در کیفرخواست ارائه‌شده در دادگاه، تلاش برای احقاق حقوقی است که اسلام آن را تضمین کرده است.

بازگویی داستان مخوف شکنجه در زندان‌های عربستان
کد خبر: 290169
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| خواهر یکی از فعالان زن عربستانی زندانی در عربستان، با افشای جنبه‌هایی از شکنجه او، اعلام کرد یکی از اتهامات این فعال حقوق زنان در کیفرخواست ارائه‌شده در دادگاه، تلاش برای احقاق حقوقی است که اسلام آن را تضمین کرده است.

به گزاش اعتمادآنلاین ، علیاء الهذلول، خواهر لجین، که از یک سال پیش درعربستان تحت بازداشت و شکنجه به سر می‌برد، طی گفت‌وگویی با فرانس 24 از برخی از شرایط او پرده برداشت.

به گفته این فعال عربستانی، یکی از جالب‌ترین اتهامات لجین که در دادگاه مطرح شده و هنوز هم تفسیری برای آن پیدا نکرده، درخواست برای احقاق حقوقی است که اسلام آن را برای زنان تضمین کرده است.

او در رابطه با نحوه بازداشت خواهرش نیز گفت: لجین مارس 2018 ابتدا در امارات متحده عربی بازداشت و به عربستان تسلیم شد، بعد از مدتی بازداشت در عربستان، آزاد شد اما فعالیت‌هایش محدود شد؛ لجین اجازه خروج از کشور را نداشته و امکان استفاده از اینترنت را هم از او سلب کرده بودند. در آن زمان تمامی اعضای خانواده، یعنی پدر و مادرم، برادر و خواهرانم هم ممنوع‌الخروج شدند. بعد از آن در ماه مه بدون اینکه حکمی به او بدهند، در محل سکونت خود بازداشت شد.

او در ادامه گفت: حدود یک ماه از سرنوشتش اطلاعی نداشتیم، نمی‌دانستیم کجاست، بعد از این مدت بود که به او اجازه دادند با ما تماس بگیرد و از آن زمان از حال او مطلع شدیم.

اما آنچه از تماس‌های تلفنی می‌شنیدم با آنچه که طی چند ماه گذشته دریافته‌ایم تفاوت زیادی دارد. بعد از مدت‌ها مطلع شدیم که لجین طی ماه‌های مه تا آگوست تحت شکنجه شدیدی قرار گرفته بود.

علیاء الهذلول گفت: من در مورد این شکنجه‌ها نوشته‌ام، اما اکنون می‌خواهم ویژگی‌های این شکنجه را برایتان تشریح کنم: ما در برابر یک ساختار وحشت بزرگ قرار داریم، تصور کنید زندانی شده‌اید، چند روز از زندانی شدن‌تان می‌گذرد، اما نمی‌دانید که چرا زندانی هستید. در یکی از شب‌ها چند نفر به سراغ‌تان می‌آیند و شما را از سلول خارج می‌کنند.

آنها که با صدای بسیار آرامی سخن می‌گفتند، لجین را از سلولش خارج می‌کنند، صورتش را می‌پوشانند و داخل صندوق عقب یک خودرو قرار می‌دهند.

وقتی لجین به مقصد می‌رسد خود را در یک ساختمان متروکه می‌بیند، ساختمانی که گویا یک کاخ سابق، یک هتل سابق یا چیزی شبیه به آن بوده؛ این همان‌جایی بود که لجین در آن تحت شکنجه قرار گرفت.

در آنجا لجین را برای گرفتن اعتراف شکنجه نمی‌‌کردند، فقط شکنجه می‌کردند که اذیت شود. گویی از آزار دادن لجین لذت می‌بردند.

انگار در یک مراسم شکنجه حضور داشتند، کارهایشان غیرقابل باور است؛ به عنوان مثال با باتوم برقی نقاط مختلف بدنش را از زیر بغل تا کشاله ران مورد هدف قرار می‌دادند، در حالی که مردان دیگری که در اطراف بودند به فرد ضارب می‌گفتند به این قسمت یا آن قسمت بدن ضربه وارد کند، گویی از این کار لذت می‌بردند.

لجین گاه نیمه‌های شب در سلولش از خواب بیدار می‌شد و فردی را کنار خود می‌دید که سعی می‌کرد با لمس بدنش به او تعرض کند.

با عبارت‌های بسیار بد و وقیحانه‌ای با او صحبت می‌کردند که لجین هیچ‌گاه نشنیده بود یا عادت به شنیدن‌شان نداشت.

در ماه مبارک رمضان لجین را در جمع مردانی می‌گذاشتند که به زور به او غذا می‌خوراندند، آن‌قدر که مجبور به استفراغ می‌شد.

این اقدامات تحت نظارت فردی صورت می‌گرفت که ظاهراً مسئول‌ بود و به بقیه دستور می‌داد که بیشتر و بیشتر پیش بروند.

علیاء در مورد منبع اطلاعات نحوه شکنجه خواهرش گفت: خواهرم لجین خودش این ماجراها را برای پدر و مادرم تعریف کرد.

در وهله اول لجین از گفتن این حقایق واهمه داشت، اما پس از اینکه اطلاعات مربوط به شکنجه شاهزاده سعودی منتشر شد و به گوش همگان رسید، شروع به بازگو کردن این مسائل کرد.

علیاء می‌گوید: ملاقات‌های پدر و مادر با او از آگوست آغاز شد، لجین در آن زمان وضعیت جسمی خوبی نداشت، با این حال سخن نمی‌گفت. در سپتامبر هم در ملاقات با پدر و مادرم حرفی در این‌باره نزد. اکتبر و نوامبر هم چیزی نگفت. اما در ماه دسامبر، وقتی پدر و مادرم از او پرسیدند و گفتند که ما اخباری در مورد شکنجه بازداشت‌شدگان شنیده‌ایم و نگرانی شدیدی از این بابت داریم، لب به سخن گشود.

خواهر این فعال زن بازداشت‌شده درباره علت این همه تاخیر گفت: ترس یکی از مهم‌ترین دلایل سخن نگفتن افرادی همچون خواهر من است، زیرا فردی به نام سعود القحطانی، که از شخصیت‌های صاحب نفوذ سعودی است، در جلسات شکنجه حضور داشت و بر آن نظارت می کرد. او حتی خواهر مرا تهدید کرد که به او تجاوز می‌کند، بعد جسدش را تکه‌تکه کرده و در فاضلاب خواهد انداخت و هیچ‌کس هم از سرنوشتش اطلاعی پیدا نخواهد کرد.

علیاء همچنین درباره نحوه ارتباط فعلی با لجین گفت: در حال حاضر لجین اجازه دارد هفته‌ای یک بار، به گمانم روزهای یکشنبه، با خانواده تماس تلفنی برقرار کند. خانواده‌ام هم اجازه دارند ماهی یک بار با لجین ملاقات حضوری داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها