کد خبر: 465363
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

داشتن سرگرمی بر سلامت روان افراد موثر است

کارشناسان می‌گویند صرف وقت برای انجام کارهایی که برایمان لذت‌بخش است می‌تواند به سلامت روان ما کمک کند و علائم افسردگی را کاهش ‌دهد. ورزش کردن، نواختن موسیقی، کتاب خواندن و نقاشی کردن از جمله کارهایی‌ به شمار می‌روند که برای جلوگیری از افسردگی مفیدند.

داشتن سرگرمی بر سلامت روان افراد موثر است
کد خبر: 465363
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شیوع ویروس کرونا در تمام جهان بر سلامت روان بسیاری از افراد تاثیر جدی گذاشته است. ترس از ویروس و محدودیت‌هایی که از سوی دولت‌ها اعمال شده شاید باعث شده باشد مردم بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی، اضطراب و افسردگی کنند. سازمان بهداشت جهانی درباره چگونگی مراقبت از سلامت روان در این دوران توصیه‌هایی ارائه کرده است. این توصیه‌ها دربردارنده عواملی چون تلاش برای حفظ عادات غذایی منظم، خواب کافی، رعایت بهداشت و ورزش کردن است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، توصیه‌ای که در این برهه از زمان کمتر مورد توجه قرار گرفته داشتن سرگرمی و صرف اوقاتی برای لذت بردن از زندگی است. تحقیقات نشان می‌دهد داشتن سرگرمی ارتباط مستقیم با کاهش سطح افسردگی دارد و ممکن است در بعضی مواقع از بروز افسردگی نیز جلوگیری کند.

یکی از علائم تضعیف روحیه و کاهش سلامت روان از دست دادن علاقه و لذت نبردن از انجام فعالیت‌هاست. این بیماری را آنهدونیا (فقدان احساس لذت) می‌نامند که یکی از علامت‌های شایع افسردگی محسوب می‌شود. بیماران مبتلا به این بیماری اظهار می‌کنند که می‌خواهند زودتر از این احساس رهایی یابند. آنهدونیا در بعضی از افراد یکی از اولین علائم افسردگی به شمار می‌رود.

به همین دلیل است که اختصاص دادن وقتی برای پرداختن به علایق و سرگرمی‌ها در این برهه از زمان می‌تواند از راه‌های مهم جلوگیری از آنهدونیا و افسردگی باشد. یافتن یک سرگرمی مشخص از تجویزهایی است که پزشکان به چنین بیمارانی توصیه می‌کنند. از آنجا که داروهای ضدافسردگی احتمالاً تاثیر کمی بر مبتلایان به افسردگی‌ خفیف می‌گذارد، این روش درمانی می‌تواند به افراد افسرده کمک کند تا بیماری‌شان تشدید نشود.

باغبانی

در برخی از تحقیقات آمده که تجویز فعالیت‌های اجتماعی مثل داشتن سرگرمی مشخص یا رسیدگی به گل و گیاه یا پرداختن به یک هنر خاص می‌تواند بر سلامت روان افراد مفید واقع شود. همچنین شواهد نشان می‌دهد که تجویز فعالیت‌های اجتماعی و اختصاص دادن وقتی برای انجام سرگرمی‌‌های خاص می‌تواند به افرادی که به افسردگی بالینی مبتلا هستند کمک کند و علائم افسردگی را کاهش دهد. سرگرمی‌هایی مثل ورزش، موسیقی، نقاشی، کتاب خواندن یا درست کردن کاردستی برای افراد مبتلا به افسردگی مفید است.

دلیل آنکه یافتن وقت برای انجام سرگرمی کاری موثر است می‌تواند با چگونگی تاثیر سیستم پاداش‌دهی در مغز در ارتباط باشد. هنگامی که کاری را که از آن لذت می‌بریم انجام می‌دهیم نوروترانسمیترهایی مثل دوپامین در مغز آزاد می‌شوند که به برانگیختن حس لذت در ما کمک می‌کنند. همچنین این انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث می‌شوند تا ما بخواهیم دوباره آن سرگرمی را انجام دهیم و انگیزه بیشتری برای انجام آن داشته باشیم.

انجام سرگرمی‌های مختلف در کنار حس لذت و انگیزه‌ای که به ما می‌دهند فواید دیگری نیز دارند؛ مثلاً ورزش کردن به تناسب اندام ما کمک می‌کند و حتی عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان داده که پرداختن به سرگرمی‌هایی چون نواختن ساز به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند یا انجام کارهایی مثل کتاب خواندن یا پازل درست کردن برای جلوگیری از آلزایمر مفید است.

اگر در دوران شیوع ویروس کرونا احساس می‌کنید که روحیه‌تان تضعیف شده و مثل همیشه نیستید، باید زمانی را تعیین کنید تا به سرگرمی‌های مختلف بپردازید یا کارهای جدید انجام دهید. همچنین بهتر است برای بهبود حال خود با مشاور یا پزشک صحبت کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها