کد خبر: 498676
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نوشتن سطح سلامت روان افراد را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان داده افرادی که احساسات خود را به رشته تحریر درمی‌آورند، از سلامت روان بالاتری برخوردارند و می‌توانند از این طریق خودآگاهی بیشتری کسب کنند. صرف 15 دقیقه وقت برای نوشتن باعث ارتقای سلامت روانی شما می‌شود.

نوشتن سطح سلامت روان افراد را افزایش می‌دهد
کد خبر: 498676
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ارنست همینگوی می‌گوید نویسندگان باید درباره چیزهایی که به افراد آسیب می‌زند واضح و زیاد بنویسند. همینگوی در آن زمان از مطالعات روان‌شناسی امروزی خبر نداشت، اما تحقیقات نشان داده که نوشتن درباره «چیزهایی که به انسان آسیب می‌زند» باعث ارتقای سطح سلامت روانی افراد می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بیش از 200 پژوهش درباره تأثیر مثبت نوشتن بر سلامت روان انجام شده است. فواید روان‌شناختی این کار برای بسیاری از مردم مشخص شده، اما محققان هنوز بر سر چرایی یا چگونگی تأثیرگذاری این امر بر سلامت روان به طور کامل توافق ندارند.

یکی از نظریه‌هایی که در این باره وجود دارد این است که سرکوب کردن احساسات باعث ایجاد اختلال روانی می‌شود. پس منطقی به نظر می‌رسد که نوشتن باعث ارتقای سطح سلامت روان شود؛ زیرا این کار روشی مطمئن، محرمانه و رایگان برای بروز احساسات سرکوب‌شده است. مطالعات اخیر نشان داده که افزایش سطح خودآگاهی به جای بروز احساسات می‌تواند یکی از روش‌های مؤثر در بالا بردن سلامت روانی افراد باشد.

پرورش ذهن

خودآگاهی به این معناست که شما بتوانید به خود و احساساتتان توجه کنید. ما با توجه کردن به درون خود می‌توانیم از ویژگی‌ها، رفتار، احساسات، عقاید، ارزش‌ها و انگیزه‌های خود باخبر شویم. تحقیقات نشان می‌دهد که خودآگاهی از طرق مختلف می‌تواند مفید واقع شود. این امر باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس ما و موجب می‌شود تا بیشتر دیگران را بپذیریم. ما از طریق خودآگاهی می‌توانیم رضایت شغلی بیشتری کسب کنیم و مدیر کارآمدتری باشیم. همچنین این مساله موجب می‌شود تا کنترل بیشتری بر خود داشته باشیم و در رابطه با اهداف بلندمدت خود تصمیمات بهتری بگیریم.

محققان عقیده دارند که ممکن است نوشتن باعث افزایش قدرت خودآگاهی در افراد شود زیرا به طور مستمر می‌توان آن را تمرین کرد. در این مطلب 3 نوع نوشتن را معرفی می‌کنیم که می‌تواند خودآگاهی و سلامت روان فرد را افزایش دهد:

نگارش صریح

این نوع نگارش اغلب در محیط‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مواقع از بیماران خواسته می‌شود تا درباره افکار و احساسات مرتبط به رویدادی استرس‌زا در زندگی‌شان بنویسند. هدف از این نوع نوشتن کمک به پردازش عاطفی مشکلات دشوار فرد است.

نگارش متفکرانه

این نوع نگارش معمولاً در محیط‌های حرفه‌ای کاربرد دارد و راهی برای کمک به پرستاران، پزشکان، معلمان، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی است. این کار به آنها کمک می‌کند تا در شغل خود مؤثرتر عمل کنند. هدف از نگارش متفکرانه این است که راهی را برای ارزیابی اعتقادات و اعمال افراد پیش روی آنها قرار دهد و به رشد و یادگیری آنان کمک کند.

نگارش متفکرانه مستلزم آن است که فرد از خود سوالاتی بپرسد و به طور مداوم کنجکاو، تحلیل‌گر و دارای فکری باز باشد. این عمل به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از تجربه‌ها و تعاملات خود بتوانند خودآگاهی‌شان را افزایش دهند. نوشتن باعث بهبود روابط حرفه‌ای و شخصی و همچنین ارتقاء عملکرد فرد می‌شود.

نگارش خلاقانه

نوشتن شعر، داستان کوتاه، رمان و چیزهایی از این دست از انواع نگارش خلاقانه به شمار می‌رود. معمولاً در این نوع نگارش از قوه تخیل استفاده می‌کنند و از ابزارهای ادبی مثل استعاره و تشبیه برای رساندن معنی بهره می‌گیرند. نگارش خلاقانه راهی برای کشف افکار، احساسات، ایده‌ها و اعتقادات افراد است؛ مثلاً شما می‌توانید رمانی علمی‌تخیلی بنویسید که نشان‌دهنده نگرانی شما درباره محیط زیست باشد یا داستانی کودکانه بنویسید و اهمیت دوستی را در آن شرح دهید یا حتی می‌توانید از دید یک جغد شعری بنویسید که بیانگر حالات بی‌خوابی‌تان باشد.

نگارش برای کسب خودآگاهی

خودآگاهی مؤلفه اصلی افزایش سطح سلامت روان است و نوشتن راهی عالی برای شروع این خودآگاهی تلقی می‌شود. چرا کمی وقت نمی‌گذارید تا درباره رویدادی استرس‌زا که همه در جریان شیوع کرونا به آن گرفتار شده‌ایم مطلبی بنویسید؟ یا درباره وضعیت شغلی دشواری که در سال گذشته داشتید فکر کنید و آنچه را که از این مشکلات یاد گرفته‌اید به رشته تحریر درآورید؟

اگر ترجیح می‌دهید مطالب خلاقانه‌تری بنویسید، می‌توانید درباره اشیا جدید خانه یا حیوان خانگی‌تان که شما را از تنهایی نجات داده بنویسید یا حتی اتفاقاتی را که از پنجره اتاق دیده‌اید و شما را یاد چیزی انداخته روی کاغذ بیاورید. هر کدام از این موضوعات به شما فرصت می‌دهد تا سؤالات مهمی از خود بپرسید و انتخاب‌های خلاقانه‌ای داشته باشید. صرف 15 دقیقه وقت برای نوشتن به شما این فرصت را می‌دهد که بیشتر به خودآگاهی برسید و سطح سلامت روان شما نیز افزایش یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها