کد خبر: 447400
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۵:۴۷:۱۶
| |

فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری:

به جای صدور بخشنامه جلوگیری از زندان رفتن مردان، باید جلوی مهریه بالا گرفته شود

وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به موضوع مهریه و بحث و جدل‌های همیشگی بر سر آن می‌گوید: بخشنامه‌ای هم که به تازگی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌های مهریه صادر شده است، به دلیل این است که جلوی زندان رفتن را بگیرند اما به نظر من این یک اقدام اساسی نیست.

به جای صدور بخشنامه جلوگیری از زندان رفتن مردان، باید جلوی مهریه بالا گرفته شود
کد خبر: 447400
|
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ ۱۵:۴۷:۱۶

اعتمادآنلاین| فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به موضوع مهریه و بحث و جدل‌های همیشگی بر سر آن می‌گوید: مسئله مهریه اصولا مسئله‌ای است که باید بحث عمیق‌تری درباره آن انجام شود و مشکلی که درباره وصول مهریه وجود دارد، ریشه‌یابی شود.

او با تقبیح در نظر گرفتن مهریه‌های بالا از ظرف خانواده‌ها عنوان می‌کند: متاسفانه در سال‌های اخیر از طرف خانواده دختر رقم‌های کلانی برای مهریه در نظر گرفته می‌شود، به دلیل نداشتن حق طلاق از طرف دختر معمولا خانواده‌ها برای ضمانت و تامین این کار را انجام می‌دهند.

غیرت می‌افزاید: در واقع به دلیل اینکه طلاق در ایران حق مرد است، خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا از این طریق یک موازنه ایجاد کنند، البته این مبنا غلط است.

این وکیل دادگستری با تاکید مجدد بر ناپسند بودن مهریه بالا و عدم ضمانت آن برای خوشبختی دختر می‌گوید: با این وجود مرد در کمال سلامت عقل و شعور یک مبلغی را تعهد می‌کند، بنابراین باید سر سفره عقد زیر بار رقم بالا نرود تا پس از آن عمل نکردن به این تعهد برای او دردسرساز نشود.

او ادامه می‌دهد: وقتی این رقم‌ها را قبول می‌کنند و در سند رسمی ازدواج هم قید می‌شود، انجام ندادن آن خلاف است و طبق قوانین و مقرراتی که داریم فرد مکلف است که مهریه را عندالمطالبه پرداخت کند.

غیرت در ادامه درباره راهکار جلوگیری از به زندان رفتن مردان به دلیل پرداخت نکردن مهریه می‌افزاید: از چند سال قبل موضوعی در این خصوص مطرح می‌کنند که براساس آن باید سعی شود تا کار محکومان مهریه به زندان کشیده نشود.

او در ادامه درباره راه‌های قوه قضاییه برای زندانی نشدن محکومان مهریه می‌گوید: باید این را در نظر داشت که به هر حال این هم قانون خود را دارد و به موجب قانون محکومیت‌های مالی این روند باید اجرا شود و همه موظف به انجام آن هستند. بنابراین پرداخت نشدن مهریه هم براساس قانون عواقب خود را دارد.

این وکیل دادگستری با توجه به بخشنامه اخیر قوه قضاییه درباره به زندان نرفتن محکومان مهریه، توضیح می‌دهد: بخشنامه‌ای هم که به تازگی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌های مهریه صادر شده است، به دلیل این است که جلوی زندان رفتن را بگیرند اما به نظر من این یک اقدام اساسی نیست.

او تاکید می‌کند: بارها گفته‌ام که وقتی حق طلاق مطلق به مرد داده می‌شود، عاقبت آن این وضعیت مهریه و زندانی‌های حاصل آن است. در این شرایط زن مجبور می‌شود برای تامین آتیه خود پیگیر مهریه شود و نتیجه آن هم آمار بالای زندانی‌های این نوع پرونده‌ها است.

این وکیل دادگستری درباره دلایل صدور چنین بخشنامه‌هایی بیان می‌کند: این مشکلات ناشی از همان دیدگاه ابتدایی است که نمی‌خواهند این حق را به طور مطلق از مرد سلب کنند و به دادگاه و مقام بی‌طرف بدهند تا او درباره زندگی که منجر به جدای خواهد شد، تصمیم‌گیرنده باشد.

غیرت با تاکید بر اینکه من با اصل مهر سنگین و نجومی بسیار مخالف هستم چون به هر حال اینها تضمین خوشبختی دختر نخواهد بود، ادامه می‌دهد: شاید کار بهتر این باشد که در ازدواج‌ها شرط ضمن عقد در نظر گرفته شود. البته اینها مسائلی است که باید روی آنها کار کارشناسی انجام گیرد و یک سازوکار درست برای آن در نظر گرفته شود که به هر حال موکول به آینده است.

این وکیل دادگستری بار دیگر با اشاره به بخشنامه اخیر قوه قضاییه درباره به زندان نرفتن محکومان مهریه برای کاهش زندانیان، می‌گوید: این نوع بخشنامه‌ها موجب افزایش دامنه اختلاف‌ها خواهد شد چون جلوی افزایش مهریه را نگرفته‌اند، از این طرف هم نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

منبع: داتیکان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها