کد خبر: 527007
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۰:۴۸
| |

جانکارلو آلبانو در یادداشتی مطرح کرد:

صنایع پیشرفته غذای ایتالیایی...

ایتالیایی‌ها عاشق آن هستند که به جای خرید مواد اولیه دارای نگهدارنده‌های ناسالم سراغ موادی بروند که خود در خانه درست کرده‌اند و همین تضمینی است برای طراوت. درک عناصر غذای ایتالیایی شما را به تاریخ طولانی و خوش طعم فرهنگ غذاهای ایتالیایی می‌برد. پس از خواندن این مقاله با غذاهای ایتالیایی بیشتر آشنا شدید و می‌توانید از ذره‌ذره تاریخ، سنت و طعم آن لذت ببرید.

صنایع پیشرفته غذای ایتالیایی...
کد خبر: 527007
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۵:۱۰:۴۸

اعتمادآنلاین| جانکارلو آلبانو* در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: کشاورزی و امنیت غذا یک بخش استراتژیک و اولویت‌دار برای همه کشورهاست. تجربه طولانی ایتالیا در این حوزه متکی بر شیوه‌های کشاورزی پایدار و احترام به تنوع زیستی است. کشاورزی ایتالیا جزو سبزترین‌ها در اروپاست از جمله دلایل آن استفاده از کمترین آفت‌کش‌هاست. دو عامل یاد شده (پایداری و تنوع زیستی) زمینه مناسبی را برای همکاری و مشارکت با ملل مختلف ایجاد کرده است. در حقیقت تخصص ایتالیا طیف کامل فعالیت‌های کشاورزی از کشت و آبیاری تا برداشت، از تولید پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات فرآوری مواد غذایی تا بسته‌بندی، موفقیت بی‌مانندی را در عرصه بین‌المللی برای ایتالیا به ارمغان آورده است. تا آنجا که بخش مواد غذایی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد ایتالیا و نمادهای تعالی ایتالیا (Italian Excellence) زیر ضربات سنگین پاندمی کرونا رشد قابل توجهی داشته است. صادرات غذا در ایتالیا رکورد جدیدی را در سال 2021 ثبت کرده و آن رشد 8.9 درصدی است. در واقع با وجود چالش‌هایی که به‌طور کلی تجارت جهانی را متاثر کرد، این بخش به دلیل انعطاف‌پذیری متناسب به رشد خود ادامه داد. این عملکرد عالی تنها در بازار اتحادیه اروپا به دست نیامده، بلکه به دلیل شتاب قابل توجه در بازارهایی نظیر چین، کره جنوبی و روسیه نیز است. بخش ماشین‌آلات صنعتی همواره عامل کلیدی حضور چشمگیر ایتالیایی‌ها در بازارهای بین‌المللی بوده است. این ماشین‌آلات جایگاهی نمادین در صنعت مواد غذایی دارند. برتری صنعتی در این بخش محرک صادرات محصولات به سراسر جهان و رشد ذکر شده است. دستگاه‌های برش، فرآوری محصولات نان، مواد غذایی و آشامیدنی و دستگاه‌های آماده‌سازی میوه و سبزیجات نمونه‌هایی از محصولات تولیدی شرکت‌های ایتالیایی است که در ایران هم محبوبند.


در این صنعت برخلاف تصور عامه پراکندگی جغرافیایی در سایت‌های تولیدی بالاست. این پراکندگی نه تنها نشانه ضعف نیست که نقطه قوت این صنعت برای سفارشی‌سازی است. این استراتژی گردش مالی صنعت در این دهه را به دو برابر افزایش داده و آمارها نشان می‌دهد که سرعت رشد سریع این بخش از میانگین کل ماشین‌آلات بیشتر بوده است. اگر تنها ماشین‌آلات و فناوری مواد غذایی را در نظر بگیریم، ایتالیا همواره بالغ بر 90 درصد تولیدات خود را صادر می‌کند! هنگامی که به تولید‌کنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات غذایی ایتالیایی نگاه کنید، به وضوح روح نوآورانه لئوناردو داوینچی در آن می‌درخشد. درست است که بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی کوچک و متوسط هستند اما این مقیاس شما را گمراه نکند، چراکه به سختگیرانه‌ترین نیازهای مشتریان پاسخ می‌دهند. پس این شهرت به لطف ماشین‌آلات برتر، بادوام و هوشمند حاصل شده است. به علاوه تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی ایتالیایی بیشترین تنوع را به دنیا عرضه می‌کنند.

همین است که برترین شرکت‌های تجاری کشاورزی، خطوط تولید از ماشین‌های چمن‌زنی گرفته تا تراکتورها و ماشین‌های برداشت را از این شبه جزیره چکمه‌ای تامین می‌کنند. در واقع آب و هوا و جغرافیایی متنوع ایتالیا به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا خلاقانه‌ترین راهکارها را به تولیدکنندگان جهانی ارایه دهند. شاید بپرسید، چه چیزی می‌تواند این به‌روز بودن را تضمین کند؟ اکوسیستم نوآوری ایتالیا. این اکوسیستم همزمان با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هم‌افزایی بی‌نظیری را برای صنعت فراهم کرده است. امروزه بیش از 200 استارت‌آپ در این حوزه فعالیت می‌کنند و در دهه اخیر بیش از 250 میلیون یورو سرمایه در این بخش جذب شده است. استارت‌آپ‌های این حوزه همان خالقان نوآوری هستند که فرصت‌های رشد فوق‌العاده‌ای را در اختیار ایتالیا می‌گذارند. شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و انجمن‌ها نیز حامی توسعه هر چه بیشتر این بخش هستند. می‌دانید که نوآوری یک نعمت است. مشکلات را در عرض زنجیره تامین حل می‌کند و فرآیندها را کاراتر. پیشران این همه که گفتیم دستورهای پخت Made in Italy است که آن را از مرزهای ملی فراتر برده و رونق بسیاری پیدا کرده است. در سال‌های اخیر مردم به پیروی از رژیم غذایی سالم بیشتر تشویق می‌شوند. همین روند مصرف‌کنندگان هوشمند در سراسر دنیا را به محصولات موجود در رژیم مدیترانه‌ای سوق داده است. سنت غذای ایتالیایی‌ها از سنت مدیترانه‌ای پیروی می‌کند و هسته آن تمرکز روی مواد ساده و طبیعی است. بی‌شک، این رژیم غذایی سالم می‌تواند به کنترل قند خون، کاهش وزن، کاهش بیماری‌های قلبی و کاهش افسردگی منتهی شود.

غذاهای ایتالیایی بسیار ساده اما مملو از طعم‌هایی است که برای ذائقه‌های مختلف دلپذیر هستند. ایتالیایی‌ها باور دارند که درباره غذا کمتر، به معنای بیشتر است. تعادل تعداد محدود مواد اولیه می‌تواند طعم و تمایز خاصی برای غذای ایتالیایی به وجود آورد. در کنار این سادگی، تازگی هم بسیار مهم است. می‌توان گفت هر منطقه از ایتالیا دستور پخت سنتی خود را دارد که نسل به نسل بین آنها نگه داشته شده است. همین سبب شده بیش از هزاران دستور پخت و محصول متنوع از جمله 400 نوع پنیر در ایتالیا موجود باشد. بخش حیاتی فرهنگ غذای ایتالیایی را می‌توان در حفظ منحصربه‌فرد بودن طعم خاص هر غذا از هر منطقه دانست؛ این تضمینی برای حفظ این سنت در میان نسل‌هاست. چنین تلاشی برای حفظ اصالت دستورهای پخت آن را جزو قدیمی‌ترین‌ها و باسابقه‌ترین‌ها کرده است. غذاهای ایتالیایی از سالم‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌روند، چون وسواس آنها در کیفیت و تازگی راهی جز سلامت را باقی نمی‌گذارد. ایتالیایی‌ها عاشق آن هستند که به جای خرید مواد اولیه دارای نگهدارنده‌های ناسالم سراغ موادی بروند که خود در خانه درست کرده‌اند و همین تضمینی است برای طراوت. درک عناصر غذای ایتالیایی شما را به تاریخ طولانی و خوش طعم فرهنگ غذاهای ایتالیایی می‌برد. پس از خواندن این مقاله با غذاهای ایتالیایی بیشتر آشنا شدید و می‌توانید از ذره‌ذره تاریخ، سنت و طعم آن لذت ببرید.


٭این یادداشت در پی گفت‌وگو با سفیر ایتالیا درباره رویداد جهانی «آشپزی ایتالیایی» به قلم مدیر ایتا، سازمان تجارت ایتالیا در تهران - بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا - ITA-Italian Trade Agency نوشته شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها