کد خبر: 252936
|
۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

معاون سازمان امور اجتماعی کشور خبر داد:

راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله‌ها در محلات حاشیه‌نشین

 معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: چشم انداز سازمان امور اجتماعی کشور این است که حداقل به مدت 3 سال این دفاتر و تسهیل گران تعیین شده در محلات حاشیه نشین فعال باشند و پس از آن با فراهم کردن شرایط و بستر لازم مدیریت و برنامه ریزی را به ساکنان محله سپرده و از آنجا خارج شوند.

راه اندازی دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله‌ها در محلات حاشیه‌نشین
کد خبر: 252936
|
۱۳۹۷/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| رضا محبوبی معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: سازمان امور اجتماعی کشور به عنوان آمایشگر نبض نظام اجتماعی کشور با درک اهمیت وافر و با اهمیت هدایت امور و حل مسائل اجتماعی و فرهنگی و ضرورت توانمندسازی جامعه محلی و ساکنان مناطق حاشیه نشین برای حل مشکلاتشان اقدامات متعددی را انجام می دهد.


وی خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه ها و اقدامات مهم سازمان امور اجتماعی کشور که از سال 1396 با مشارکت سازمان های غیر دولتی به طور جدی آغاز شد و در حال اجرا است و برنامه، ایجاد و راه اندازی دفاتر تسهیل گری و توسعه محله های در محلات حاشیه نشین است.


معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: این دفاتر ابتدا در محلات حاشیه نشین 10 استان کشور شامل: خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، فارس، البرز و آذربایجان غربی راه اندازی شد.


وی ادامه داد: در هریک از این استانها 10محله در شهر مرکز استان تحت پوشش برنامه قرار گرفت و در تعدادی استان ها علاوه بر شهر مرکزی استان، در یکی از شهرهای دیگر نیز دفاتر تسهیل گری راه اندازی شدند.


محبوبی گفت: انتخاب این 10 استان بر اساس شاخص هایی مانند وضعیت آماری، تعداد محلات حاشیه نشین، میزان جمعیت ساکن در محلات، وضع مسائل و آسیب های اجتماعی محلات و مصوبه شورای اجتماعی کشور در سال 1394 صورت گرفته است.


وی افزود: در تداوم برنامه و با توجه به اسقبال ساکنان محلات از فعالیت های تسهیل گران مقرر شد تا علاوه ب راین استان ها در 12 استان دیگر هم حداقل 2 تا 4 محله در شهر مرکزی استان، تحت پوشش این برنامه قرار گیرد.


معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: این استان ها شامل آذربایجان شرقی، اردبیل ،اصفهان، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی و شمالی، قم ، گلستان، مرکزی (شهر ساوه) و یزد است.


وی خاطرنشان کرد: در مجموع در این 164 محله در 22 استان موسسات غیر دولتی مجری هستند و با توجه به شاخص هایی چون تخصص و توانمندی و سوابق فعالیت های مرتبط و البته بومی بودن با بررسی و ارزیابی یک موسسه غیر دولتی به عنوان مشاور اجرایی برنامه انتخاب شده اند.


محبوبی ادامه داد: چشم انداز سازمان امور اجتماعی کشور این است که حداقل به مدت 3 سال این دفاتر و تسهیل گران تعیین شده در محلات حاشیه نشین فعال باشند و پس از آن با فراهم کردن شرایط و بستر لازم مدیریت و برنامه ریزی را به ساکنان محله سپرده و از آنجا خارج شوند.


وی تصریح کرد: در این برنامه تلاش شده است که با نگاه رویکردی جامع مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس تسهیل گران با تخصص ها و گرایش های تحصیلی مختلفی اعم از مددکار اجتماعی، شهرسازی یا برنامه ریزی شهری، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی فعالیت می کنند.


معاون امور آسیب ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور گفت: علاوه بر ارتباط گیری موثر با ساکنان محلات حاشیه نشین و اعتماد سازی میان آنان به بررسی و جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط به وضعیت محله، کمبودها، مشکلات و مطالبات محله پرداخته و از طریق هماهنگی با ادارات و سازمان های اجرایی دولتی یا غیر دولتی با مشارکت مردم محله، اقدامات موثری در راستای بهبود محله در ابعاد مختلف انجام می دهند.


به گزارش ایرنا، سازمان امور اجتماعی کشور سازمانی دولتی است که در آذر 1396 تشکیل شده ‌است.


ارتقای سلامت، رضایت، نشاط و عدالت اجتماعی، نظم و احساس امنیت، پیشگیری، مدیریت، کنترل، کاهش و حذف معضلات و آسیب‌های اجتماعی از وظایف این سازمان است.


معاون اجتماعی وزیر کشور ریاست این سازمان را بر عهده دارد، این سازمان دبیرخانه شورای اجتماعی کشور را در خود جای داده ‌است.


ترکیب این شورا شامل رئیس‌جمهوری «رئیس شورا»، وزیر کشور «جانشین رئیس شورا، معاون اجتماعی وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور «دبیر شورا»، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.


همچنین رئیس سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهردار تهران، دادستان کل کشور، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیته امداد، رئیس سازمان بهزیستی، رئیس جمعت هلال احمر و دو نفر نماینده از تشکل‌های مردمی و خیرین به تایید وزیر کشور نیز با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از اعضای این شورا محسوب می شوند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها