کد خبر: 424984
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۰۹:۵۶:۱۱
| |

رئیس شورای شهر تهران انتصاب شورایاری‌ها را بر عهده می‌گیرد؟

عضو شورای شهر تهران گفت: تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است و می‌توان شورایاری‌ها را به انجمن شهر تبدیل کرد.

رئیس شورای شهر تهران انتصاب شورایاری‌ها را بر عهده می‌گیرد؟
کد خبر: 424984
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ ۰۹:۵۶:۱۱

اعتمادآنلاین| عضو شورای شهر تهران گفت: تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است و می‌توان شورایاری‌ها را به انجمن شهر تبدیل کرد.

-سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد دارد که باید برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها حتما مجلس مصوبه بدهد و چون انتخابات شورایاری‌ها مصوبه مجلس را ندارد، سازمان بازرسی اعلام کرد که انتخابات قانونی نیست، در نتیجه به دیوان عدالت اداری شکایت برد. دیوان عدالت اداری موضوع را بررسی کرد و برگزاری انتخابات بعدی شورایاری‌ها را لغو کرد و مصوبه برگزاری انتخابات شورایاری ها در شورای شهر و هیأت وزیران در این زمینه را ابطال کرد.

-ما باید برای دور ششم شورایاری‌ها سازوکار دیگری بیندیشیم و به روش گذشته دیگر نمی‌توان انتخاب شورایاری‌ها را برگزار کرد، ‌مگر اینکه مجلس قانونی را در این زمینه تصویب کند.شورایاران سال گذشته توسط مردم انتخاب شده و به قوت خود باقی هستند. مصوبه دیوان عدالت اداری، عطف به ماسبق نمی‌شود و پنجمین دوره شورایاری‌ها تا انتهای دوره قانونی خود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند.

-دیوان عدالت رأی بر ممنوعیت انتخابات آتی شورایاری‌ها صادر کرده است و اگر بخواهد این رأی ابطال شود، باید رئیس قوه قضائیه ورود کند و یا اینکه از طریق تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی انتخابات شورایاری‌ها به رسمیت شناخته شود و مجلس مصوبه‌ای در خصوص انتخابات شورایاری‌ها درنظر بگیرد و یا اینکه شورای عالی استان‌ها طرحی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و موضوع را پیگیری کند، باید این مشکل اساسی برطرف شود.

-اساساً شورایاری‌ها براساس وظایف شورای شهر بند 7، ماده 80 قانون تشکیلات انتخابات است که در حال فعالیت هستند. در بند 7 اشاره به وظایف و اختیارات شورای شهر در زمینه تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی شده است و تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است. می‌توان شورایاری‌ها را به انجمن شهر تبدیل کرد.

-البته اختلافی که بین سازمان بازرسی و شورای اسلامی شهر تهران بود، بر سر ماهیت شورایاری‌ها نبود، بلکه بر سر نحوه انتخابات آنها بود و سازمان بازرسی معتقد بود که نحوه انتخابات غلط است و شما نمی‌توانید صندوق بگذارید و مردم را دعوت کنید که پای صندوق آده و رأی دهند. این اقدام در صلاحیت شورا نیست و مجلس باید در این زمینه اختیار دهد، چرا که انتخابات یک امر سیاسی است. اما در خصوص ماهیت انجمن شورایاری‌ها کسی حرفی نزده و فقط بحث بر سر نحوه انتخاب است.

-مسئولین هم شورایاری‌ها را از حیز انتفاع خارج نکرده‌اند، لذا برای دوره بعد باید مجلس مصوبه بدهد و اگر این اقدام صورت نگیرد، شورای اسلامی شهر تهران با سازوکار دیگری انجمن محلی را در سطح محلات تشکیل می‌دهد. می‌توانند شورایاری ها با ابلاغ رئیس شورای شهر تهران اقدام به فعالیت کرده و برای آنها حکم صادر کرد. دیگر اعضا منصوب می‌شوند و انتخاب نمی‌شوند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها