پرونده مقصران سیل گلستان به کجا کشید؟

رییس دادگستری کل گلستان گفت که رسیدگی به قصور و تقصیر مدیران ذیربط در موضوع سیل استان بدون چشم پوشی و تا رسیدن به نتیجه و رای نهایی ادامه خواهد داشت و پرونده مربوطه در دادسرای گرگان همچنان باز است.

پرونده مقصران سیل گلستان به کجا کشید؟
کد خبر: 330541
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۳ ۱۱:۲۹:۱۰

اعتمادآنلاین| ‌ هادی هاشمیان اظهار داشت: سیل گلستان گستردگی زیادی داشت که رسیدگی و احراز همه تخلفات انجام شده در آن به کار کارشناسی طولانی مدت احتیاج دارد.

وی بیان کرد: پرونده رسیدگی به تخلفات مرتبط با سیل گلستان تشکیل شده و برخی مدیران هم برای ارایه توضیح احضار شدند و هنوز تحقیقات به پایان نرسیده است.

رییس دادگستری گلستان بیان کرد: سازمان بازرسی کل کشور که از طرف رییس قوه قضاییه مسوول پیگیری موضوع سیل گلستان است، نتایج تحقیقات خود را اواخر تیرماه گذشته اعلام کرد اما هنوز این پرونده برای رسیدگی به شعبه مربوطه استانی ارجاع نشده است.

هاشمیان ادامه داد: با هر شخص و مقامی که در بروز سیل گلستان و گسترش خسارت ناشی از آن مقصر بوده یا حتی قصور داشته است فارغ از جایگاه و مسوولیت اداری؛ مطابق قانون رسیدگی و عنداللزوم برخورد قانونی خواهد شد.

وی گفت: دادسرای گرگان برخی مدیران گلستان را در روزهای ابتدایی سیل برای ارایه توضیح احضار کرد اما برای آن که تمرکز بر امداد رسانی به آسیب دیدگان منحرف یا کند نشود، ادامه تحقیقات به پایان فروکش کردن سیلاب موکول شد.

رییس دادگستری گلستان همچنین به حادثه فوت رییس فقید سازمان تامین اجتماعی در گرگان اشاره کرد و گفت: مطابق رای قاضی پرونده؛ راننده استانداری گلستان مقصر اصلی این حادثه تشخیص داده و محکوم شد.

هاشمیان اظهار داشت: ممکن است در بروز این حادثه عوامل دیگری مانند قصور برخی مدیران مخصوصا مدیران حوزه راهداری و فرمانده یا عوامل پلیس راه دخیل بوده باشند اما برای قاضی در روند رسیدگی به پرونده و صدور رای، علت اصلی و تامه مهم است که در این پرونده کوتاهی راننده عامل بروز تصادف و مرگ تشخیص داده شد.

رییس دادگستری گلستان گفت: گزارش کارشناسی پلیس راه از صحنه سانحه چندبار توسط هیات های سه و پنج نفره مورد بررسی قرار گرفت و در آخرین مورد گروه کارشناسی پنج نفره هم راننده خودرو سواری تویوتا متعلق به استانداری را مقصر اصلی حادثه منجر به فوت رییس و معاون سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند و سایر دستگاه ها در این خصوص مقصر شناخته نشدند.

هاشمیان تصریح کرد: هیات کارشناسی حتی قصور احتمالی عوامل پلیس راه در تامین مسیر حرکت وزیر کار و همراهان وی از جمله رییس تامین اجتماعی را هم بررسی کرد اما رای به بی گناهی داد و قاضی هم به تشخیص کارشناسان استناد و انشای حکم کرد.

در جریان سفر 24 آبان 97 محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان گلستان خودرو حامل جمعی از مدیران ارشد این وزارتخانه در دوربرگردان جاده شصت کلای گرگان با یک دستگاه تریلی برخورد کرد که بر اثر آن تقی نوربخش و عبدالرحمن تاج الدین رییس و معاون فقید سازمان تامین اجتماعی دچار صدمه شدید شده و پس از ساعتی جان باختند.

رییس کل دادگستری گلستان در ادامه گفتگوی خود با ایرنا به روند تخریب و تغییر کاربری مناطق ییلاقی استان اشاره کرد و گفت: مدیران برخی دستگاه های اجرایی متولی حراست از منابع طبیعی در اتاق های خود نشسته و به بروز تخلف در حوزه های تحت مسوولیت خود بی اعتنا هستند.

هاشیمان گفت: مطابق قانون، امور اراضی بدون حکم قضایی هم می تواند بناهای احداث شده غیرقانونی در اراضی ممنوعه را تخریب کند اما آن ها بی توجه به این اختیار قانونی، نه تنها نسبت به تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در همان ابتدای کار اقدام نمی کنند بلکه گزارش آن را نیز دیرهنگام به دستگاه قضایی ارسال می کنند که با گذشت زمان طولانی امکان تخریب آن ها وجود ندارد.

رییس دادگستری گلستان افزود: اعلام دیر هنگام جرایم از طرف دستگاه های متولی، عامل اصلی تعدد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق خوش آب و هوایی گلستان مانند روستای زیارت است.

هاشمیان بیان کرد: در گذشته دست اندازی به جنگل بخش عمده تخریب و تخلف محیط زیستی را تشکیل می داد اما در سال های اخیر، تغییر کاربری بزرگترین تخلف در طبیعت استان گلستان است.

اعلام دیر هنگام جرایم از طرف دستگاه های متولی، عامل اصلی تعدد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق خوش آب و هوایی گلستان مانند روستای زیارت است.

رییس کل دادگستری گلستان ادامه داد: به عنوان نمونه فقط در مرداد ماه جاری 42 پرونده تغییر کاربری در اراضی روستاهای گرگان وارد دستگاه قضایی شد که در حال رسیدگی است.

هاشیمان گفت: دهیار و بخشدار این روستاها و مدیران امور اراضی یا سایر مسوولان ذیربط که به اینگونه تخلفات بی تفاوت بوده و در کنار سهل انگاری در برخورد با متخلفین موارد را در زمان مناسب به دستگاه قضایی اعلام نکرده اند؛ باید پاسخگو باشند.

وی همچنین روند رسیدگی به پرونده موسوم به لیزینگ خودرو شرکت پرهام آزادشهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: این پرونده 33 هزار صفحه ای و 260 جلدی بیش از سه هزار شاکی زیان دیده دارد که در حال رسیدگی است.

رییس دادگستری گلستان بیان کرد: اعتماد بی جای مردم در پرداخت پول بدون دریافت سند و رسید، از عوامل کندی در رسیدگی به پرونده و اثبات تخلف مدیران این شرکت است به عبارت دیگر همچون اغلب پرونده های مشابه ضعف حقوقی و اطلاعات مردم باعث اینگونه موارد شده است که در این ارتباط رسانه ها و خبرنگاران می توانند با آگاهی بخشی خلاء موجود را پرکنند.

هاشیمان افزود: به دلیل نداشتن مدرک کافی توسط مردم زیان دیده، اعتراض 60 شاکی رد شد و برای مدیران شرکت مربوطه در مورد این تعداد پرونده قرار منع تعقیب صادر گردید.

وی به پرونده کشف تخلف بزرگ فساد گندم در گلستان اشاره کرد و گفت: در این پرونده که با تلاش جمعی شورای تامین استان به نتیجه رسید 82 میلیارد ریال تخلف گندم کشف شد.

رییس دادگستری گلستان بیان کرد: متخلفان به جای انبارداری گندم های خرید تضمینی شده، محصول بی کیفیت خارجی را جایگزین گندم مرغوب تولیدی استان کرده و از این طریق مبالغ هنگفتی به جیب زدند.

همچنین دادستان گرگان در گفتگو با ایرنا ضمن اشاره به اهتمام جدی دستگاه قضایی برای شناسایی عوامل بروز سیل گلستان و برخورد قانونی با متخلفان گفت: نیازمند بررسی دقیق تر علل و چرایی موضوع هستیم و برای قضاوت در رابطه با میزان قصور یا تقصیر مسوولان مرتبط با سیل نباید شتاب زده عمل کرد.

حجت الاسلام سیدرضا سید حسینی اظهار داشت: تاکنون تعدادی از مدیران استان گلستان برای ادای توضیح چرایی وقوع سیل و نقش آن ها در کنترل حادثه احضار و توضیحات لازم را ارایه کردند.

وی به پرونده کشف تخلف گندم در گلستان نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری استاندار، ارکان مختلف قوه قضاییه و دستگاه امنیتی از تخلف گسترده برخی شرکت های انبارداری بخش خصوصی گندم در شهرهای مختلف استان جلوگیری شد.

دادستان گرگان افزود: 10 درصد کسری در انبارهای گندم به دلیل رطوبت عادی است و بیشتر از آن هم مورد توجه قرار گرفت که ناشی از سوء استفاده عوامل مختلف و نیازمند برخورد قضایی است.

سیدحسینی ادامه داد: علاوه بر آن برخی شرکت ها در زمان خرید اعداد ناصحیح و غیرواقعی را اعلام می کردند تا پول بیشتری از دولت برای خرید تضمینی گندم دریافت کنند که در این ارتباط نیز چند پرونده برای متخلفین تشکیل شد.

وی گفت: در زمان حاضر 3 پرونده در گرگان و چند پرونده در ارتباط با خیانت در امانت و اخلال در نظام اقتصادی ویژه گندم تشکیل شده که مربوط به سازمان غله و چند شرکت خصوصی است.

گفتنی است استان گلستان از لحاظ کیفیت به دلیل گلوتن مناسب (پروتئین) بهترین محصول کشور را تولید می کند و از نظر کمیت نیز مقام دوم تولید استانها را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها