کد خبر: 488499
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۵۷:۱۷
| |

رکود سیاسی تشکیل دولت لبنان با بررسی نامه عون در پارلمان شکسته می شود؟

لبنان از چند ماه پیش با بحران تشکیل دولت به خاطر اصرار جریان‌های سیاسی بر مواضع خود در خصوص ترکیب کابینه روبرو است. سعد حریری رئیس جریان المستقبل از ماه اکتبر گذشته یعنی بیش از شش ماه پیش، مامور تشکیل دولت شد، اما عده‌ای از سیاستمداران و احزاب و جریان‌های لبنانی، وی را به تعلل در تشکیل کابینه در سایه اصرار بر مواضع خود در قبال نوع ترکیب آن متهم کرده‌اند.

رکود سیاسی تشکیل دولت لبنان با بررسی نامه عون در پارلمان شکسته می شود؟
کد خبر: 488499
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۱۴:۵۷:۱۷

اعتمادآنلاین| پارلمان لبنان امروز (شنبه) نامه رئیس جمهوری این کشور درباره تاخیر در تشکیل دولت را بررسی می‌کند که به عقیده شماری از تحلیلگران سیاسی، ارسال این نامه باعث شکسته شدن رکود سیاسی چند ماهه در امر تشکیل دولت و احیای رایزنی‌ها در این باره خواهد شد.

به گزارش ایرنا، لبنان از چند ماه پیش با بحران تشکیل دولت به خاطر اصرار جریان‌های سیاسی بر مواضع خود در خصوص ترکیب کابینه روبرو است. «سعد حریری» رئیس «جریان المستقبل» از ماه اکتبر گذشته یعنی بیش از شش ماه پیش، مامور تشکیل دولت شد، اما عده‌ای از سیاستمداران و احزاب و جریان‌های لبنانی، وی را به تعلل در تشکیل کابینه در سایه اصرار بر مواضع خود در قبال نوع ترکیب آن متهم کرده‌اند.

ماههای اخیر شاهد تشدید تنش‌های سیاسی بین نهاد ریاست جمهوری و نخست وزیر مامور تشکیل دولت لبنان بوده است.

در این میان، تلاش‌های بین‌المللی و برخی طرح‌های خارجی برای حل گره کور بحران تشکیل دولت در لبنان نیز تاکنون راه بجایی نبرده است و این درحالی است که این کشور علاوه بر بحران سیاسی با بحران شدید اقتصادی و فروپاشی ارزش پول ملی و گرانی و کمبود کالاها مواجه است و همین امر تاکنون بارها باعث اعتراضات گسترده‌ای در مناطق مختلف لبنان شده است.

در سایه این گره کور و بن‌بست سیاسی درخصوص تشکیل دولت با وجود گذشت چند ماه از مامور شدن حریری برای تشکیل آن، ژنرال «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هفته گذشته با بکارگیری حق قانونی خود، در نامه‌ای به پارلمان خواستار مداخله این نهاد در امر تشکیل دولت شد.

رئیس جمهوری لبنان در نامه‌ای به پارلمان این کشور با انتقاد از تاخیر در تشکیل دولت جدید، خواستار بررسی این موضوع در مجمع عمومی پارلمان لبنان شد.

رئیس جمهوری لبنان در نامه خود به پارلمان این کشور تاکید کرد که تاخیر در تشکیل دولت جدید پس از گذشت بیش از شش ماه نه تنها بر رویه نهاد اجرایی و نظم عملکرد نهادهای قانونی لبنان تاثیر منفی گذشته، بلکه بر ثبات امور سیاسی و امنیت بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، مالی و خدمات عمومی به مردم لبنان و رسیدگی به پرونده‌های حساس، تاثیر منفی داشته است.

وی اضافه کرد که جایز نیست دلایل تاخیر همچنان باقی بماند و در معرض گمانه زنی‌ها در سطح داخلی یا خارجی قرار گیرد و تشکیل دولت جدید اسیر یک افق نامشخص باشد، بویژه که دولتی که انتظار تشکیل آن می‌رود، دولت نجات لبنان از بحران‌های شدید کنونی است و تشکیل این دولت یک عمل قانونی اجباری است و نه اختیاری و تجملی.

عون افزود: اکنون ثابت شده که (سعد حریری) نخست وزیر مامور تشکیل دولت ناتوان از تشکیل کابینه است که قادر به نجات و تماس سودمند با نهادهای مالی خارجی و صندوق‌های بین‌المللی و کشورهای کمک کننده به منظور تدوین برنامه کمک به لبنان جهت نجات این کشور از وضعیت ناگوار فعلی باشد. او همه مهلت‌های معقول برای تشکیل دولت را نادیده گرفته است.

درپی ارسال این نامه به پارلمان، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان خواهان برگزاری جلسه‌ای در روز گذشته (جمعه) برای بحث درباره این نامه ژنرال عون شد. این نامه خواهان اتخاذ تصمیم یا اقدامی علیه سعد حریری نخست وزیر مامور تشکیل دولت به خاطر اخلال در تشکیل کابینه شده است.

رئیس پارلمان براساس اساسنامه داخلی ملزم است که در طول سه روز از تاریخ دریافت نامه جلسه‌ای را برگزار کرده و نامه را برای نمایندگان قرائت کند تا اینکه بحث درباره آن فورا یا در مهلتی 24 ساعته آغاز شود و سپس جلسه دیگری برای پاسخ به این نامه برگزار گردد و از این رو بود که در جلسه دیروز (جمعه) متن نامه عون درباره تاخیر در تشکیل دولت قرائت شد، اما طولی نکشید که نبیه بری جلسه رسیدگی را به امروز (شنبه) موکول کرد.

جلسه دیروز (جمعه) تنها 10 دقیقه طول کشید و برخی تحلیلگران چنین امری را در سایه تلاش‌های نبیه بری برای آرام کردن تنش موجود بین نهاد ریاست جمهوری و حریری پیش‌بینی می‌کردند. این درحالی بود که به گفته برخی منابع رسانه‌ای، حریری و «جبران باسیل» رئیس «جریان ملی آزاد لبنان» که داماد رئیس جمهوری لبنان است، هریک خود را برای ایراد نطق‌های آتشین علیه مواضع سیاسی یکدیگر در جلسه دیروز پارلمان آماده کرده بودند.

اما در نهایت موکول شدن جلسه دیروز پس از گذشت تنها 10 دقیقه از برگزاری آن به امروز، از نظر نمایندگانی که از این جلسه بیرون آمدند، تلاشی از سوی نبیه بری برای آرام کردن و کاستن از تنش‌ها ارزیابی شد.

برخی رسانه‌های لبنان به نقل از یک منبع نزدیک به نبیه بری نوشتند که رئیس پارلمان که پیش از برگزاری جلسه دیروز پارلمان، با حریری ملاقات کرد، خواهان تکمیل تماس‌ها و رایزنی‌ها در طول 24 ساعت باقیمانده برای جلوگیری از تبدیل پارلمان به صحنه رویارویی جریان‌های سیاسی بویژه حریری و باسیل بود.

در این میان، رئیس پارلمان لبنان رهایی از فضای سیاسی تنش‌آلود را موجب تسریع هرچه بیشتر در تشکیل دولت دانست و گفت که همچنان بر لزوم کنار گذاشتن اختلافات و اعطای اولویت به تشکیل دولت از طریق از سرگیری رایزنی‌های مربوط به آن با گشاده دستی و انعطاف تاکید می‌کند.

نبیه بری با اشاره به جلسه دیروز پارلمان لبنان تاکید کرد که آرام کردن فضای سیاسی لازم است تا اجازه دهد که بار دیگر تماس‌ها برای نجات کشور از سرگرفته شود.

درحالی که برخی جریان‌های سیاسی مخالف و رقیب رئیس جمهوری لبنان نامه وی به پارلمان را به زعم خود «فرار به جلو و باعث پیچیده‌تر شدن و تعمیق شکاف سیاسی» موجود درباره تشکیل دولت دانستند، جریان‌های سیاسی نزدیک به رئیس جمهوری این نامه را تلاش ژنرال عون برای به حرکت درآوردن دوباره رکود سیاسی حاکم در امر تشکیل دولت ارزیابی کردند.

«ابراهیم کنعان» نماینده پارلمان از جریان ملی آزاد لبنان تاکید کرد که هدف نامه ژنرال عون رئیس جمهوری لبنان تحرک بخشیدن به وضعیت بحرانی تشکیل دولت برای خارج کردن کشور از حالت بی‌وزنی است و این مهمترین چیزی است که رایزنی‌های امروز پارلمان در ارتباط با بررسی نامه ژنران عون باید به آن برسد.

برخی تحلیلگران سیاسی لبنانی معتقدند که نامه نهاد ریاست جمهوری لبنان عملا به اهداف مورد نظر خود رسید که کمترین آن ایجاد یک تحول در عرصه سیاسی در ارتباط با موضوع تشکیل دولت است.

به گفته این تحلیلگران، این نامه عمیقا پاسخی مستقیم به رکود طولانی در پرونده تشکیل دولت و به طور مشخص از زمان آخرین دیدار حریری از کاخ ریاست جمهوری در منطقه «بعبدا» بیروت است.

به نوشته برخی رسانه‌ها، نزدیکان رئیس جمهوری لبنان معتقدند که نامه ژنرال عون به هدف اصلی خود از طریق احیای دوباره پرونده تشکیل دولت و خارج کردن این پرونده از رکود چند ماهه و چه بسا مهمتر از آن بحث و بررسی دوباره درباره آن در قلب نهادهای کشور رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها