کد خبر: 358584
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی‌ هفته- قسمت هفدهم

از اقتصاد ترکیه تا جاروبرقی اقیانوس‌

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته مروری خواهیم داشت بر سه گزارش درباره وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه و مشکلات اردوغان برای احیای اقتصادی این کشور؛ پروژه انگلستان در حوزه صنایع سنگین برای کاهش تکثیر گازهای گلخانه‌ای؛ و تولید دستگاهی که بدون کمک انسان زباله‌های اقیانوس را جمع‌آوری می‌کند.

حجم ویدیو: 10.42M | مدت زمان ویدیو: 00:04:41 دانلود ویدیو
کد خبر: 358584
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اقتصاد ترکیه در پاییز سال گذشته نرخ تورم 25 درصد را تجربه کرد. این نرخ امسال تک‌رقمی شده است. ارزش پول لیره هم پس از نوساناتی که منجر به افزایش قیمت‌ها شد، اکنون نسبتاً تثبیت شده است. حمله ترکیه به سوریه و مناطق کردنشین سقوط لیره را در پی داشت، اما با توافق آتش‌بس آمریکا روند نزولی آن متوقف شد. و پس از توافقی مشابه با روسیه دوباره ارزش لیره تقویت شد.

در گزارش نخست ما که از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب‌ شده می‌خوانیم ترکیه به رغم اینکه از رکود اقتصادی خارج شده و همچنان سعی در تداوم سیاست‌های انقباضی دارد، از مشکل وام‌های معوقه رنج می‌برد. علاوه بر این، اردوغان برخلاف نظر اقتصاددان‌ها، اصرار دارد نرخ بهره‌های بانکی را پایین نگه دارد. یک عامل مهم دیگر هم در اینجا دخیل است: اقتصاد ترکیه به شدت به تحولات خارجی حساس است. آیا این کشور راه برون‌رفتی از این وضعیت پیدا خواهد کرد؟ برای مطالعه توضیحات بیشتر می‌توانید به متن کامل این گزارش در سایت اعتمادآنلاین مراجعه کنید.

***

دولت بریتانیا قصد دارد با اجرای سیاست‌های کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی سالانه بالغ بر یک میلیارد پوند در مصرف انرژیِ بخش صنعت صرفه‌جویی کند. اجرای این سیاست معادل حذف سالانه 200 هزار خودرو از جاده‌هاست. گزارش منتخب دوم ما از گاردین به این موضوع می‌پردازد.

به گزارش گاردین، دولت بریتانیا برنامه‌ای به ارزش 315 میلیون پوند راه‌اندازی کرده است. هدف این برنامه کشف تکنولوژی‌های جدیدی است که می‌توانند میزان خروجی گازهای آلاینده کارخانه‌ها را به مقدار برنامه‌ریزی‌شده کاهش دهند. انگلستان در حال حاضر سریع‌تر از اقتصادهای بزرگ جهان خروجی گازهای کربن خود را کاهش می‌دهد و اولین کشوری است که طرح پایان قطعی کمک به تغییرات اقلیمی را در پارلمان خود تصویب کرده است و بنا دارد تا سال 2050، از لیست کشورهای گرم‌کننده کره زمین خارج شود.

***

یک شرکت هلندی با هدف جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی از سطح اقیانوس‌ها، سیستم جدیدی را وارد بازار کرده است که می‌تواند روزانه تا 100 هزار کیلوگرم زباله از آلوده‌ترین رودخانه‌های دنیا جمع‌آوری کند. این دستگاه بدون کمک انسان فعالیت می‌کند و انرژی آن نیز با نور خورشید تامین می‌شود.

گزارش منتخب سوم ما از مجله «دی‌زین» انتخاب شده است. در این گزارش می‌خوانیم این شرکت غیرانتفاعی هلندی با نام «The Ocean Cleanup» یا پاک‌سازی اقیانوس، سیستم خودکار جمع‌آوری زباله‌ خود را با نام Interceptor وارد بازار کرد. به گفته بویان اسلت، بنیان‌گذار این شرکت، پاک‌سازی اقیانوس‌ها 2 بخش دارد: نخست تمیز کردن زباله‌های موجود، که البته کار دشواری است و دوم تصفیه رودخانه‌های عمده‌ای که زباله‌ها را وارد دریاها می‌کنند. این شرکت هزار رودخانه در جهان را شناسایی کرده که 80 درصد آلودگی اقیانوس‌ها از طریق آنها تولید می‌شود. علاوه بر این، شرکت پاک‌سازی اقیانوس نقشه‌ای تعاملی را از این هزار رودخانه منتشر کرده که در هر لحظه میزان زباله‌های ورودی به دریاها را به صورت آنلاین نشان می‌دهد. متن کامل این گزارش را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها