کد خبر: 496511
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سوریه| تلاش‌ها برای متحد کردن مخالفان بشار اسد همچنان ادامه دارد

اگرچه بشار اسد بار دیگر موفق شد با کسب اکثریت قاطع آرا رئیس‌جمهور سوریه شود، اما تلاش برخی از کشورهای مخالف دولت برای سرنگونی او همچنان ادامه دارد. طرف‌هایی در صدد تجمیع ظرفیت‌های موجود به منظور استفاده حداکثری آنها در مقابل قدرت گرفتن هرچه بیشتر دولت مرکزی در دمشق برآمده‌اند.

سوریه| تلاش‌ها برای متحد کردن مخالفان بشار اسد همچنان ادامه دارد
کد خبر: 496511
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۲ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- اگرچه بشار اسد بار دیگر موفق شد با کسب اکثریت قاطع آرا رئیس‌جمهور سوریه شود، اما تلاش برخی از کشورهای مخالف دولت برای سرنگونی او همچنان ادامه دارد.

چند روز پیش بود که خبر رسید ابو محمد الجولانی رهبر هیات آزادی شام برای تقویت صفوف خود مذاکراتی با گروه انصار الاسلام که یک گروه سلفی کرد فعال در مناطق کردنشین به شمار می‌رود ترتیب داده است.

هم جولانی و هم انصار الاسلام از گروه‌های قدیمی بحران‌های منطقه‌ای محسوب می‌شوند که نام‌شان با تعداد قابل توجهی عملیات تروریستی عجین شده است.

اگر تاریخچه شهرت ابومحمد الجولانی با شکل‌گیری شاخه سوری القاعده هم‌ردیف است و با قدرت گرفتن عجیب و تامل‌برانگیز گروه داعش زیر سایه آن پنهان شد، انصار الاسلام نیز قدمتی به مراتب بیشتر داشته و دوره فعالیتش به اواخر حکومت صدام حسین بر عراق بازمی‌گردد، اما این گروه نیز زیر سایه گروه‌های مختلفی همچون زرقاوی و... باقی ماند تا امروز شاخه‌ای از آن در سوریه مشغول فعالیت باشد.

یک منبع آگاه نظامی نزدیک به گروه تحریر الشام در مورد ملاقات‌های صورت‌گرفته بین 2 طرف به یک رسانه نزدیک به مخالفان اسد اطلاع داد، مذاکراتی بسیار دوستانه بین 2 طرف انجام گرفته و 2 گروه بر سر پروژه گروه تحریر الشام برای استفاده از پشتیبانی جامع تمامی ظرفیت‌های مخالفان اسد به منظور حفظ مناطق باقی‌مانده در سوریه به راینزی پرداختند.

این گفت‌وگوها در حالی انجام می‌شود که گروه تحریر الشام کمتر از 2 هفته پیش با گروه انصار الاسلام درگیر و شماری از اعضای این گروه سلفی کرد را در منطقه جسر الشغور ریف ادلب به اسارت درآورده بود.

به گفته کارشناسان، در شرایط فعلی طرف‌هایی در صدد تجمیع ظرفیت‌های موجود به منظور استفاده حداکثری آنها در مقابل قدرت گرفتن هرچه بیشتر دولت مرکزی در دمشق برآمده‌اند.

در این میان برخی از تحلیلگران نیز این اقدام را با تحولات اخیر منطقه به ویژه قدرت گرفتن مجدد داعش در برخی از مناطق سوریه و عراق بی‌ارتباط نمی‌دانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها