کد خبر: 328378
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۲۰:۴۷:۰۰
| |

معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری:

یکی از اهداف مالکیت فکری اقتصادی بودن آن است

معاون حقوق مالکیت فکری وزیر دادگستری با بیان اینکه یکی از اهداف مالکیت فکری اقتصادی بودن آن است، گفت: مالکیت ادبی و هنری صرفا برای حمایت از این حقوق نیست بلکه در کنار این مباحث، هدف بررسی و محاسبه آثار اقتصادی آنها و درآمدزایی است.

یکی از اهداف مالکیت فکری اقتصادی بودن آن است
کد خبر: 328378
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۵ ۲۰:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود حکمت نیا در نشست کمیته حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط شورای سیاستگذاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در زمینه مالکیت فکری با موضوع بررسی اقتصاد کپی رایت، اظهار کرد: یکی از اهداف مالکیت فکری اقتصادی بودن آن است، اگر از حقوقی نظیر حق نام مولف و حق جلوگیری از تحریف و تغییر اثر یاد می‌کنیم، اینها حقوق معنوی هستند که تحت حمایت قانون می‌باشند. مالکیت ادبی و هنری صرفا برای حمایت از این حقوق نیست. در کنار این مباحث، هدف بررسی و محاسبه آثار اقتصادی آنها و درآمدزایی است.

وی افزود: در بخش اقتصادی مالکیت ادبی و هنری اساسا باید تحلیلی از صنعت ارائه دهیم تحت عنوان صنعت کپی رایت. باید بتوانیم آمارهای مالی این صنعت را مورد بررسی قرار داده و برنامه ریزی درست و دقیقی در این خصوص داشته باشیم. آمار در صنعت کپی رایت، به بهبود وضعیت و پیشبرد کار کمک به سزایی می کند.


حکمت نیا با تقسیم مالکیت فکری به دو شاخه مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری (کپی رایت) گفت: مالکیت صنعتی شامل اختراع، طرح صنعتی، علامت تجاری، نام تجاری و علامت جمعی است و در مرحله ایجاد نیاز به ثبت دارند. در نتیجه همه کشورها آمار ثبت خود را می توانند ارائه دهند در این صورت است که مشخص می شود تا چه میزان تجاری سازی شده و چه مقدار ارزش افزوده ایجاد کرده است.


وی افزود: شاخه دیگر مالکیت فکری، کپی رایت است که ثبت آن الزامی نیست. ثبت اثر، نوعی اماره است صرفا برای این است که بدانیم چنین ادعایی وجود داشته است. برای اعتبار بخشیدن به اثر، در واقع می‌توان گفت ثبت اثر شرط ایجاد و شناسایی حقوق نیست. در دادگاه‌ها ثبت اثر نه وجودشان دلیل محکمی است نه نبودشان. افزون بر این حوزه ادبی و هنری یک لیست باز دارد.


معاون وزیر دادگستری گفت: هسته مرکزی کپی رایت باید براساس قانون حمایت از مولفان و مصنفان و هنرمندان 1348، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی 1352و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای 1383 تنظیم شود.


حکمت نیا با اشاره به اینکه اگر بتوانیم صنایع کپی رایت را کد گذاری کنیم، می توانیم کنشگران هر صنعت را نیز مشخص کنیم تصریح کرد: صنایع داخلی ما ممکن است عنوان خاصی داشته باشند، باید عنوان اقتصادی و فعالیت اقتصادی آنها را پیدا کنیم. کپی رایت در بسیاری از موارد هم پوشانی دارد اگر مدل کدگذاری صنایع و طبقه بندی آنها مشخص شود به دنبال آن کنشگران آنها نیز مشخص می شود و به این ترتیب می توانیم مرجع آمار آن صنعت را پیدا کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها