کد خبر: 350526
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

سیامک کاکایی، کارشناس مسائل ترکیه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

واکنش ترکیه به دلیل تحرکات کردهای سوری برای اقلیم‌سازی است/ اقلیم‌سازی خط قرمز اردوغان است/ تهاجم به شمال سوریه ادامه سیاست‌ درگیرانه ترکیه است/احتمال آن می‌رود که ترکیه رویارویی با آمریکا را هم تجربه کند

سیامک کاکایی گفت: در منطقه از اقدام ترکیه نارضایتی جدی وجود دارد، اما شورای امنیت طوری واکنش نشان نداد که بتواند بازدارنده شود. به همین دلیل ظاهراً این تهاجم تداوم خواهد داشت.

واکنش ترکیه به دلیل تحرکات کردهای سوری برای اقلیم‌سازی است/ اقلیم‌سازی خط قرمز اردوغان است/ تهاجم به شمال سوریه ادامه سیاست‌ درگیرانه ترکیه است/احتمال آن می‌رود که ترکیه رویارویی با آمریکا را هم تجربه کند
کد خبر: 350526
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۰ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیامک کاکایی، کارشناس مسائل ترکیه، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در واکنش به تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه گفت: عملیات موسوم به «چشمه سرخ» ترکیه در شمال سوریه در حالی توجه عموم رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد که این اقدام با تصمیم رجب طیب اردوغان شکل گرفت و به نوعی نقض آشکار سوری‌هاست که در نظام بین‌الملل مداخله یا تجاوز نظامی تعریف می‌شود. البته توضیح رئیس‌جمهوری ترکیه در مورد این اقدام «مقابله با گروه‌های تروریستی در شمال سوریه و ایجاد امنیت در مرزهای روسیه» است. اما این را باید در نظر داشت که اگر موضوع حمله ترکیه به شمال سوریه از نگاه سیاست منطقه‌ای این کشور قرار بگیرد، نشان از سیاست درگیرانه‌ای دارد که آنکارا در این چند سال نسبت به همسایه‌های خود از جمله سوریه اتخاذ کرده است.

کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: در واقع پیش از این ترکیه در مناطقی در شمال سوریه و غرب فرات حضوری نظامی داشته که مجموعه این اقدام‌های ترک‌ها بیانگر نوعی نگرانی و دغدغه‌هایی است که ترکیه نسبت به تحولات آتی سوریه دارد. به خصوص اینکه بخش عمده آن به تحرکات کردهای سوری برای اقلیم‌سازی مربوط می‌شود که اردوغان رسماً اعلام کرده بود اقلیم‌سازی خط قرمز آنکاراست. بنابراین این مساله محور اصلی دلایل‌ اقدام ترکیه برای تهاجم نظامی در شمال سوریه به شمار می‌رود که ممکن است پیامدهایی برای عرصه داخلی و دیپلماسی ترکیه داشته باشد.

این چهره افزود: حتی احتمال آن می‌رود که ترکیه رویارویی با آمریکا را هم تجربه کند. چون اردوغان در واکنش به خارج شدن نظامی‌های آمریکا از سوریه گفته بود اساساً چه دلیلی برای حضور نظامی‌های ایالات متحده در خاورمیانه است. در حالی که کردهای سوریه هم اعلام کردند‌، آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند. باید به این نکته توجه کرد که آمریکا مبتنی بر منافع و دیدگاه سیاسی‌اش بنای حمایت از کردها را داشت.

سیامک کاکایی در پایان گفت: در منطقه از اقدام ترکیه نارضایتی جدی‌ای وجود دارد، اما شورای امنیت طوری واکنش نشان نداد که بتواند بازدارنده شود. به همین دلیل ظاهراً این تهاجم تداوم خواهد داشت. این وضعیت تاثیر مستقیمی بر شرایط کردهای سوریه و گروه‌هایی خواهد گذاشت که ترکیه آنها را تروریست می‌خواند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها