کد خبر: 430539
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۱۴:۱۲:۲۷
| |

علی سرلک، عضو هیات علمی دانشگاه هنر:

جائرترین سلطان، کسی است که مردم را از حق انتخاب آگاهانه محروم کند

عضو هیات علمی دانشگاه هنر گفت: جائرترین سلطان کسی است که انسان را از ظرفیت وجودی خودش و از انتخاب آگاهانه و به تعبیر قرآن، «اِتّباعِ احسن» محروم کند. کسانی که عقاید آلوده را ترویج می‌کنند، چنین ظلمی می‌کنند و باید با توضیح و آگاهی بخشی مقابلشان ایستاد.

جائرترین سلطان، کسی است که مردم را از حق انتخاب آگاهانه محروم کند
کد خبر: 430539
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۴ ۱۴:۱۲:۲۷

اعتمادآنلاین| علی سرلک، عضو هیات علمی دانشگاه هنر در آخرین سخنرانی مراسم «عاشورا و امروز ما»، با بیان این که ظرفیت حرکت به سوی تعالی در همه انسانها که مصنوع خدا هستند، وجود دارد، گفت: حتی شمر و عمرسعد هم مخاطب دعوت انسانی امام حسین(ع) هستند و گفتگوی امام با کسانی که کمر به قتلش بسته بودند، برای تغییر سرنوشت خود آن انسانها بود، نه سرنوشت جنگ.


عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در این نشست که به همت انجمن اندیشه و قلم و کانون توحید برگزار شد، در سخنانی با موضوع «حسین(ع)، منادی "انسانم آرزوست" »، ظرفیت حرکت انسان را هم در سوی نیکی و تقوی و هم بدی و فجور بی نهایت خواند و افزود: هر انسان یک موضوع مستقل است؛ از همین رو خدا می‌گوید: مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جمیعا و برای همین امام حسین دنبال تک تک آدمها می‌رفت‌.


وی با اشاره به این که «انسان متمدن امروز به فردیت و خودبینی روی آورده است»، گفت: امام حسین یک مصلح اجتماعی است، نه یک زاهد انزواطلب و مسئولیت‌گریز، به همین دلیل می‌گوید «حاضرم خون قلبم را بدهم تا انسان را سربلند کنم». حسین(ع) برخلاف عرفای منزوی به میانه میدان آمد، تکه تکه شد و تازه قبل از ترور فیزیکی، ترور سیاسی شده بود، به گونه‌ای که همراهی با امام حسین هزینه های زیادی داشت و در گفتگو با عمرسعد، ایشان به بعضی از آنها اشاره کرد. یاران ایشان در ابتدای سفر 600 نفر بودند و در میانه راه هزینه فایده کردند و رفتند و در آخر، 30 یا 40 نفر ماندند و به همین تعداد هم از لشگر عمرسعد به ایشان پیوستند که حداکثر حدود 100 نفر همراه واقعی ماندند. این خیلی غم انگیز است.


این کارشناس دینی ادامه داد: در برخی روایات است که خدا در پاسخ اعتراض فرشتگان که انسان را خون‌ریز و اهل فساد می‌خواندند، عاشورا را به آنها نشان داد و آنها تسلیم شدند.


او با بیان این که «عملکرد سیدالشهدا برای تغییر انسانها در پهنه تاریخ است، نه تنها در زمان خود»، افزود: انسان می‌تواند وسعت وجودی پیدا کند. شهیدان کربلا تاریخ را هدایت می‌کنند. کار انبیا هم برداشتن غل و زنجیرها از جلو پای انسان است: وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ.


سرلک امام حسین(ع) را برنده عاشورا خواند و دلیل این مدعا را این گونه بیان کرد که هرچند بدن امام تکه تکه شد، اما خودش پیروز شد و نشانه این پیروزی نه گنبد و گلدسته و بارگاه آن حضرت، بلکه زنده بودن نگاه و پیام ایشان و تاثیر ماندگارشان بر مسیر انسانهاست.


این استاد دانشگاه حیرت را یکی از مشکلات عصر حاضر را «حیرت» خواند و افزود: ما داناتر و تواناتر شده‌ایم، اما انسان تر نشده‌ایم. در دنیای امروز، گاهی با راه های مدرن و پیچیده، جلوی رسیدن به انتخاب درست گرفته می‌شود. گاه ظاهرش انتخاب است، اما باطنش وادار کردن و اجبار وعملا ناآگاه باقی نهادن انسان است.


وی با اشاره به فرازی از زیارت اربعین توضیح داد: در این فراز آمده: وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیک لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَک مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیرَهِ الضَّلالَهِ. مهجه خون قلب است. معنای مهجه، دار و ندار است، اعتبار و جان و فرزند و... امام حسین همه دار و ندارش را بذل کرد تا انسانها را از نادانی و حیرت و تحیر نجات دهد.


به گفته سرلک، جائرترین سلطان کسی است که انسان را از این ظرفیت وجودی خودش و از انتخاب آگاهانه و به تعبیر قرآن، «اِتّباعِ احسن» محروم کند. کسانی که عقاید آلوده را ترویج می‌کنند، چنین ظلمی می‌کنند و باید با توضیح و آگاهی بخشی مقابلشان ایستاد.


وی انسان دینی را انسانی خواند که «از یک جهت حتی دین انسانها برایش مهم نیست و حاضر است امکاناتش را برای رشد تمام انسانها بذل کند» و توضیح داد: نه اینکه فرق نمی‌گذارد بلکه به همه انسانها در هر وضعیتی که باشند خیرخواهی می‌کند تا یک قدم پیش بیایند و رشد کنند. نه اینکه نقطه ضعفشان را چماق کند و بر سرشان بکوبد. از همین رو در ماه رمضان به فکر تمام انسانها هستیم و دعا می‌کنیم خدایا به تمام قبرها شادی بده و تمام گرسنگان را سیر و تمام اسرا را آزاد کن. این دعا هیچ تخصیصی نمی‌زند و اگر هم دستور «اشداء علی الکفار» گفته شده، با کفر کفار مشکل دارد نه خودشان.


سرلک با اشاره به جمله نوشته شده بر قبضه شمشیر پیامبر افزود: جمله حک شده بر شمشیر ایشان، «اَحْسِنْ اِلیٰ مَنْ اَساءَ اِلَیْکَ» بوده، یعنی به کسی که با تو بد کرد، نیکی کن. این جذابیت دین است. هدفگیری این انسان، همه عالمیان است. اتفاقا ما امثال این آدم‌ها را در زمان خودمان هم دیده‌ایم؛ نظیر شهید حاج قاسم سلیمانی که نگران بود و می‌گفت این دوقطبی های اصلاح طلب و اصولگرا و باحجاب و بدحجاب و... را کنار بگذارید. چرا که همه فرزندان ما هستند و این نگاه انسانی دین است.


وی در پایان با اشاره به این که « نوع موضع ما در برابر بی عدالتی زمینه رشد یا کاهش ظلم را فراهم می‌کند» گفت: امر به معروف در فضای دلدادگی میان مومنان رخ می‌دهد. قرآن می‌گوید: بعضهم اولیاء بعض، یامرون بالمعروف و در این فضای دلسوزی و دوستی امر به معروف موثر است، نه این برداشت های غلط از این فریضه که در جامعه ما هست و باید این موضوع را به جایگاه خود بازگرداند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها